سود لباسهای اسلامی در جیب تولیدکنندگان خارجی
عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان پوشاک و گرانی لباسهایی که متناسب با فرهنگ و ارزشهای ایرانی اسلامی تولید میشود، فرصت سودآوری را برای تولیدکنندگان خارجی با برندهای مشهور فراهم کرده است.
جامعه شناسان تأمین ذائقه جوانان و اهمیت دادن به آن در مواردی که خواسته شان با هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در تضاد نباشد را از جمله موارد ضروری در توجه به مدگرایی جوانان می دانند. گرانی و بالا بودن قیمت لباس هایی که متناسب با فرهنگ و ارزشهای اجتماعی زندگی ایرانی طراحی و تولید می شود از دلایل عدم استقبال جوانان مدگرا از تولیدات پوشاک داخلی به حساب می رود.
تولیدکنندگان و طراحان لباس با برندهای مشهور در سراسر دنیا، مانند زمینه های دیگر، از شرایط فعلی استفاده کرده و خیز بلندی در جهت تسخیر بازار تولید لباس، ویژه مسلمانان و افراد محجبه برداشته اند.
*بیکاری «ام الفساد» است؛ مسئولان به تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند
سرمایه تولیدکنندگان داخلی اندک است و این افراد با مشکلات گوناگونی دست به گریبانند.
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس معتقد است: در شرایط فعلی کشور ما بیکاری به عنوان عامل اصلی افزایش آسیب های اجتماعی به حساب می رود؛ به عبارت واضح می توان گفت «بیکاری ام الفساد» است.
وی افزود: سرمایه تولیدکنندگان داخلی معمولا اندک است و این افراد در حوزه های مختلف از جمله تولید لباس، با مشکلات فراوان دست به گریبانند.
این جامعه شناس تأکید کرد: مسئولان در جهت کاهش مشکلات تولید کنندگان داخلی پوشاک اقدامات اساسی را لحاظ نمی کنند و این موضوع آنان را دلسرد می کند؛ چه بسیار تولید کنندگانی که بساط تولید را جمع کرده و با فروش لباس های وارداتی کسب درآمد می کنند.
قرائی مقدم اظهار داشت: بی اعتمادی مسئولان به تولیدکنندگان و طراحان داخلی که در صنعت پوشاک مشغول به کار هستند و همچنین عدم حمایت از تولیدات داخلی، از سویی موجب رشد نرخ «بیکاری» شده و از سوی دیگر، فرصت را برای تولید کنندگان خارجی و سودآوری آنها فراهم آورده است.
وی ادامه داد: اقتصاددانان بر این عقیده هستند که در حال حاضر صنعت «مد» از صنایع پردرآمد فعلی در دنیا به شمار می رود؛ چرا که ضمن تأمین ذائقه های مختلف با مذاهب و فرهنگ های گوناگون در حوزه پوشاک هم سود سرشاری نصیب تولیدکنندگان و طراحان لباس می شود و از آن طرف در کاهش معضل بیکاری اثرگذار است.
*ایراد از طراحان لباس و تولید کنندگان پوشاک نیست
مسئولان، سرمایه گذاری اندک تولیدکنندگان داخلی را تقویت و مورد توجه قرار دهند.
میترا تمجیدی داور ششمین جشنواره مد و لباس در سال ۹۵ گفت: موقعیت فراهم آمده برای تولیدکنندگان خارجی در طراحی و تولید پوشاک ویژه مسلمانان، پیش از آن که ناشی از موقعیت سنجی آنان باشد، در نتیجه کم کاری سایر عواملی است که در کشور در این حوزه دارای مسئولیت هستند.
وی افزود: بزرگترین مشکل فعلی در طراحی و تولید البسه ایرانی_اسلامی، عدم اعتماد مسئولان به فعالان و تولیدکنندگان در طراحی و تولید لباس است.
این طراح مد و لباس ادامه داد: معضل بیکاری در میان طراحان مد و لباس، به ترس از فروش نرفتن و عدم بازاریابی تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه مربوط می شود.
تمجیدی گفت: در طراحی لباس های ایرانی_اسلامی تنوع گسترده ای وجود دارد؛ طراحان حتی با سرمایه های شخصی خود، برخی از این طرح ها را به مرحله تولید و دوخت رسانده اند اما تولید کنندگان به دلیل مشکلات یاد شده حاضر به سرمایه گذاری نیستند.
وی افزود: فرصت همکاری متقابل طراحان و تولیدکنندگان لباس با شرایط فعلی پیش نمی آید، مگر آن که مسئولان، سرمایه گذاری اندک تولیدکنندگان داخلی را تقویت و مورد توجه قرار دهند.
سایر افرادی که در کشور در صنعت نساجی، تولید پوشاک و طراحانی که بر اساس سلیقه مخاطبان مسلمان و محجبه کار می کنند باید مورد حمایت همهجانبه مسئولان قرار بگیرند؛ در نتیجه حمایت مسئولان است که می توان به درخشش طراحان مد و لباس ایرانی_اسلامی و سودآوری آن برای تولید کنندگان و طراحان داخلی امیدوار بود. چرخش چرخ های صنعت و مقابله با سونامی بیکاری بسته به موقعیت شناسی مسئولانی است که در حوزه اشتغال آفرینی دارای وظیفه هستند.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *