68 درصد افراد مطالعه غیردرسی داشتند/ بیکاری چالش 74 درصد جوانان
مرکز آمار ایران جزئیات آمار فعالیتهای فرهنگی خانوار در سال 94 را منتشر کرد که بر اساس آن سال گذشته ۸.۵ میلیون نفر ایرانی به سینما رفتند.
در این طرح، با مراجعه به خانوارهای شهری نمونه، اطلاعاتی در مورد رفتارهای فرهنگی افراد 18ساله و بیشتر خانوارهای شهری مانند مطالعه (وضعیت مطالعه کتاب و روزنامه( چاپی و الکترونیکی)، میزان مطالعه، تعداد عناوین کتاب های مطالعه شده)، سینما وتئاتر (وضعیت رفتن به سینما و تئاتر و دفعات آن ها)، ورزش(وضعیت انجام ورزش، مدت زمان انجام ورزش، رشتههای ورزشی) ، موسیقی (وضعیت گوش دادن به موسیقی، مدت زمان و سبک موسیقی)، تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران و ماهواره (وضعیت تماشا در روزهای غیرتعطیل و تعطیل، مدت زمان و نوع برنامه)، چگونگی انتخاب پوشاک (روشهای انتخاب و اولویت نوع)، مصرف شیر، نوشابه، میوه، ماهی، فست فود و غذای بیرون از منزل و نظرات در مورد ازدواج جوانان (سن مناسب و معضلات) جمع آوری شد.
68 درصد افراد مطالعه غیردرسی داشتند
نتایج طرح در سال1394 نشان میدهد:
حدود 68 درصد افراد 18 ساله و بیشتر باسواد شهری که معادل 25068641 نفر هستند، طی سال گذشته مطالعه کتاب غیردرسی داشتهاند.
9.7درصد از افراد شهری که مطالعه کتاب غیردرسی داشتهاند، تا یک ساعت، 21.7درصد، یک تا دوساعت و بقیه این افراد (68.6 درصد) بیشتر از سه ساعت در هفته مطالعه کردند.
37 درصد افراد روزنامه مطالعه میکنند
13684960 نفر (37.1 درصد) از افراد 18ساله و بیشتر باسواد شهری، در هفته گذشته روزنامه مطالعه کردهاند.
8.5 میلیون نفر سینما رفته اند
حدود 20.9 درصد معادل 8585937 نفر از افراد 18ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به سینما رفتهاند.
از 8585937 نفر افراد 18ساله و بیشتر شهری که به سینما رفتهاند، 3295076 نفر معادل حدود 38.5 درصد یک بار، 2254678 نفر معادل 26.3 درصد دوبار و 832988 نفر معادل 9.7 درصد نیز شش بار و بیشتر به سینما رفتهاند.
حدود 5.5 درصد معادل 2261788 نفر از افراد 18ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به تئاتر رفتهاند.
اقبال 92 درصدی مردم به تماشای سیمای جمهوری اسلامی
در روزهای غیرتعطیل 94 درصد و در روزهای تعطیل 92درصد از افراد 18ساله و بیشتر شهری، به تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداختهاند.
27 درصد ماهوار تماشا کردند
از مجموع افراد 18ساله و بیشتر شهری، 27.4 درصد در روزهای غیرتعطیل برنامههای ماهواره را تماشا میکنند. در روزهای تعطیل، درصد افراد تماشا کننده ماهواره به 26.1 درصد کاهش یافته است.
44 درصد افراد ورزش میکنند
حدود 44.2 درصد افراد 18 ساله و بیشتر شهری که معادل 18207611 نفر هستند، اظهار نمودهاند که ورزش میکنند.
7 درصد از افرادی که ورزش کردهاند، کمتر از 15 دقیقه، 20.4 درصد، 15 تا 30 دقیقه و بقیه این افراد (72.6 درصد) بیشتر از 30 دقیقه در روز ورزش کردهاند.
نرمش و پیادهروی با 61.5 درصد ، آمادگی جسمانی و ایروبیک با 16.1 و فوتبال با 13.4 درصد، رشتههایی بودهاند که بیشترین فراوانی را در انجام ورزش توسط ورزشکاران به خود اختصاص دادهاند.
نقش 65 درصد تبلیغات محیطی در خرید پوشاک
65.5 درصد از افراد 18 ساله و بیشتر شهری اظهار نمودهاند که پوشاک خود را با توجه به تبلیغات محیطی انتخاب میکنند، 19.1 درصد بر اساس پیشنهاد دوستان و نزدیکان، 13.3 درصد مطابق مد در جامعه، 1.3 درصد بر اساس مشاهده برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، 0.8 درصد با توجه به شبکه های اجتماعی و 0.1 درصد بر اساس برنامه های ماهوارهای پوشاک خود را انتخاب میکنند.
میزان مصرف شیر در افراد
84 درصد افراد 18ساله و بیشتر شهری در هفته شیر مصرف کردهاند. از این تعداد حدود 12 درصد یک لیوان در هفته و 15درصد بیش از هفت لیوان شیر در هفته مصرف کردهاند.
50.8 درصد افراد 18ساله و بیشتر شهری در هفته نوشابه مصرف کردهاند. از این تعداد حدود 19.3 درصد یک لیوان در هفته و 3.9 درصد بیش از هفت لیوان نوشابه در هفته مصرف کردهاند.
مردم چقدر فست فود مصرف کردهاند؟
47.4 درصد افراد 18 ساله و بیشتر شهری اظهار داشتهاند که در سال 1394 در ماه قبل از آمارگیری فست فود مصرف کردهاند. از این تعداد 18.7 درصد یکبار و 2.6 درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف کردهاند.
بیکاری چالش 74 درصد جوانان
مهمترین معضل ازدواج جوانان از دیدگاه افراد 18 ساله و بیشتر شهری، به ترتیب بیکاری با 74 درصد ، نداشتن شغل دایم با 54.4 درصد ، مشکل تهیه مسکن با 54.1 درصد، وضع نامناسب مالی سرپرست 33.5 درصد، پیدا نشدن فرد مناسب 30.3درصد و مسئولیت ناپذیری جوانان 20.8 درصد بودهاست.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *