صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

روایت بصری از زندگی انسان پیش از تاریخ ایران در "باستانی ها"

۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰:۰۲
کد خبر: ۲۷۹۴۸۴
ثمیلا امیرابراهیمی که این روزها نمایشگاه چاپ دستی، کلاژ و مجسمه هایش در گالری ویستا برپاست معتقد است بازآفرینی نقش مایه های باستانی در جریان هنر معاصر ضروری است.
به گزارش گروه فرهنگی ، ثمیلا امیرابراهیمی هنرمند نقاش و مجسمه ساز ایرانی این روزها نمایشگاه چاپ دستی، کلاژ و مجسمه هایش را با الهام از نقش مایه های ایرانی با عنوان «باستانی ها»  در گالری ویستا به نمایش در آورده است.

امیرابراهیمی کار روی نقش مایه های باستانی ایران را به صورت جدی از سال ۱۳۶۹ آغاز کرده و بعد از چند سفر به مناطق عشایرنشین ایران به جستجوی نقوش از اشیای کاربردی و تزئینی اقوام کوچ نشین پرداخته است.

این هنرمند نقاش از سویی پژوهش های باستان شناسی را با رجوع به گنجینه موزه ای ایران و فرانسه ادامه داد و سرانجام در سال ۷۲ اولین دوره از این نقش مایه ها را که تعداد آن ۳۰ عدد بود با تکنیک های چاپ دستی که حکاکی روی چوب و فلز بود به  پایان رساند و به نمایش در آورد.

او بعد از این هم نمایشگاهی در دهه هشتاد از این نقش مایه ها برگزار کرد اما با اضافه کردن هشت نقش مایه جدید به این مجموعه در نمایشگاه «باستانی ها» که در گالری ویستا به نمایش در آورده است نمای کاملی و جامعی از فعالیت خود روی نقش مایه های باستانی ایران را به تماشا در آورده است.

امیرابراهیمی درباره استفاده از این نقوش گفت: این نقوش که در فاصله ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش از تاریخ، به دست هنرمندان ناشناخته آن دوران روی ظروف سفالی و اشیای کاربردی و مهرهای استوانه ای ترسیم شده اند با زبان تصویری ساده و شکیل خود گزارشی بصری از زندگی انسان پیش تاریخی ساکن فلات ایران بدست می دهند.

وی ادامه داد: جدا از ارزش ملی و تاریخی نقش مایه های باستانی ایران، زبان چکیده و گرافیکی این نقوش چنان سادگی، زیبایی و قدرتی دارد که با نگاهی امروزی می توان آنها را تصاویری مدرن تلقی کرد. بازآفرینی این یادگاری های کهن با شیوه های مختلف چاپ دستی، ویژگی های بیان گرایانه و هنری آن ها را از وجه تزیینی و کاربردیشان متمایز می کند و میراث ایران باستان را هم چون آثار هنری مستقل و بی زمان در زندگی کنونی ما جاری می سازد.

ثمیلا امیرابراهیمی در کنار این نمایشگاه که در آن ۳۷ چاپ دستی و کلاژ، ۳۲ مجسمه  و ۱۳ مونوپرینت را به نمایش در آورده است، کتابی هم با عنوان «باستانی ها»  در ۱۰۴ صفحه و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده است.

در این کتاب که به کوشش گالری ویستا منتشر شده است هنریک مجنونیان مقدمه ای نوشته که در آن به رابطه زبان علمی و هنری و کشف آن در نقش مایه های باستانی و آثار امیرابراهیمی پرداخته است. امیرابراهیمی در این کتاب سیر حرکتی خود در ترسیم این نقش مایه ها و مجسمه هایش را به صورت تصویری مدون کرده است.

نمایشگاه مروری بر دو دوره کار چاپ دستی و مجسمه‌های چوبی ثمیلا امیرابراهیمی تا ۱۵ اسفند ماه در گالری ویستا واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ دایر است.


برچسب ها: هنر معاصر باستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *