صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تلاش برای یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری/ اتصال ایستگاه مترو راه‌آهن در خط 3 به ایستگاه راه‌آهن تهران

۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۹
کد خبر: ۲۷۹۲۹۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه آمایش مراکز لجستیک تعریف شده و در حال جانمایی بنادر خشک در این پروژه هستیم از اتصال ایستگاه مترو راه‌آهن در خط 3 به ایستگاه راه‌آهن تهران در قالب ساخت تونل زیرزمینی خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری روزجاری خود در خصوص يكپارچه سازی حمل و نقل برون شهری اظهار کرد:‌ معاونت حمل‌ونقل وزارت راه یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل برون‌شهری مسافری را در دستور کار قرار داده و در این راستا کمیته کاری تشکیل شده که البته طی دو تا سه سال اخیر حجمی از کار انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که فراگیری حمل و نقل یکپارچه مد نظر است، تصریح کرد: در این زمینه ماهانه با حضور 9 کلانشهرها در رده معاون عمرانی استاندارد و بخش مختلف وزارت راه و شهرسازی به نحوی حمل و نقل مسافر مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازی در ادامه افزود: اولین برنامه بعد از نوروز 96 این است که طرح‌های در دست مطالعه را در جلسه‌ای با حضور دست‌اندکاران حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری ارائه می‌دهیم و در مجموع کمیته کاری به عنوان مرجع راهنما به این روند کمک می‌کند.

تقی زاده با اشاره به ضرورت یکپارچه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل افزود:‌ این مسئله در برنامه ما قرار دارد که به آن یکپارچه‌سازی سخت‌افزاری می‌گوییم . در یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری هم به این معناست که باید سایت‌های خاصی برای انجام سفر مراجعه شود، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته یک سایت وجود دارد که تمام حالت‌های مبدا و مقصد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد:‌ معاون حمل‌ونقل وزارت راه یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل برون‌شهری مسافری را در دستور کار دارد که در این راستا کمیته کاری تشکیل شده البته طی دو سه سال اخیر این کار انجام شده است.

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت یکپارچه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل افزود:‌ این مسئله در برنامه ما قرار دارد که به آن یکپارچه‌سازی سخت‌افزاری می‌گوییم . در یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری هم به این معناست که باید سایت‌های خاصی برای انجام سفر مراجعه شود، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته یک سایت وجود دارد که تمام حالت‌های مبدا و مقصد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

تقی‌زاده با بیان اینکه پروژه آمایش مراکز لجستیک تعریف شده و در حال جانمایی بنادر خشک در این پروژه هستیم از اتصال ایستگاه مترو راه‌آهن در خط 3 به ایستگاه راه‌آهن تهران در قالب ساخت تونل زیرزمینی خبر داد.

وی در ادامه بیان کرد: در این راستا حمل‌ونقل بر پایه شهرسازی را دنبال کرده‌ایم و به موضوع TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی) به صورت جدی توجه داریم. 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نقشه راه TOD را برای کل کشور تعریف خواهیم کرد و این موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال تصویب است.

تقی‌زاده از راه‌اندازی کارگروه لجستیک در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه خبر داد و گفت: در اولین جلسه این کارگروه ارگان‌های دست‌اندرکار نظیر وزارت صنایع، گمرک و غیره را دعوت کردیم و جلساتی برگزار شد.

وی یادآور شد: متأسفانه به دلیل برخی پروسه‌های زمان‌بر اداری و نبود شرایط تسهیل‌کننده عبور کالا، عبور کالای ترانزیتی از کشور ما کاهش یافته است. در این راستا در کارگروه لجستیک کمیته‌های کاری مختلف را تشکیل داده‌ایم. 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در بخش جاده‌ای در 9 ماهه نخست امسال 5673 تن کالا از کشور ترانزیت شد که 1214 تن آن ترانزیت نفتی بود. 

تقی‌زاده در ادامه افزود: همچنین در حمل‌ونقل ریلی در 9 ماه ابتدای امسال 735 هزار تن کالای ترانزیتی از کشور عبور کرد و طی همین مدت در بنادر کشور 4.6 میلیون تن تخلیه و بارگیری ترانزیتی داشته‌ایم.

وی همچنین از تکمیل طرح جامع حمل‌ونقل در سال‌های گذشته گفت و ابیان کرد: متأسفانه به دلیل آنکه در سنوات قبلی بخشی از منابع مالی مشاور پرداخت نشد یکی از فازهای این طرح (طرح جامع حمل‌ونقل) روی زمین ماند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص یکپارچه‌سازی ریل و مترو و تأکیدات شهرداری تهران برای انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج شهر، گفت: متأسفانه اطلاعات درستی به شهردار تهران نداده بودند. هیچ کشوری در دنیا به این سمت نرفته است که ایستگاه راه‌آهن را به خارج شهر منتقل کنند و در بسیاری از شهرهای دنیا حتی تا 12 ایستگاه راه‌آهن هم در شهر وجود دارد ضمن آنکه به دلیل آنکه اراضی شهری گران‌قیمت است شهرداری‌ها خود بخشی از هزینه احداث ایستگاه‌های راه‌آهن و ساخت راه‌آهن در شهرها را پرداخت می‌کنند. 

 تقی‌زاده در این باره تصریح کرد: البته موضوع انتقال ایستگاه راه‌‌آهن - تهران مدتی است که دیگر از سوی شهرداری پیگیری نمی‌شود و ظاهراً آنها نیز متوجه شدند که این موضوع کارشناسی شده نیست ضمن آنکه امروز ایستگاه مترو راه‌آهن در خط 3 مترو تهران در ایستگاه راه‌آهن تهران ساخته شده است. 

وی در ادامه افزود: همچنین طی تعامل با شهرداری در حال ساخت تونلی زیر زمین میدان راه‌آهن تهران هستیم تا بدین ترتیب ایستگاه مترو خط 3 در میدان راه‌آهن به ایستگاه راه‌آهن تهران متصل شود تا مسافر به محض پیاده شدن از ایستگاه مترو یا ایستگاه راه‌آهن به راحتی وارد ایستگاه بعدی خود شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در این باره توافق‌نامه بین راه‌آهن و مترو برای ساخت این تونل ایجاد شد و به زودی عملیاتی می‌شود.

 تقی‌زاده همچنین از تعریف پروژه آمایش مراکز لجستیک کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: طبق این پروژه جانمایی بنادر خشک انجام می‌شود که اطلاعات این جانمایی‌ها در حال نهایی شدن است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *