نگاهی به کم و کیف مناظرات انتخاباتی در 12 سال اخیر/ برنامهای سیاسی با مخاطب چند ده میلیونی
مناظرهها که در چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری پای ثابت رقابتهای انتخاباتی بوده و به سهم خود در گرم کردن تنور انتخابات سهم بسزایی داشته است، امسال هم به سیاق گذشته برگزار میشود.
مناظرههای انتخاباتی مشترک نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در تاریخهای ۸، ۱۵ و ۲۲ اردیبهشتماه و در سه بخش مناظره فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از شبکههای یک سیما و رادیو ایران ساعت ۱۶ پخش میشوند.
پیش از این کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مصوب کرده بود که مناظره های این دور به صورت ضبط شده پخش شود که تقریبا همگی کاندیداها با این امر مخالفت کردند؛ البته مشاوران حجت الاسلام و المسلمین روحانی از جمله آقایان آشنا و نجفی پیشنهاداتی را در قبال مناظرهها داشتند که با حواشیای همراه بود.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برگزاری مناظرهها در دورههای پیشین انتخابات ریاست جمهوری:
مناظرههای سال 92
در ۳ خرداد ۱۳۹۲، کمیسون تبلیغات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم روش برگزاری مناظرههای نامزدهای ریاست جمهوری را اعلام کرد.
مناظرهها در روزهای ۱۰، ۱۵، ۱۷ خرداد ماه برگزار شد. تمام مناظرهها در ساعت ۱۶ و از شبکه اول سیما پخش شد. مجری و هماهنگکننده در سه بخش اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مرتضی حیدری بود. مناظرهها به صورت زنده پخش شدند.
در سال 92، مناظرهها با حضور هر هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برگزار شد. روال کاری این مناظرات بدین صورت بود که طی قرعهکشی یک نفر انتخاب میشد تا به سؤالی که آن هم براساس قرعهکشی بود در طی ۳ دقیقه پاسخ دهد. سپس ۷ نفر دیگر طی ۹۰ ثانیه صحبتهای وی را نقد یا دیدگاههای خود را اعلام میکردند. سپس فرد انتخاب شده طی ۲ دقیقه به نقدهای وارده پاسخ و دیدگاهش را کامل میکرد. در پایان این دور، هر یک از نامزدها طی ۹۰ ثانیه به جمعبندی نظراتشان پرداختند.
مناظرههای سال 88
در سال 88 با توجه به اینکه تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم، چهار نفر بودند؛ مناظرات از دوازدهم تا هجدهم خردادماه به صورت یک به یک برگزار شد و در مجموع 6 مناظره برگزار شد. بنا بر اعلام برخی منابع، مخاطبان مناظرات سال 88 بعضا تا 50 میلیون نفر هم در داخل رسید.
رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه 29 خرداد 88 پیرامون مناظرات برگزار شده، فرمودند: «رقابتها و مناظرات ابتکار مهمی بود، ابتکار جالبی بود، خیلی صریح بود، خیلی شفاف بود، خیلی جدی بود. این مناظرهها تو دهن آن کسانی زد که از بیرون تبلیغ میکردند که این رقابتها نمایشی است».
معظم له در ادامه اشاره داشتند:«در این مناظرهها و در این گفتوگوها و در این گفتارهای تلویزیونی، همه شفاف و راحت حرف زدند، حرف دلشان را بر زبان آوردند، یک سیلابی از نقد و انتقاد به راه افتاد و همه مجبور شدند پاسخگویی کنند. به آنها انتقاد شد، آنها در مقام پاسخگویی برآمدند و از خودشان دفاع کردند. مواضع افراد و مواضع گروهها بدون ابهام، بدون پیچیدهگویی، عریان، در مقابل چشم مردم قرار گرفت؛ سیاستهایشان چیست، برنامههایشان چیست، پایبندیهایشان کدام است؟ تا چه حد است؛ اینها در مقابل چشم مردم قرار گرفت و مردم توانستند قضاوت کنند»
مناظرههای سال 84
در سال 84 که رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری نهم با حضور 8 نامزد برگزار شد، مناظرات میان نمایندگان نامزدها برگزار شد و میان خود کاندیداها هیچگونه مناظرهای برگزار نشد. در دور دوم انتخابات مزبور، مناظرهای معروف میان نماینده دو کاندیدای راه یافته به دور دوم برگزار شد که در یک سوی آن محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت فعلی قرار داشت و در سوی دیگر آن محمد خوش چهره اقتصاد دان معروف؛ مناظره مزبور به لحاظ مسائل اقتصادی مطرح شده در آن از کیفیت بالایی برخوردار بود و بنا بر اعلام مراجع نظرسنجی در تعیین کاندیدای پیروز نقش قابل توجهی داشت.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *