صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بازگشایی نمایشگاه "سال‌های ونکوور"

۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۸۱۹۱۹
نمایشگاه نقاشی "سال‌های ونکوور" حجت شکیبا و مینا شکیبا در گالری شکوه افتتاح شد.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی گالری شکوه، "سال‌های ونکوور" عنوان نمایشگاهی است که حجت شکیبا و مینا شکیبا در گالری شکوه برای مخاطب به نمایش گذاشتند.

زنانی با پوشش و شکل ظاهری مختص به دوره قاجار سوژه جدیدترین نمایشگاه حجت شکیبا هستند. بعضی از آنها به شکلی وارونه به تصویر کشیده شده‌اند و پشت سر بعضی از زنان؛ مردهایی هم به گونه‌ای محو دیده می‌شوند و زن قاجار در تابلو با رنگ‌هایی شاد و پررنگ ترسیم شده است.

حجت شکیبا بیش از ۵۰ سال است که در عرصه نقاشی فعالیت می‌کند و نمایشگاه‌هایی با موضوع شاهنامه، کوروش، مولانا، خیام، حافظ، زنان هخامنشی و ... به نمایش گذاشته است.

او درباره انگیزه برگزاری نمایشگاه جدیدش می‌گوید: نقاشی‌هایم با موضوع مولانا و یا شاهنامه به تمرکز و دقت فوق العاده بالایی نیاز داشت و بسیار سنگین بود من باید تمام تمرکز خود را موطوف به خلق آثار می‌کردم تا کوچک‌ترین اشتباهی در نقاشی ها رخ ندهد اما نمایشگاه جدیدم برایم بیشتر شبیه تفریح است زیرا مانند آثار قبلی؛ ذهن خود را خسته و درگیر نکردم؛ البته به تصویر کشیدن زنان قاجار هم به اندازه خودش زحمت داشت اما اشتباهاتی را از روی عمد در تصویرسازی زنان قاجار انجام دادم تا بگویم این آثار تفریح روزانه من محسوب می‌شود.
 شکیبا به چند تابلوی زن‌های وارونه و یا در حال ملق زدن اشاره می‌کند و می‌ گوید: وارونه نشان دادن زنان قاجار و در حال ملق زدن می‌تواند یک جور آزادی دادن به آنها باشد که می‌توانند حتی ملق هم بزنند و اشکالی و ایرادی در این موضوع وجود ندارد.

او از نقاشی‌های دوران قاجار حرف می‌زند و می‌گوید: «نقاش‌های دوره قاجار درباره آناتومی چیزی نمی‌دانستند برای همین صورت‌ها و به ویژه دست‌ها را نمی‌توانستند به خوبی بکشند من در این نقاشی‌ها صورت‌های زنان را اصلاح کردم اما روی دستها خیلی دقیق نشدم که بدون اشکال باشد.»

این هنرمند درباره تابلوی «وسوسه شیطان» توضیح می‌دهد: این تابلو به زمان حمله اعراب بر می‌گردد که مرد عرب در قالب شیطان می‌خواهد زن را وسوسه کند اما زن خنجری پنهان کرده است. در این تابلو برای نشان دادن زمان وقوع حادثه از ظروف دوره ساسانی و دستبند استفاده کردم.

او درباره تغییر دادن سبک برای یک هنرمند می‌گوید: هنرمندان بزرگی مانند پیکاسو در دوره‌های مختلف سبک خود را تغییر دادند؛ هنرمندانی می‌توانند سبک کاری خود را تغییر دهند که تمام عمر خود را صرف نقاشی می‌کنند اما زمانی که هنر نقاشی تنها بخشی از وقت و انرژی یک هنرمند می‌شود نمی‌توان انتظار داشت بتواند سبک خود را هم تغییر دهد.

این هنرمند با اشاره به این که دنیا به سمت مدرن شدن و سرعت می‌رود می‌گوید: همیشه به شاگردانم می‌گویم که شما دیگر نیازی نیست که طراحی کنید و به سبک کلاسیک اثری خلق کنید بلکه به وسیله هر ابزاری می‌توان اثر تاثیرگذاری خلق کرد اما باید به این نکته توجه داشت که اثر خلق شده باید به لحاظ ذهنی و یا تکنیک منحصر به فرد باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد در غیر این صورت ارزشی ندارد.

در بخش دیگری از این نمایشگاه آثار مینا شکیبا به نمایش گذاشته شده که طبیعت را به سبکی متفاوت و مدرن با رنگ هایی غلیظ به تصویر کشیده است. جنگل، نیلوفر مرداب، درخت‌هایی در هم تنیده شده و آتش در جنگل از جمله سوژه‌های این هنرمند هستند.

مینا شکیبا در نوشته‌ای که در این نمایشگاه به دیوار زده است از همسرش به عنوان اولین استاد خود یاد می‌کند و از علاقه اش به «موله» می‌گوید که حجت شکیبا بود که فلسفه زندگی و ارتباط آن با نیلوفرهای مرداب موله را برایش معنا بخشید.

مینا شکیبا از تاثیرگذاری سبک اکسپرسیونیسم و آثار موله بر خودش می‌گوید و می‌افزاید: تا به حال در چند نمایشگاه نقاشی گروهی حضور داشتم و خوشحالم که توانستم با همسرم یک نمایشگاه نقاشی برگزار کنیم.

او به رنگ‌های غلیط استفاده شده در آثارش اشاره می‌کند و می‌گوید: رنگ ها هیچ گاه از زندگی ما جدا نمی‌شوند و جلوه خاصی به زندگی می‌دهند این رنگ ها هستند که زندگی را به ما انسان‌ها بر می‌گردانند زمانیکه همسرم برای انجام کارهایش خانه را ترک می‌کرد من تنها بودم و این نقاشی و رنگ‌ها بودند که به من جانی دوباره می‌دادند.

دو تابلو از جنگل در آثار مینا شکیبا به چشم می‌خورد که به یکدیگر شباهت دارند و شاید یک جنگل از دو زاویه دید متفاوت است او درباره این دو تابلو می‌گوید: ونکوور پوشش گیاهی زیادی دارد و در فصل تابستان خطر آتش گرفتن جنگل و رسیدن آتش به محل زندگی بسیار بالا می‌رود در این تابلوها با کشیدن درختان جنگل در فصل پاییز؛ خواستم آتش گرفتن جنگل را نشان دهم که البته هر فردی می‌تواند برداشتی متفاوت از اثر داشته باشد.

این هنرمند می‌گوید: آثارم برگرفته از واقعیت و تخیل است زیرا معتقدم یک هنرمند نباید منظره را بدون تغییر به تصویر بکشد زیرا فاقد روح می‌شود؛ یک هنرمند باید تفکر و تخیل خود را در نقاشی به نمایش بگذارد.

او در پایان صحبت‌هایش درباره تاثیرپذیری دو زوج هنرمند از یکدیگر می‌گوید: بیش‌تر من از همسرم تاثیر می گیرم زیرا استاد من بوده است اما شاید او هم از من تاثیر بگیرد زیرا یک هنرمند از تمامی اتفاقات کوچک و بزرگ زندگی خود تاثیر می‌گیرد.

نمایشگاه نقاشی‌های «سال‌های ونکوور» تا چهارم اسفند ماه ۹۵ در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه (به جز پنجشنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار درخیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو،کوچه سلیمی شمالی کوچه امیرنوری،شماره ۱۹  گالری شکوه دیدن نمایند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *