کتابهای قاچاق اعتماد جامعه را نسبت به مطالعه از بین میبرند/نگذاریم با حجوم فرهنگ غربی تصویر غلط از دین ارائه دهند
مدیر امور محتوایی انتشارات جمکران گفت: درخصوص واردشدن کتابهای قاچاق و ضاله به داخل ایران و فروش آن به مردم، مسئولین باید با قدرت تمام برخورد کنند. این اتفاق به شدت بر بنیان خانواده ها ضربه زده و از لحاظ اقتصادی باعث ورشکستگی ناشران میشود.
وی چاپ کتب قاچاق را ویرانگر توصیف کرده و افزود: در این آشفته بازار وجود کتابهای ضاله و قاچاق، خانواده ها برای انتخاب کتاب مناسب دچار سردرگمی میکند. به عنوان مثال فردی کتابی را با بهایی بالا خریداری کرده و بعد از چند ساعت یا روز مطالعه میبیند هیچ ارزشی برای او نداشته و چیزی به دانش وی اضافه نکرده است بلکه وی را به راهی نادرست هدایت میکند.
مدیر امور محتوایی انتشارات جمکران در همین راستا ادامه داد: همین عامل خوانندگان کتاب را به عرصه نشر بیاعتماد کرده و باید هرچه سریعتر و تا قبل از اینکه سرانه مطالعه پایینتر از وضع فعلی برسد به این وضع رسیدگی شود. باید نظارت بر چاپ کتاب بالا رفته و نگذاریم هر کتابی چاپ شود. حتی در حوزه کتابهای دینی هم باید نظارت شود تا مبادا در کتابی تصویر غلطی از دین ارائه شود. در حوزه کتابهای دینی باید آثاری فاخر به جامعه ارائه دهیم تا آنها با رغبت به سمت آثار مذهبی بیایند.
وی خانواده را یکی از اصول اساسی در ایجاد فرهنگ مطالعه دانست و تصریح کرد: خانوادهها یکی از ارکان اصلی و اساسی در ایجاد فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند. خانوادهها باید به جای رجوع به فضاهای مجازی و یا رسانههای دیگر، کودکان خود را به مطالعه کتابهای خوب داخلی تشویق کنند.
این فعال حوزه نشر اذعان کرد: درخصوص واردشدن کتابهای قاچاق و ضاله به داخل ایران و فروش آن به مردم، مسئولین باید با قدرت تمام برخورد کنند. این اتفاق به شدت بر بنیان خانواده ها ضربه زده و از لحاظ اقتصادی باعث ورشکستگی ناشران میشود چون کتب قاچاق محدود به کتابهای غربی نیست و میبینیم کتابی داخلی و با مجوز را کپی کرده و زیر قیمت اصلی ناشر کنار خیابان به فروش میرسانند.
صمدی با اشاره به تلاش بیشتر ناشران درمورد انتشار کتابهای ارزشی خاطرنشان کرد: ناشرین و مولفین باید برای جذب نسل جوان وارد عمل شده و برای ترغیب آنها نوع ادبیات، نگارش و صفحه آرایی را تغییر دهند تا این جوانان به کتابهای دیگر رجوع نکنند. باید تا حد امکان قیمت کتاب را پایین آورده در بخش تبلیغات کمی جدیتر با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *