معلمها انگیزهای برای نمونه شدن ندارند
با بحرانی شدن مشکلات آموزش و پرورش حالا قرار است تقدیر از معلمان نمونه توسط مدارس انجام شود ؛ مدارسی که حتی برای پرداخت قبض های آب و برق خود با مشکل مواجه اند و مدیران مدارس هر روز اخطار قطع انشعاب دریافت می کنند.
برخی از معلمان می گویند هر وقت نوبت تقدیر از ما به میان می آید موضوع مشارکت مردمی ، فرهنگ سازی و تفویض اختیار را مطرح می کنند و از معلمان چهره هایی آسمانی ساخته می شود .
چرا سازمان برنامه و بودجه بحث تقدیر و سپاس از کارمندان خود را به مشارکت مردمی نمی گذارد؟آیا واقعاً مسئولان متوجه این امر نیستند که وقتی اولیا قرار باشد از معلمان تقدیر و تشکر کنند برای آن ها توقع ایجاد می شود و از سویی هر دستگاهی خودش موظف است برای پیشبرد اهداف و ارتقای سطح کیفی نیروهای خود مبلغی را هزینه کند؟
از معلمان نمونه در سطح کشوری هم تقدیر شود
سخنگوی کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما می گوید:انتخاب معلم نمونه با هر شاخصی که باشد بسیار سخت است بنابراین هر دستورالعملی که وجود داشته باشد مشکلاتی خواهد داشت.سید حمایت میرزاده اضافه می کند بنابراین بهتر است به هر شکل ممکن تعداد بیشتری از معلمان را به عنوان نمونه شناسایی و معرفی کنیم و مقام معلم باید ارج نهاده شود همانگونه که نهاد های دیگر هم از کارمندان خود تقدیر و تشکر می کنند و در سطح کشوری هم باید این قضیه چه مادی و چه معنوی دیده شود بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید این هزینه را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.
سازمان برنامه و بودجه آموزش و پرورش را فراموش کرده است
همانطور که سایر وزارتخانه ها اعتبارات خارج از شمول و امکانات رفاهی کارکنان دارند باید این اعتبارات هم به نسبت کارمندان در اختیار آموزش و پرورش داده شود.
یکی از معلمان که سال های گذشته به عنوان نمونه انتخاب شده است می گوید: در سال های قبل معیارهای خیلی اندکی در نظر گرفته شده بود و امسال به طور کل معیارها کیفی شده که در هر دو صورت اشکالاتی وجود دارد چون هنوز زیر ساخت ها کامل نیست و ممکن است در هر منطقه یا محلی برداشت متفاوتی از این شاخص های کیفی وجود داشته باشد.
چاپ مقالات آی اس آی برای انتخاب معلمان
عبدالرضا شیر کوند دبیر علوم تجربی شهرستان های تهران که در سال ۸۶به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شده می گوید: چون قبلاً نمونه شناخته شده ام دیگر حق شرکت ندارم .وی معتقد است بعضی از مفادی که در این شیوه نامه آمده است جایگاهی برای انتخاب معلم نمونه ندارد ازجمله چاپ مقالات (آی اس آی) که برای همه مقدور نیست و زیر ساخت های آن برای معلمان فراهم نشده و یا طرح معلم پژوهنده که در امتیازات دیگر هم دخیل است و خیلی از معلمان مجبور می شوند برخی از این مقالات را از میدان انقلاب تهران خریداری کنند که نمره ارزیابی شان کم نشود.
معلم ها انگیزه ای برای نمونه شدن ندارند
رجبلو از مدیران مدارس استان گلستان هم معتقد است انگیزه ها از معلمان گرفته شده است به نحوی که بهترین دبیران ما که مقام های کشوری را کسب کرده اند و یا در قد و قواره معلمان نمونه هستند حتی حاضر نیستند فرم معلم نمونه را تکمیل کنند.
وی اضافه می کند: چند سال پیش به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شدم و رئیس اداره از من دعوت کرد و گفت: ما که کاری از دستمان بر نمی آید ولی می توانیم شما را معرفی کنیم که به شما وام بدهند. خیلی تاسف خوردم و گفتم نیاز مالی ندارم ولی انتظار داشتم که به من بگویید چطور از توان شما در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استفاده کنیم.
اعمال سلیقه شخصی مدیران مدارس برای انتخاب معلم نمونه
امیر خراسانی هم از معلمان شهریار استان تهران می گوید: امسال این فرم را ندیده ام و چون سال ۸۵ معلم نمونه استان شدم اما از آن به بعد به شدت پرهیز می کنم که فرم را تکمیل کنم چون خیلی از معلمان هستند که به هر طریقی که به آن ها نگاه کنی معلم نمونه هستند ولی امتیازات داخل این فرم ها را ندارند و نگاهم نسبت به سال های گذشته نسبت به این قضیه فرق کرده است و اگر قرار است معلم نمونه ای انتخاب شود باید دید او در کلاس درس با توجه به موقعیت و امکانات موجود چه کاری کرده است؟
و معمولاً کسانی که کارشان درست است و به معنی واقعی معلم هستند از این قافله عقب می مانند و شاید همین افراد موفق بنا به دلایلی انگیزه هایشان را از دست می دهند.
علی کیانیان یکی دیگر از مدیران باسابقه مدارس می گوید: با طراحی صد درصد کیفی فرم معلم نمونه اعمال نفوذ مدیر مدرسه برای انتخاب معلم نمونه خیلی افزایش می یابد و به ظاهر عده ای در انتخاب معلم دخیل هستند ولی در نهایت افراد دیگر بیشتر تحت تاثیر رای مدیر مدرسه هستند.
خانم امید وار یکی دیگر از معلمان نیز که امسال در مدرسه به عنوان معلم نمونه انتخاب شده است هیچ اطلاعی از مفاد این شیوه نامه ندارد.
به هر حال امیدواریم آموزش و پرورش بیشتر از این برای معلمان خود ارزش قایل شده و با کلی گویی و شعار سند تحول چشم خود را به واقعیت های موجود در جامعه بگشاید تا شان معلمان به درستی حفظ و ارتقا یابد.
/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *