تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت در افتتاحیه هجدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی پرداخت.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از اتاق خبر24، دکتر باقر لاریجانی در افتتاحیه هجدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی پرداخت.
وی با بیان اینکه در نظام سلامت تمامی کشورهای دنیا به این نکته پی برده شده که تحول در ارائه خدمات سلامت مستلزم تحول در آموزش علوم پزشکی است، اظهار داشت: مطالعات متعددی نیز در این زمینه صورت گرفته و در هریک از این مطالعات بر جنبه های مختلف تحول در آموزش علوم پزشکی تاکید شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت آموزش مداوم جامعه پزشکی به منظور ارتقای حرفهمندان نظام سلامت و لزوم تربیت مدرسین با مهارت های آموزشی را از جنبه هایی برشمرد که در یکی از این مطالعات بدان اشاره شده و خاطرنشان کرد: ارزیابی دانشجویان برای ورود به رشته های علوم پزشکی، آموزش مدیریت و اقتصاد سلامت به دانشجویان پزشکی و تقویت مهارت های رهبری از دیگر جنبه هایی است که در آموزش علوم پزشکی در جهان بدان توجه می شود.
وی تربیت متخصصین علوم پزشکی متناسب با نیازهای واقعی جامعه و ورود به عرصه های جهانی را از دیگر ابعاد مورد توجه برشمرد و افزود: در تمامی نظام های آموزشی پیشرفته به این موضوع پی برده اند که دانشجویان علوم پزشکی باید در فیلدهای عملی و بستر جامعه تربیت شوند و ارائه دروس نظری و تربیت این دانشجویان در محیط های علمی کافی نیست.
دکتر لاریجانی اقبال به آموزش های آنلاین در آموزش علوم پزشکی را از دیگر جنبه های آموزش سلامت در دنیا ذکر کرد و اظهار داشت: این امر تا جایی پیش رفته که به عنوان مثال در یکی از موسسات معتبر جهانی 180 دانشکده به حدود 40 هزار دانشجوی پزشکی آموزش آنلاین ارائه می دهند. مجازی سازی در کشور ما با این وسعتی که دارد از ضرورت های کشور ما است و باید تلاش کنیم تا آموزش های علوم پزشکی به صورت ترکیبی و باتوجه به آموزش های آنلاین ارائه شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت مهارتهای ارتباطی، قدرت حل مسأله و نوآوری سه مزیت اول دانش آموختگان علوم پزشکی برای اشتغال در نظام های سلامت پیشرفته برشمرد و گفت: گسترش تعاملات بین المللی در آموزش علوم پزشکی از فاکتورهای مهمی است که در برنامه ریزی برای ارتقای منابع انسانی حوزه سلامت باید مورد توجه قرار گیرد و باید در کوریکولوم های آموزشی به این امر توجه شود و در آینده نزدیک دوره ای در این خصوص برای دانش آموختگان برگزار می شود.
وی افزود: گسترش دپارتمان های آموزش پزشکی یکی از ضروریات ارتقای آموزش است و در حال حاضر با برگزاری دوره مجازی آموزش پزشکی حدود 900 نفر از اعضای هیات علمی در این دوره در حال تحصیل هستند.
دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی،اظهار داشت: تعداد دانشگاههای علوم پزشکی خصوصی در کشورهای EMRO از سال 2000 به بعد مجموعاً دو برابر شده و در برنامه ریزی حوزه آموزش باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با این ملاحظات و باتوجه به نیازهای حال و آینده علوم پزشکی کشور برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شد و با گذشت 3 سال از اجرای این بسته ها، نشانه های تحول و تغییر در آموزش پزشکی در حال نمایان شدن است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: روند تحقق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته و مشهود است که با حرکتهایی که در وزارت بهداشت ،مناطق آمایشی کشور و دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته در اکثر بسته ها پیشرفت خوبی داشته ایم و در برخی بسته ها نیز باید بیشتر تلاش شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از دستاوردهای عمده بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت نتایج این بسته ها در دانشگاههای علوم پزشکی مشهود است و جهش خوبی در دانشگاهها ایجاد شده است.
تغییرات چشمگیری در حوزه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی ایجاد شده
دکتر لاریجانی کسب مرجعیت علمی را از اهداف مهم بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: در این زمینه مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی به عنوان حافظه سازمانی حوزه آموزش تشکیل شده و در همین مدت کوتاهی که از راه اندازی این مرکز می گذرد در اولین فراخوان مرکز بیش از 500 طرح پژوهشی در حوزه آموزش علوم پزشکی و خصوصا بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به این مرکز ارسال شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت شناسایی و ساماندهی و همچنین تدوین کتب مرجع در حیطه های علمی مختلف را یکی از اقدامات موثر در تسریع حرکت حوزه علوم پزشکی به سمت مرجعیت علمی ذکر کرد و اشاره کرد: در این راستا کمیسیون ارزیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی در حوزه معاونت آموزشی تشکیل شده و آثار بسیاری نیز از دانشگاهها ارسال گردیده که در این کمیسیون در دست بررسی است.
وی همچنین به تدوین کتب مرجع دندانپزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: این مهم با همت جمعی از اساتید و اعضای بورد تخصصی انجام شده و در جشنواره قبلی نیز از این کتب رونمایی شد.
دکتر لاریجانی به مطالعات انجام شده در زمینه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و افزود: به زودی نتایج این مطالعات در چند دانشگاه کشور به صورت پایلوت اجرایی می شود و هدف این است که روح کارآفرینی و نوآوری را در دانشگاههای علوم پزشکی و دانش آموختگان این دانشگاهها ارتقا دهیم و نهادینه سازیم.
وی تاکید کرد: دانشگاهها باید با راه اندازی شرکت های دانش بنیان وارد بازار شوند و توانایی تبدیل دانش به ثروت را داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه حوزه آموزش می بایست پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه باشد و تربیت نیروی انسانی باید برمبنای نیازهای واقعی کشور صورت گیرد گفت: باتوجه به الگوی ارائه خدمات در کشور و با همکاری بخش های مختلف نظام سلامت این نیازها در حال رصد هستند و در این راستا نقشه توسعه علمی مناطق آمایشی کشور نیز در دست طراحی است. در واقع در این نقشه ها نیاز هر منطقه تا 10 سال آینده به نیروی انسانی مشخص می شود و از طریق برنامه ریزی در جنبه های مختلف این نیروها تامین می گردد. در این برنامه تاکید بر جذب نیروهای بومی و ماندگار در مناطق آمایشی مختلف کشور است.
دکتر لاریجانی بر لزوم ارتقای مهارت شاغلین حوزه سلامت کشور در جهت پاسخگویی به نیازهایی که در این حوزه ایجاد می شود تاکید کرد و افزود: آموزش های مهارتی و حرفه ای این گروه از شاغلین راهکار ارتقای این مهارت ها است و در این راستا مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای راه اندازی شده که این مرکز متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور آموزش های مهارتی و حرفه ای بر عهده خواهد داشت.
دانشگاهها از تجارب 2 سال گذشته برای حرکت در مسیر تحول بهره برداری کنند
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مسیر حرکت دانشگاهها در راستای تحول و نوآوری ارزیابی شده و لازم است مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاهها از این نتایج بهره برداری نمایند.
دکتر باقر لاریجانی با اشاره به تشکیل مناطق آمایشی لزوم همکاری دانشگاههای علوم پزشکی مناطق با دست اندرکاران آموزش عالی در هر منطقه را یکی از فاکتورهای اصلی در ارتقای آموزش علوم پزشکی و در کل آموزش عالی کشور ذکر کرد و گفت: بر همین اساس تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده و از این پس آموزش علوم پزشکی در واحدهای این دانشگاه با همکاری منطقه آمایشی انجام می شود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی ظرفیت های زیادی برای توسعه آموزش علوم پزشکی دارد، گفت: راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی طراحی و به دانشگاهها ابلاغ شده و اجرای این راهبردها در کشور در حال برنامه ریزی است.
وی توسعه اخلاق حرفه ای در بین دانش آموختگان علوم پزشکی را از الزامات تربیت نیروهای متخصص و مسئول ذکر کرد و گفت: با تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی برنامه ریزی وسیعی در این حیطه صورت گرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: سامانه education Iran بستری را فراهم کرده تا ظرفیت های کشور به داوطلبان تحصیل علوم پزشکی در سطح دنیا معرفی شود و از سال 94 تاکنون 1400 برنامه آموزشی به زبان انگلیسی در این سامانه بارگذاری شده و بیش از 700 هزار بازدید از آن صورت گرفته است.
دکتر لاریجانی جذب دانشجوی خارجی را یکی از مولفه های توسعه بین المللی آموزش برشمرد و افزود: حدود 2 هزار دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل در رشته های علوم پزشکی هستند که 60 درصد آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. لیکن باید برنامه ریزی وسیع تری در این زمینه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای تعامل با مراکز علمی معتبر جهان یکی از ملزومات تحول در نظام سلامت است و بر این اساس نقشه آمایش بین الملل علوم پزشکی کشور ترسیم شده است. بر اساس این نقشه مشخص می شود که هریک از مناطق آمایشی با کدامیک از کشورها ارتباط داشته باشند. که البته این نقشه دانشگاهها را محدود نمی کند و هریک از دانشگاهها که بخواهند با کشوری خاص ارتباط برقرار کنند با هماهنگی کلان منطقه مسئول می توانند این کار را انجام دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: اعتباربخشی بین المللی راهکاری است که دانشگاههای علوم پزشکی می توانند خود را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهند. تاکنون چند دانشگاه کشور اعتباربخشی بین المللی شده اند و چند دانشگاه نیز اعلام آمادگی نموده اند و مقدمات کار برای اعتباربخشی این دانشگاهها در حال آماده شدن است.
دکتر لاریجانی از تغییرات در نظام ارزشیابی دانشگاههای خارجی و مدارک دانش آموختگان این دانشگاهها سخن گفت و افزود: براین اساس بر این اساس علوه بر بررسی های کارشناسی مدنظر وزارت بهداشت، 700 دانشگاه برتر QS، 800 دانشگاه برتر تایمز و 500 دانشگاه برتر شانگهای در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته اند و هر سال نیز لیست این دانشگاهها مورد بازبینی قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: طی دهه های گذشته با توسعه آموزش علوم پزشکی کشور ظرفیت های زیادی ایجاد شده و لازم بود تا بخشی از این ظرفیت ها به جذب دانشجوی خارجی اختصاص یابد. همچنین این مجوز صادر شده تا دانشجوی خارجی مازاد بر ظرفیت در دانشگاه های علوم پزشکی جذب شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت صدور شماره نظام پزشکی موقت برای دستیاران خارجی رشته های بالینی را از دیگر تسهیلات اعمال شده برای جذب دانشجویان خارجی برشمرد و گفت: باتوجه به ماهیت آموزش در این رشته ها و لزوم انجام مداخلات بالینی از سوی دانشجویان، صرفا زیرنظر استاد مربوطه شماره نظام پزشکی موقت برای دستیاران خارجی رشته های بالینی اختصاص داده شد.
وی به راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: در راستای برگزاری آزمون های بین المللی در کشور قراردادهایی با برخی موسسات معتبر بین المللی منعقد شده و از طریق همکاری مرکز سنجش آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی از ساال گذشته تاکنون چندین آزمون بین المللی از جمله تافل،IELTSE و GRE در کشور برگزار شده است.
دکتر لاریجانی بازمهندسی مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور و ایجاد مراکز سنجش در تمامی مناطق آمایشی را از اقدامات انجام شده برای ارتقای آزمون های علوم پزشکی ذکر کرد و اظهار داشت: در این مسیر آزمون صلاحیت بالینی در تمامی مناطق آمایشی کشور برگزار می شود و همچنین آزمون پیش کارورزی نیز به صورت الکترونیک برگزار می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم اعتباربخشی برای ارتقای کیفی بیمارستان های آموزشی و دانشگاهها تاکید کرد و گفت: با تشکیل کمیسیون اعتباربخشی برنامه ریزی وسیعی در این راستا انجام شد. ماموریت هایی نیز در این راستا به دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و اصفهان سپرده شده و علاوه بر ارزیابی داخلی، ارزیابی خارجی بیمارستان های آموزشی و همچنین دانشگاهها و موسسات آموزشی با مشارکت دبیرخانه مناطق آمایشی انجام شده و به زودی نتایج این کار اعلام می شود. وی افزود: در واقع بعد از انقلاب اسلامی این اولین بار است که دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعتباربخشی می شوند.
دکتر لاریجانی گفت: در اجرای اعتباربخشی دانشگاهها و موسسات آموزشی، دانشگاهها براساس 42 استاندارد الزامی و 24 استاندارد ترجیحی ارزیابی شدند و برطبق تطبیق با استانداردهای الزامی این دانشگاهها در 4 گروه طبقه بندی شدند و 7 دانشگاه با کسب امتیاز کامل در ارزیابی به مدت 2 سال تایید اعتبار شدند و در همین جمع از این دانشگاهها تقدیر خواهد شد.
وی از تلاش های صورت گرفته در راستای ارتقای بدنه هیات علمی دانشگاهها سخن گفت و افزود: طی 2 سال گذشته اعتبارات ستادی آموزش و همچنین بودجه بخش آموزش در دانشگاهها تا حد چشمگیری رشد کرده، لیکن باتوجه به برآوردهای انجام شده هنوز هم درصد کمی اعتبارات مورد نیاز برای حوزه آموزش تامین شده و لازم است سازمان های بالادستی برنامه ریزی جدی در این زمینه داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تشریح مسیر آینده تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: همزمان با اجرای این برنامه ها،ارزیابی و پایش آن نیز از طریق سامانه آتنا انجام شده و تاکنون 2 گزارش از ارزیابی فرایند و یک گزارش نیز درخصوص اقدامات انجام شده در راستای ماموریت های سپرده شده به مناطق آمایشی تدوین گردیده که امیدواریم دانشگاهها باتوجه به این نتایج برای پررنگ تر کردن نقاط قوت و رفع چالش ها برنامه ریزی نمایند.
تقدیر از دانشگاههای برتر در اعتباربخشی دانشگاهها و موسسات آموزشی
دکتر لاریجانی یسلامت را یکی از مهمترین مأموریتهای هر حکومتی و دانست و گفت: تأمین منابع انسانی حوزه سلامت به اعتبار نقش به سزایی که در ارتقای سلامت دارد، همواره از دغدغه های اصلی و مهم هر دولت است و این مهم بر عهده حوزه آموزش علوم پزشکی در کشورها است.
وی با بیان اینکه در نظام سلامت تمامی کشورهای دنیا به این نکته پی برده شده که تحول در ارائه خدمات سلامت مستلزم تحول در آموزش علوم پزشکی است، اظهار داشت: مطالعات متعددی نیز در این زمینه صورت گرفته و در هریک از این مطالعات بر جنبه های مختلف تحول در آموزش علوم پزشکی تاکید شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت آموزش مداوم جامعه پزشکی به منظور ارتقای حرفهمندان نظام سلامت و لزوم تربیت مدرسین با مهارت های آموزشی را از جنبه هایی برشمرد که در یکی از این مطالعات بدان اشاره شده و خاطرنشان کرد: ارزیابی دانشجویان برای ورود به رشته های علوم پزشکی، آموزش مدیریت و اقتصاد سلامت به دانشجویان پزشکی و تقویت مهارت های رهبری از دیگر جنبه هایی است که در آموزش علوم پزشکی در جهان بدان توجه می شود.
وی تربیت متخصصین علوم پزشکی متناسب با نیازهای واقعی جامعه و ورود به عرصه های جهانی را از دیگر ابعاد مورد توجه برشمرد و افزود: در تمامی نظام های آموزشی پیشرفته به این موضوع پی برده اند که دانشجویان علوم پزشکی باید در فیلدهای عملی و بستر جامعه تربیت شوند و ارائه دروس نظری و تربیت این دانشجویان در محیط های علمی کافی نیست.
دکتر لاریجانی اقبال به آموزش های آنلاین در آموزش علوم پزشکی را از دیگر جنبه های آموزش سلامت در دنیا ذکر کرد و اظهار داشت: این امر تا جایی پیش رفته که به عنوان مثال در یکی از موسسات معتبر جهانی 180 دانشکده به حدود 40 هزار دانشجوی پزشکی آموزش آنلاین ارائه می دهند. مجازی سازی در کشور ما با این وسعتی که دارد از ضرورت های کشور ما است و باید تلاش کنیم تا آموزش های علوم پزشکی به صورت ترکیبی و باتوجه به آموزش های آنلاین ارائه شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت مهارتهای ارتباطی، قدرت حل مسأله و نوآوری سه مزیت اول دانش آموختگان علوم پزشکی برای اشتغال در نظام های سلامت پیشرفته برشمرد و گفت: گسترش تعاملات بین المللی در آموزش علوم پزشکی از فاکتورهای مهمی است که در برنامه ریزی برای ارتقای منابع انسانی حوزه سلامت باید مورد توجه قرار گیرد و باید در کوریکولوم های آموزشی به این امر توجه شود و در آینده نزدیک دوره ای در این خصوص برای دانش آموختگان برگزار می شود.
وی افزود: گسترش دپارتمان های آموزش پزشکی یکی از ضروریات ارتقای آموزش است و در حال حاضر با برگزاری دوره مجازی آموزش پزشکی حدود 900 نفر از اعضای هیات علمی در این دوره در حال تحصیل هستند.
دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی،اظهار داشت: تعداد دانشگاههای علوم پزشکی خصوصی در کشورهای EMRO از سال 2000 به بعد مجموعاً دو برابر شده و در برنامه ریزی حوزه آموزش باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با این ملاحظات و باتوجه به نیازهای حال و آینده علوم پزشکی کشور برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شد و با گذشت 3 سال از اجرای این بسته ها، نشانه های تحول و تغییر در آموزش پزشکی در حال نمایان شدن است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: روند تحقق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته و مشهود است که با حرکتهایی که در وزارت بهداشت ،مناطق آمایشی کشور و دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته در اکثر بسته ها پیشرفت خوبی داشته ایم و در برخی بسته ها نیز باید بیشتر تلاش شود.
نتایج بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی/ تغییرات چشمگیری در حوزه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی ایجاد شده
دکتر باقر لاریجانی همچنین اظهار داشت: در کنار این دستاوردها هریک از دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز با حرکت در مسیر تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ثمراتی را داشته اند که نتیجه همکاری تک تک مسئولین در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور بوده است.
دکتر لاریجانی کسب مرجعیت علمی را از اهداف مهم بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: در این زمینه مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی به عنوان حافظه سازمانی حوزه آموزش تشکیل شده و در همین مدت کوتاهی که از راه اندازی این مرکز می گذرد در اولین فراخوان مرکز بیش از 500 طرح پژوهشی در حوزه آموزش علوم پزشکی و خصوصا بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به این مرکز ارسال شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت شناسایی و ساماندهی و همچنین تدوین کتب مرجع در حیطه های علمی مختلف را یکی از اقدامات موثر در تسریع حرکت حوزه علوم پزشکی به سمت مرجعیت علمی ذکر کرد و اشاره کرد: در این راستا کمیسیون ارزیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی در حوزه معاونت آموزشی تشکیل شده و آثار بسیاری نیز از دانشگاهها ارسال گردیده که در این کمیسیون در دست بررسی است.
وی همچنین به تدوین کتب مرجع دندانپزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: این مهم با همت جمعی از اساتید و اعضای بورد تخصصی انجام شده و در جشنواره قبلی نیز از این کتب رونمایی شد.
دکتر لاریجانی به مطالعات انجام شده در زمینه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و افزود: به زودی نتایج این مطالعات در چند دانشگاه کشور به صورت پایلوت اجرایی می شود و هدف این است که روح کارآفرینی و نوآوری را در دانشگاههای علوم پزشکی و دانش آموختگان این دانشگاهها ارتقا دهیم و نهادینه سازیم.
وی تاکید کرد: دانشگاهها باید با راه اندازی شرکت های دانش بنیان وارد بازار شوند و توانایی تبدیل دانش به ثروت را داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه حوزه آموزش می بایست پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه باشد و تربیت نیروی انسانی باید برمبنای نیازهای واقعی کشور صورت گیرد گفت: باتوجه به الگوی ارائه خدمات در کشور و با همکاری بخش های مختلف نظام سلامت این نیازها در حال رصد هستند و در این راستا نقشه توسعه علمی مناطق آمایشی کشور نیز در دست طراحی است. در واقع در این نقشه ها نیاز هر منطقه تا 10 سال آینده به نیروی انسانی مشخص می شود و از طریق برنامه ریزی در جنبه های مختلف این نیروها تامین می گردد. در این برنامه تاکید بر جذب نیروهای بومی و ماندگار در مناطق آمایشی مختلف کشور است.
دکتر لاریجانی بر لزوم ارتقای مهارت شاغلین حوزه سلامت کشور در جهت پاسخگویی به نیازهایی که در این حوزه ایجاد می شود تاکید کرد و افزود: آموزش های مهارتی و حرفه ای این گروه از شاغلین راهکار ارتقای این مهارت ها است و در این راستا مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای راه اندازی شده که این مرکز متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور آموزش های مهارتی و حرفه ای بر عهده خواهد داشت.
وی بازنگری کوریکولوم های آموزشی باتوجه به نیازهای آموزشی جدید نظام سلامت و توسعه علوم بین رشته ای را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت برای توسعه آموزش در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه ذکر کرد و بیان داشت: تصویب سند آمایش سرزمینی و تشکیل کلان مناطق آمایشی کشور بستری مناسب برای اجرای تمامی این برنامه ها در سطح کشور بود و خوشبختانه با تعامل خوبی که بین دانشگاههای مناطق برقرار گردید امروز شاهد تحولات چشمگیری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاهها هستیم.
دانشگاهها از تجارب 2 سال گذشته برای حرکت در مسیر تحول بهره برداری کنند
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مسیر حرکت دانشگاهها در راستای تحول و نوآوری ارزیابی شده و لازم است مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاهها از این نتایج بهره برداری نمایند.
دکتر باقر لاریجانی با اشاره به تشکیل مناطق آمایشی لزوم همکاری دانشگاههای علوم پزشکی مناطق با دست اندرکاران آموزش عالی در هر منطقه را یکی از فاکتورهای اصلی در ارتقای آموزش علوم پزشکی و در کل آموزش عالی کشور ذکر کرد و گفت: بر همین اساس تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده و از این پس آموزش علوم پزشکی در واحدهای این دانشگاه با همکاری منطقه آمایشی انجام می شود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی ظرفیت های زیادی برای توسعه آموزش علوم پزشکی دارد، گفت: راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی طراحی و به دانشگاهها ابلاغ شده و اجرای این راهبردها در کشور در حال برنامه ریزی است.
وی توسعه اخلاق حرفه ای در بین دانش آموختگان علوم پزشکی را از الزامات تربیت نیروهای متخصص و مسئول ذکر کرد و گفت: با تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی برنامه ریزی وسیعی در این حیطه صورت گرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: سامانه education Iran بستری را فراهم کرده تا ظرفیت های کشور به داوطلبان تحصیل علوم پزشکی در سطح دنیا معرفی شود و از سال 94 تاکنون 1400 برنامه آموزشی به زبان انگلیسی در این سامانه بارگذاری شده و بیش از 700 هزار بازدید از آن صورت گرفته است.
دکتر لاریجانی جذب دانشجوی خارجی را یکی از مولفه های توسعه بین المللی آموزش برشمرد و افزود: حدود 2 هزار دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل در رشته های علوم پزشکی هستند که 60 درصد آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. لیکن باید برنامه ریزی وسیع تری در این زمینه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای تعامل با مراکز علمی معتبر جهان یکی از ملزومات تحول در نظام سلامت است و بر این اساس نقشه آمایش بین الملل علوم پزشکی کشور ترسیم شده است. بر اساس این نقشه مشخص می شود که هریک از مناطق آمایشی با کدامیک از کشورها ارتباط داشته باشند. که البته این نقشه دانشگاهها را محدود نمی کند و هریک از دانشگاهها که بخواهند با کشوری خاص ارتباط برقرار کنند با هماهنگی کلان منطقه مسئول می توانند این کار را انجام دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: اعتباربخشی بین المللی راهکاری است که دانشگاههای علوم پزشکی می توانند خود را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهند. تاکنون چند دانشگاه کشور اعتباربخشی بین المللی شده اند و چند دانشگاه نیز اعلام آمادگی نموده اند و مقدمات کار برای اعتباربخشی این دانشگاهها در حال آماده شدن است.
دکتر لاریجانی از تغییرات در نظام ارزشیابی دانشگاههای خارجی و مدارک دانش آموختگان این دانشگاهها سخن گفت و افزود: براین اساس بر این اساس علوه بر بررسی های کارشناسی مدنظر وزارت بهداشت، 700 دانشگاه برتر QS، 800 دانشگاه برتر تایمز و 500 دانشگاه برتر شانگهای در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته اند و هر سال نیز لیست این دانشگاهها مورد بازبینی قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: طی دهه های گذشته با توسعه آموزش علوم پزشکی کشور ظرفیت های زیادی ایجاد شده و لازم بود تا بخشی از این ظرفیت ها به جذب دانشجوی خارجی اختصاص یابد. همچنین این مجوز صادر شده تا دانشجوی خارجی مازاد بر ظرفیت در دانشگاه های علوم پزشکی جذب شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت صدور شماره نظام پزشکی موقت برای دستیاران خارجی رشته های بالینی را از دیگر تسهیلات اعمال شده برای جذب دانشجویان خارجی برشمرد و گفت: باتوجه به ماهیت آموزش در این رشته ها و لزوم انجام مداخلات بالینی از سوی دانشجویان، صرفا زیرنظر استاد مربوطه شماره نظام پزشکی موقت برای دستیاران خارجی رشته های بالینی اختصاص داده شد.
وی به راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: در راستای برگزاری آزمون های بین المللی در کشور قراردادهایی با برخی موسسات معتبر بین المللی منعقد شده و از طریق همکاری مرکز سنجش آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی از ساال گذشته تاکنون چندین آزمون بین المللی از جمله تافل،IELTSE و GRE در کشور برگزار شده است.
دکتر لاریجانی بازمهندسی مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور و ایجاد مراکز سنجش در تمامی مناطق آمایشی را از اقدامات انجام شده برای ارتقای آزمون های علوم پزشکی ذکر کرد و اظهار داشت: در این مسیر آزمون صلاحیت بالینی در تمامی مناطق آمایشی کشور برگزار می شود و همچنین آزمون پیش کارورزی نیز به صورت الکترونیک برگزار می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم اعتباربخشی برای ارتقای کیفی بیمارستان های آموزشی و دانشگاهها تاکید کرد و گفت: با تشکیل کمیسیون اعتباربخشی برنامه ریزی وسیعی در این راستا انجام شد. ماموریت هایی نیز در این راستا به دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و اصفهان سپرده شده و علاوه بر ارزیابی داخلی، ارزیابی خارجی بیمارستان های آموزشی و همچنین دانشگاهها و موسسات آموزشی با مشارکت دبیرخانه مناطق آمایشی انجام شده و به زودی نتایج این کار اعلام می شود. وی افزود: در واقع بعد از انقلاب اسلامی این اولین بار است که دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعتباربخشی می شوند.
دکتر لاریجانی گفت: در اجرای اعتباربخشی دانشگاهها و موسسات آموزشی، دانشگاهها براساس 42 استاندارد الزامی و 24 استاندارد ترجیحی ارزیابی شدند و برطبق تطبیق با استانداردهای الزامی این دانشگاهها در 4 گروه طبقه بندی شدند و 7 دانشگاه با کسب امتیاز کامل در ارزیابی به مدت 2 سال تایید اعتبار شدند و در همین جمع از این دانشگاهها تقدیر خواهد شد.
وی از تلاش های صورت گرفته در راستای ارتقای بدنه هیات علمی دانشگاهها سخن گفت و افزود: طی 2 سال گذشته اعتبارات ستادی آموزش و همچنین بودجه بخش آموزش در دانشگاهها تا حد چشمگیری رشد کرده، لیکن باتوجه به برآوردهای انجام شده هنوز هم درصد کمی اعتبارات مورد نیاز برای حوزه آموزش تامین شده و لازم است سازمان های بالادستی برنامه ریزی جدی در این زمینه داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تشریح مسیر آینده تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: همزمان با اجرای این برنامه ها،ارزیابی و پایش آن نیز از طریق سامانه آتنا انجام شده و تاکنون 2 گزارش از ارزیابی فرایند و یک گزارش نیز درخصوص اقدامات انجام شده در راستای ماموریت های سپرده شده به مناطق آمایشی تدوین گردیده که امیدواریم دانشگاهها باتوجه به این نتایج برای پررنگ تر کردن نقاط قوت و رفع چالش ها برنامه ریزی نمایند.
در افتتاحیه هجدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری از 7 دانشگاه برتر در اعتباربخشی دانشگاهها و موسسات آموزشی تقدیر شد.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *