پدرهای سینمای ایران، پدر سالارند
چهره پدر در سینمای ایران به تبع نگاه و سلطه تفکرات روشنفکری اغلب غیرمنصفانه و معوج به تصویر درآمده است. روشنفکران همواره مدعیاند جامعه ایرانی از معضلی به نام پدرسالاری رنج میبرد.
در این رابطه و در آستانه روز پدر، «جوان» نظر طهماسب صلحجو، منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون را جویا شده است. این نویسنده و تحلیلگر سینمای ایران در پاسخ به این سؤال که سیمای پدر در سینمای ایران طی چند دهه اخیر چگونه ارائه شده است و تماشاگران چه واکنشی به تصویر ارائه شده از پدر در سینما و تلویزیون داشتهاند، میگوید: فیلمسازانی که با انگیزه زدن ریشه اقتدارگرایی پدران اقدام به تولید اثر در سینمای ایران کردهاند از این موضوع غافل بودهاند که اتفاقاً تماشاگران این اقتدار پدرانه را پس نمیزنند و به شکلی فطری از آن استقبال هم میکنند. نکته دیگر در اینباره این است که حتی اگر اقتدار پدرانه به شکلی افراطی و منفی به تصویر درآید، ولی درست دراماتیزه شود باز هم منجر به ساخت کاراکترهایی جذاب در سینما میشود.
صلحجو به مجموعههای تلویزیونی مانند پدرسالار و ستایش در تلویزیون ایران اشاره میکند که با وجود محور بودن کاراکتر پدری اقتدارگرا در آن منجر به استقبال مخاطب شده است: «البته در این آثار کاراکتر اقتدارگرای پدر به خوبی و مهارت در قالب درام قرار گرفته و نقشی مکملگونه ایفا کرده یا به عبارتی میتوان گفت به درستی در جای خود نشسته و واقعیت این است که طبع مردم درامپسند است.
این کارشناس سینما در ادامه میافزاید: حتی زمانی که کاراکتر پدر مانند سریال ستایش بیش از حد لازم اقتدارگرا به تصویر درمیآید و جنبه خشن و منفی آن پررنگ میشود نیز با اینکه مردم ممکن است از آن کاراکتر خوششان نیاید، ولی شکوه و صلابت آن بهگونهای است که هیچگاه از یاد و خاطرشان پاک نمیشود.
صلحجو کاراکتر پدر در مجموعه «دندون طلا»ی میرباقری را نیز به سبب تأثیر محوری پدر در درام جذاب دانسته و یکی از دلایل توفیق آن در میان مخاطبان را همین مسئله میداند.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *