دلایل مهم خالی شدن صندلی دانشگاهها
معاون آموزشی وزارت علوم درباره مهمترین عوامل خالی شدن صندلیهای کلاس درس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی توضیح داد.
به گارش گروه فضای مجازی به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به صندلیهای خالی موجود در دانشگاههای کشور اظهار داشت: یکی از دغدغههای من امسال و سال ۹۶ خارج شدن دانشگاهها از ماموریت محول شده به آنها است که متاسفانه این امر سبب افزایش صندلیهای خالی در مراکز آموزش عالی سراسر کشور شده است.
وی ماموریت گرا نبودن واحدهای دانشگاهی را یکی از مهمترین عوامل خالی شدن صندلی دانشگاهها دانست و گفت: برخی از مراکز آموزش عالی ظرفیتهای غیرضروری در خود ایجاد کرده و به این ترتیب به صندلیهای خالی این مراکز دامن زدهاند؛ مسئلهای که بیشتر در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای خاص یا دانشگاههای محلی به چشم میخورد.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، ماموریتگرا نبودن برخی دانشگاهها سبب میشود فراتر از برنامههای خود عمل کنند و ظرفیتهای مازاد دانشجو را که در صندلیهای خالی کلاسها متبلور میشود، به وجود بیاورند.
وی تاکید کرد: استانداردسازی آموزشی میتواند در این راستا کمک بزرگی به ماموریتگرایی دانشگاه و سامان گرفتن صندلیهای خالی در این مراکز کند. به عنوان مثال اگر ظرفیت رشتهای در مقطع دکتری پنج نفر باشد، افزایش ظرفیت این رشته تحصیلی به ۱۵ نفر سبب ایجاد صندلی خالی و ظرفیت تازه در دانشگاهها میشود.
وی همچنین بخشی از صندلیهای خالی موجود در دانشگاهها را به کاهش جمعیت نسبت داد و گفت: رفع این مشکل، کار یک شب نیست.
شریعتی ادامه داد: دانشگاه تراز اول کشور برای اینکه همگام با مراکز علمی معتبر دنیا حرکت کند، در رشتههای پرتقاضا و حتی اشباع میتواند دانشجو جذب کند تا بحث عبور از مرزهای دانش برایشان میسر شود.
وی ماموریت گرا نبودن واحدهای دانشگاهی را یکی از مهمترین عوامل خالی شدن صندلی دانشگاهها دانست و گفت: برخی از مراکز آموزش عالی ظرفیتهای غیرضروری در خود ایجاد کرده و به این ترتیب به صندلیهای خالی این مراکز دامن زدهاند؛ مسئلهای که بیشتر در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای خاص یا دانشگاههای محلی به چشم میخورد.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، ماموریتگرا نبودن برخی دانشگاهها سبب میشود فراتر از برنامههای خود عمل کنند و ظرفیتهای مازاد دانشجو را که در صندلیهای خالی کلاسها متبلور میشود، به وجود بیاورند.
وی تاکید کرد: استانداردسازی آموزشی میتواند در این راستا کمک بزرگی به ماموریتگرایی دانشگاه و سامان گرفتن صندلیهای خالی در این مراکز کند. به عنوان مثال اگر ظرفیت رشتهای در مقطع دکتری پنج نفر باشد، افزایش ظرفیت این رشته تحصیلی به ۱۵ نفر سبب ایجاد صندلی خالی و ظرفیت تازه در دانشگاهها میشود.
وی همچنین بخشی از صندلیهای خالی موجود در دانشگاهها را به کاهش جمعیت نسبت داد و گفت: رفع این مشکل، کار یک شب نیست.
شریعتی نیاسر متذکر شد: برنامه ماموریتگرا کردن دانشگاههای سراسری پیام نور، غیرانتفاعی و مراکز آموزش عالی وابسته به سازمانها آغاز شده است به طوری که مجوز جذب دانشجو در این مراکز آموزش عالی، خارج از ماموریت اصلیشان از طرف وزارت علوم اعطا نمیشود.
شریعتی ادامه داد: دانشگاه تراز اول کشور برای اینکه همگام با مراکز علمی معتبر دنیا حرکت کند، در رشتههای پرتقاضا و حتی اشباع میتواند دانشجو جذب کند تا بحث عبور از مرزهای دانش برایشان میسر شود.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: بودجه مراکز دانشگاهی بر اساس برنامه ششم توسعه به مسئله ماموریتگرا بودن آنها نگاه ویژهای دارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *