پیروزی سامانه هوشمند "آلفاگو" گوگل در مقابل قهرمان بازی "گو"
سامانه هوشمند "آلفاگو" گوگل بار دیگر توانست قهرمان بازی "گو" در جهان را شکست دهد.
به گزارش گروه فضای مجازی، در جشنواره بازیهای "گو" در وونژن چین این سامانه سه مسابقه با برترین بازیکنان جهان انجام میدهد.
در اولین مسابقه "که جی"(Ke Jie) نفر اول جهان که 19 ساله است با کمترین اختلاف ممکن یعنی تنها با نیم امتیاز از این سامانه هوشمند شکست خورد.
این سامانه هوشمند با استفاده از شبکههای عصبی کار میکند و سال گذشته نیز موفق شد یک قهرمان از کره جنوبی را شکست بدهد و از پنج مسابقه چهار بازی را ببرد.
این شکست سبب شد تیم تحقیقاتی گوگل در یک سال گذشته بر روی این سامانه کار کنند و باید دید عملکرد آن در مسابقات امسال چگونه خواهد بود.
این سامانه در شرکت DeepMind که متعلق به گوگل است طراحی شده است.
"دمیس هاسابیس"(Demis Hassabis) یکی از موسسان این شرکت گفت: دیدن این ضعف در آلفاگو برای ما بسیار جالب بود و به همین دلیل در سال گذشته برای رفع این نقطه ضعف تلاش فراوانی کردهایم.
نکته جالب توجه این است که این سامانه نیز مانند انسانها برای کشف نقاط ضعفش باید با دیگر بازیکنان مسابقه دهد و در زمان تمرین با خودش نمیتواند آنها را کشف کند.
"که جی" نفر اول بازی گو در جهان پس از پایان مسابقه خود گفت: آلفاگو سال گذشته همانند یک انسان بازی میکرد اما الان با اطمینان میتوان گفت که تبدیل به "خداوندگار" این بازی شده است.
استراتژیهای اجرا شده توسط این سامانه بسیار جالب بوده است. این سامانه در برخی موارد که بفهمد میتواند در آینده امتیاز بگیرد، عقبنشینی کرده و امتیاز از دست میدهد اما این حرکت برای حملهای سهمگین در آینده انجام میشود.
جی افزود: من کاملا شوکه شدم. با اطمینان میگویم که این حرکت در بازیهای بین انسانها مشاهده نمیشود و من این هوش و تسلط آلفاگو را تحسین میکنم.
موسس DeepMind در مقابل از "که جی" تشکر کرد که آلفاگو را تا بالاترین سطح ممکن تست کرده است و باعث شده قدرت این سامانه مشخص شود.
گو، یکی از قدیمیترین بازیهای تختهای تاریخ بشری است. این بازی که به صورت دونفره انجام میشود، علیرغم قوانین سادهای که دارد راهبردهای استراتژی گونه را میطلبد. بازی به این صورت انجام میگیرد که دو بازیکن به نوبت مهرههای سیاه و سفید خود را در خانههای صفحه بازی که یک شبکه ۱۹ در ۱۹ مربعی است، قرار میدهند. وقتی مهرهها روی صفحه قرار گرفت، نمیتوان آن را حرکت داد مگر اینکه با مهرههای رنگ مخالف به طور کامل محاصره شود. هدف بازی تصاحب سطح بیشتر از زمین بازی توسط مهرهها است.
این بازی در شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است هرچند که رفتهرفته در سطح جهانی هم محبوب میشود. یک تخمین دست پایین از تعداد گوبازان دنیا حدود ۲۷ میلیون نفر است.
در اولین مسابقه "که جی"(Ke Jie) نفر اول جهان که 19 ساله است با کمترین اختلاف ممکن یعنی تنها با نیم امتیاز از این سامانه هوشمند شکست خورد.
این سامانه هوشمند با استفاده از شبکههای عصبی کار میکند و سال گذشته نیز موفق شد یک قهرمان از کره جنوبی را شکست بدهد و از پنج مسابقه چهار بازی را ببرد.
این شکست سبب شد تیم تحقیقاتی گوگل در یک سال گذشته بر روی این سامانه کار کنند و باید دید عملکرد آن در مسابقات امسال چگونه خواهد بود.
این سامانه در شرکت DeepMind که متعلق به گوگل است طراحی شده است.
"دمیس هاسابیس"(Demis Hassabis) یکی از موسسان این شرکت گفت: دیدن این ضعف در آلفاگو برای ما بسیار جالب بود و به همین دلیل در سال گذشته برای رفع این نقطه ضعف تلاش فراوانی کردهایم.
نکته جالب توجه این است که این سامانه نیز مانند انسانها برای کشف نقاط ضعفش باید با دیگر بازیکنان مسابقه دهد و در زمان تمرین با خودش نمیتواند آنها را کشف کند.
"که جی" نفر اول بازی گو در جهان پس از پایان مسابقه خود گفت: آلفاگو سال گذشته همانند یک انسان بازی میکرد اما الان با اطمینان میتوان گفت که تبدیل به "خداوندگار" این بازی شده است.
استراتژیهای اجرا شده توسط این سامانه بسیار جالب بوده است. این سامانه در برخی موارد که بفهمد میتواند در آینده امتیاز بگیرد، عقبنشینی کرده و امتیاز از دست میدهد اما این حرکت برای حملهای سهمگین در آینده انجام میشود.
جی افزود: من کاملا شوکه شدم. با اطمینان میگویم که این حرکت در بازیهای بین انسانها مشاهده نمیشود و من این هوش و تسلط آلفاگو را تحسین میکنم.
موسس DeepMind در مقابل از "که جی" تشکر کرد که آلفاگو را تا بالاترین سطح ممکن تست کرده است و باعث شده قدرت این سامانه مشخص شود.
گو، یکی از قدیمیترین بازیهای تختهای تاریخ بشری است. این بازی که به صورت دونفره انجام میشود، علیرغم قوانین سادهای که دارد راهبردهای استراتژی گونه را میطلبد. بازی به این صورت انجام میگیرد که دو بازیکن به نوبت مهرههای سیاه و سفید خود را در خانههای صفحه بازی که یک شبکه ۱۹ در ۱۹ مربعی است، قرار میدهند. وقتی مهرهها روی صفحه قرار گرفت، نمیتوان آن را حرکت داد مگر اینکه با مهرههای رنگ مخالف به طور کامل محاصره شود. هدف بازی تصاحب سطح بیشتر از زمین بازی توسط مهرهها است.
این بازی در شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است هرچند که رفتهرفته در سطح جهانی هم محبوب میشود. یک تخمین دست پایین از تعداد گوبازان دنیا حدود ۲۷ میلیون نفر است.
منبع: ایسنا
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *