کاهش بیش از 9 درصدی تلفات حوادث رانندگی ترافیکی سال ۹۵
بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته، ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در حوادث رانندگی کشته شدهاند، این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن ۳. ۹ درصد کاهش یافته است.
این گزارش میافزاید: بیشترین کشتههای حوادث رانندگی سال گذشته مربوط به شهریور ماه با یکهزار و ۷۱۱ نفر و پس از آن مرداد ماه با یکهزار و ۶۶۲ نفر و کمترین آن مربوط به بهمن ماه با ۹۶۴ نفر بوده است.
همچنین روز ۲۳ شهریور با ۸۰ کشته، ۲ مهر با ۷۷ کشته و ۷ فروردین با ۷۵ کشته پرتلفاتترین روزهای امسال بوده است.
بیشترین مرگها در جادههای برون شهری
در این گزارش با تأکید بر اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، آمده است: ۶۵. ۴ درصد کشتههای تصادفات مربوط به جادههای برون شهری، ۲۷. ۳ درصد در راههای درون شهری، ۶. ۹ درصد در جادههای خاکی و روستایی و محل تصادف ۰. ۳ درصد موارد نامعلوم بوده است.
به بیان دیگر در سال ۹۵، ده هزار و ۴۲۷ نفر در محورهای برون شهری (چهار درصد کاهش نسبت به سال ۹۴)، چهار هزار و ۳۵۵ نفر در مسیرهای درون شهری (۲. ۲ درصد کاهش نسبت به سال ۹۴)، هزار و ۱۰۲ نفر در مسیرهای خاکی روستایی (۷. ۲ درصد کاهش نسبت به سال ۹۴) و ۴۸ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باختهاند.
بیشترین تلفات در استان فارس
بر اساس این گزارش در سال گذشته استانهای فارس با ۱۴۵۸ نفر، تهران با ۱۱۵۶ نفر و خراسان رضوی با ۱۱۳۳ نفر بیشترین و استانهای ایلام با ۱۲۶ نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶۸ نفر و اردبیل با ۱۹۶ نفر کمترین تعداد کشتههای ناشی از حوادث رانندگی را داشتهاند.
بیشترین درصد افزایش در استان قم
بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن در استانهای قم با ۱۰. ۸ درصد و خوزستان با ۱۰. ۲ درصد و بیشترین کاهش مربوط به استانهای ایلام با ۲۸ درصد و سمنان با ۱۴. ۱ درصد بوده است.
بیش از سه چهارم کشتههای تصادفات مرد هستند
این بررسیها نشان میدهد که ۷۸. ۳ درصد از کشتههای ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۴ مرد (۱۲ هزار و ۴۷۰ نفر) و ۲۱. ۷ درصد زن (سه هزار و ۴۶۲ نفر) بودهاند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا ۷۲ درصد متأهل و ۲۶. ۶ درصد مجرد هستند و وضعیت تاهل ۱. ۴ درصد نیز نامشخص بوده است.
رانندگان؛ بیشترین قربانی
در زمان وقوع تصادف ۴۱. ۹ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۲۱. ۶ درصد عابر پیاده و ۳۵. ۳ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.
از مجموع تلفات رانندگی سال ۹۵ (۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر)، ۲۱. ۶ درصد یعنی سه هزار و ۴۴۰ نفر عابر پیاده و ۲۴. ۱ درصد یعنی سه هزار و ۸۴۱ نفر موتورسیکلت سوار بودند.
۳۰ - ۴۹ سال بیشترین تلفات
از لحاظ سنی ۷. ۸ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته ۱۰ سال و کمتر، ۵. ۸ درصد ۱۷ - ۱۱ سال، ۲۵. ۷ درصد ۲۹ - ۱۸ سال، ۳۰. ۴ درصد ۴۹ - ۳۰ سال، ۳۰. ۳ درصد کشتههای تصادفات ۵۰ سال به بالا داشتهاند.
سواری؛ خودروی مورد استفاده ۴۱. ۵ درصد متوفیان
نحوه وقوع تصادف ۴۴. ۸ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۱. ۶ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۴. ۳ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده ۴۱. ۵ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۴. ۱ درصد موتورسیکلت، ۶. ۳ درصد وانت بار، ۳. ۳ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱. ۵ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است. همچنین بر اساس این آمار سه هزار و ۴۴۰ نفر از متوفیان تصادفات (۲۱. ۶ درصد) عابر پیاده بودند.
ضربه به سر علت اصلی مرگ
علت اصلی مرگ ۴۹. ۹ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۵. ۵ درصد شکستگیهای متعدد، ۸. ۷ درصد به دلیل خونریزی و ۹. ۹ درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، ۰. ۹ درصد سوختگی، دو دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۴. ۵ درصد سایر موارد بوده است.
نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته میشوند
محل فوت ۵۱ درصد از افراد در محل حادثه، ۶. ۷ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۱. ۴ درصد از افراد در بیمارستان بوده است. همچنین نحوه انتقال ۸۸. ۹ درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، ۸ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، ۰. ۴ درصد خودروی پلیس، ۰. ۸ درصد سایر خودروها و ۱. ۹ درصد نامعلوم بوده است.
افزایش ۶. ۴ درصدی مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی
در سال ۹۵، ۳۳۳ هزار و ۶۶ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۶. ۴ درصد افزایش یافته است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *