صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تصمیمی برای خرید هواپیمای جایگزین از بوئینگ نگرفته‌ایم/ بررسی پیشنهاد بوئینگ برای تحویل زودتر از موعد

۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۶
کد خبر: ۲۹۷۹۸۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل خبرداد‌ که ایران در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای خرید هواپیمایی است‌ که شرکت ترکیش از تحویل گرفتن آن انصراف داده است و‌ گفت: دلیل استفاده از واژه مرجوعی از سوی برخی رسانه‌ها یا از روی نا‌آگاهی است و یا به قصد تخریب بزرگترین اتفاق صنعت هوایی کشور است.
به گزارش گروه اقتصاد ، اصغر فخریه کاشان گفت: دفتر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری کل آمریکا(OFAC) مجوز ۲۰۰ فروند هواپیما را صادر کرده است نه ۱۸۰ هواپیما را. از این تعداد مجوزهای صادر شده از سوی اوفک ۱۰۰ مورد آن برای ایرباس، ۸۰ مورد آن برای بوئینگ و ۲۰ مورد آن برای ای.تی.آر است. ضمن اینکه این رقم برای کل خریدهای ایران و نه فقط برای بوئینگ صادر شده است.

مذاکره کننده ارشد هوایی ایران، در خصوص خبر تحویل نخستین بوئینگ به ایران ۱۱ ماه زودتر از موعد مقرر که از سوی برخی رسانه‌های تخریب کننده تاریخی ترین قرارداد خرید هواپیما به عنوان هواپیمای مرجوعی شرکت ترکیش ایرلاینر معرفی شده است، گفت: نخست باید بگویم استفاده از واژه مرجوعی غلط و یک اشتباه است. هواپیمای فعلی که بوئینگ پیشنهاد تحویل آن به ایران را داده هواپیمای مرجوعی ترکیه نیست. این واژه غلطی است که استفاده می‌شود. هواپیمای مرجوعی به معنای آن است که از سوی یک شرکت هواپیمایی خریداری شده و سپس پس داده شده است و طرف سوم با خود خریدار روبرو می‌شود نه با سازنده اصلی هواپیما. در حالی که ایران با دو کمپانی بوئینگ و ایرباس به صورت مستقیم وارد مذاکره شده است.

 وی ادامه داد: دوم اینکه اصلا این هواپیما(هواپیمای پیشنهادی بوئینگ به ایران) فروخته نشده است. یعنی مثل هواپیماهایی که ما سفارش می‌دهیم در رزرو (ترکیه) بوده است. گاهی کشور سفارش دهنده به دلایلی ‌مثل عدم تامین اعتبار یا نداشتن خلبان و فرودگاه تحویل را به تاخیر می‌اندازد. در مورد این هواپیما هم همین‌طور است. ترکیش ایرلاینر قرار بود هواپیمایی را از بوئینگ در ماه مه یا آوریل بگیرد. به هر دلیلی منصرف شده است و از تحویل هواپیما خودداری کرده است و به بوئینگ اعلام کرده سال دیگر این هواپیما را تحویل می‌گیرم.

فخریه کاشان ادامه داد: از طرفی ایران قرار است سال دیگر هواپیماهای ثبت سفارش شده خود را تحویل بگیرد، اما بوئینگ به ما اعلام‌کرد که هواپیمایی با چنین مشخصاتی موجود است آیا شما تمایل به تحویل آن دارید؟ ایران نیز در پاسخ درخواست تحویل مشخصات فنی هواپیما را مطرح کرد. گفتیم اطلاعات را به ما بدهید تا بررسی کنیم و ببینیم به درد ما می‌خورد یا خیر؟ اگر به درد می‌خورد مذاکره می‌کنیم و نهایتا هواپیما را از بوئینگ و نه از ترکیه‌ تحویل می‌گیریم.

وی تاکید‌ کرد: این هواپیما هنوز تحویل دولت ترکیه داده نشده است. مهم‌تر اینکه برای خرید این هواپیما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم؛ کارشناسان هما در حال بررسی هستند که ببینند این هواپیما همان مشخصلتی را دارد که ایران سفارش داده و آیا مورد نیاز ایران است یا خیر؟ در صورتی که ایران این هواپیما را بپسندد و همه توافقات انجام شود تا تیرماه آینده آن هم مشروط به عدم تغییر دکوراسیون داخل هواپیما، تحویل ایران داده می‌شود. اما ما حتی هنوز تصمیم نگرفته ایم که این هواپیما را می‌خواهیم یا خیر؟ حتی برای داشتن آن مذاکره هم نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: ایران هنوز در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای تحویل هواپیما است. مشخصات فنی این هواپیما صد صفحه است. اگر کارشناسان فنی ما  مشخصات فنی را تایید کردند بعد وارد مذاکره در خصوص تغییر دکوراسیون داخلی هواپیما می‌شویم. اما در این لحظه هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.

مذاکره کننده ارشد هوایی ایران، گفت: در صورت قبول درخواست بوئینگ از سوی ایران، تحویل اولین هواپیما از هواپیماهای سفارش داده شده به بوئینگ نزدیک به ۱۱ ماه زودتر شروع می‌شود و در صورت عدم موافقت نهایی برای گرفتن این هواپیما، در فروردین ۱۳۹۷ نخستین فروند از هواپیماهای سفارش داده شده را تحویل می‌گیریم.

فخریه کاشان هم‌چنین با اعلام اینکه از سه فروند ایرباس تحویلی به ایران هیچ یک مرجوعی نیستند، گفت: دلیل استفاده از این واژه از سوی برخی رسانه‌ها یا از روی نا‌آگاهی است و یا به قصد تخریب بزرگترین اتفاق صنعت هوایی کشور است. خریدهای ما مستقیم است که تفاوت‌های زیادی با خرید مرجوعی دارد. ما خدمات بعد از فروش را از خود کمپانی می‌گیریم. طرف ما خود کمپانی‌های سازنده هواپیما هستند. ایران خریدار هواپیماهای صفر است ‌که هیچ پروازی نداشته‌اند.

وی درخصوص خرید  ۱۲ هواپیمای سوخو ۱۰۰ از روسیه نیز گفت: ما به عنوان وزارت راه و شهرسازی در جریان این مذاکرات نیستیم و این خریدها برای شرکت‌های خصوصی است و نه دولتی.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *