صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مزیت‌های ایجاد خط ترانزیت ریلی از چین تا ایران برای "افغانستان"

۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۱
کد خبر: ۳۰۴۴۷۴
دسته بندی‌: بین‌الملل- جهان ، عمومی
طرح خط آهن ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین برای ایجاد خطی ترانزیتی از چین تا ایران در حالی در شرف پیگیری و انجام است، که در صورت اجرای آن همه اعضا از منافع مهمی بهره‌مند خواهند شد.
به گزارش سرویس بین الملل چینی‌ها هر چند بر روی خط آهن دیگری مسیر چین ـ. قزاقستان ـ. دریای خزر ـ. جمهوری آذربایجان ـ. گرجستان به اروپا را مد نظر قرار داده اند، اما راه آهن چین- قرقیزستان-تاجیکستان، افغانستان- ترکمنستان درجهت منافع ملی آنهاست و بنا به حجم بالای روابط اقتصادی خود نیازمند راه‌های متنوع به بازارهای تجاری هستند.

مسیر فعلی برقراری ارتباط بین کشور چین با کشورهای غرب آسیا، خاورمیانه (برای صادرات و واردات کالا‌ها و همچنین مواد نفتی خلیج فارس) با این خط آهن کوتاه‌تر می‌شود.

ایجاد این خط برای ایران از دو بعد ملی و منطقه‌ای حائز اهمیت است بطوریکه در بعد ملی تبادلات اقتصادی ایران با همه اعضا افزایش و در بعد منطقه‌ای نیز با توجه به برنامه‌های دولت برای توسعه منطقه مکران و بندر چابهار، ایران به قطب یا هاب حمل‌ونقل منطقه‌ای، دسترسی بیشتری پیدا خواهد کرد.

تاجیکستان نیز در واقع، چون از گذشته دور در زمینه اجرا و ساخت شبکه راه‌آهن بین ایران - افغانستان - تاجیکستان و ترکمنستان – افغانستان – تاجیکستان تلاش کرده، ایجاد این کریدور از راه خاک افغانستان برای این کشور بسیار با اهمیت است، زیرا این خط می‌تواند تاجیکستان را به صورت مستقیم به افغانستان و غیرمستقیم به ایران (به عنوان دو کشور فارسی زبان) وصل کند.

بنابر گزارش روابط عمومی راه آهن؛ قرقیزستان نیز که در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا با تقویت زیربناهای اقتصادی کشور بسته خود را با متنوع کردن مسیرهای صادراتی و با دور زدن ازبکستان و کاهش نقش کلیدی آن کشور در فشار به همسایگان، از اتکای کشورش به خطوط ریلی ازبکستان بکاهد و در نهایت شاید بتوان گفت که منافع حاصل از این خط برای افغانستان که تا پیش از این فاقد هر گونه راه آهنی بوده است و محصور در خشکی، موقعیتی استراتژیکی را فراهم خواهد کرد که اتصال آن کشور به سایر کشورها، به ویژه ایران، هند، چین، روسیه و آب‌های آزاد سهل الوصول خواهد شد.

/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *