صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

امکان عرضه ۳۰ میلیون مترمکعب CNG/ صنعت خورو حلقه مفقوده سرمایه گذاری

۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۱
کد خبر: ۲۷۵۹۳۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر طرح احداث جایگاه‌های CNG گفت: در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب گاز CNG عرضه می شود که امکان افزایش ان تا ۳۰ میلیون متر مکعب است که سرمایه گذاری در این حوزه فعالیت بیشتر صنعت خودروسازی را می طلبد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، علی مهرابی در نشست خبری صبح امروز به بهره‌برداری از  22 جایگاه CNG در سراسر کشور به مناسبت ایام دهه مبارک فجر اشاره و بیان کرد: عملیات احداث این 22 جایگاه به اتمام رسیده و بهره‌برداری از آنها در این مدت صورت خواهد پذیرفت و با افزوده شدن این جایگاه‌ها 37 هزار متر مکعب در ساعت به ظرفیت کل جایگاه‌های کشور و 146 نازل سوخت‌گیری به ظرفیت کل کشور افزوده می‌شود.

وی در ادامه افزود: جایگاه‌های سوخت مورد بهره‌برداری قرار گرفته در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، گیلان، ایلام، هرمزگان، آذربایجان شرقی، مازندران، فارس، قزوین، البرز، کرمانشاه و کهکیلویه و بویر احمد بوده است.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های CNG تصریح کرد: پیش از این 2 هزار و 360 جایگاه سوخت در سراسر کشور مشغول به فعالیت بوده که با افزوده شدن این 22 جایگاه تعداد آن به 2 هزار و 382 جایگاه سی‌ان‌جی رسیده است.

مهرابی تصریح کرد: ۵ جایگاه به صورت کامل توسط بخش خصوصی،۷جایگاه با سرمایه گذاری دولتی و ۱۰ جایگاه با انشعابات بخش خصوصی و تجهیزات دولتی ساخته شده است.

وی تصریح کرد: ۵ جایگاه به صورت کامل توسط بخش خصوصی،۷جایگاه با سرمایه گذاری دولتی و ۱۰ جایگاه با انشعابات بخش خصوصی و تجهیزات دولتی ساخته شده است.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG با اشاره به اینکه ضرورت حضور بخش خصوصی برای توسعه جایگاه های CNG دیده می شود،گفت: متقاضیان احداث جایگاه که زمین مناسب برای ساخت دارند می توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده از ۷ سال کارمزد ویژه بهره مند شوند.

مهرابی در توضیح کارمزد ویژه گفت: به ازای هر متر مکعب CNG در شهر های بزرگ ۱۴۰ تومان و در شهرهای کوچک ۱۲۰ تومان کارمزد پرداخت می شود.

گفتنی است در حال حاضر کارمزد معمولی برای شهرداری ها ۷۰ تومان و برای بخش خصوصی ۸۰ تومان است.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG در خصوص اشتغال ایجاد شده پس از احداث این جایگاه ها گفت:در هر جایگاه به طور مستقیم در حدود ۱۰ نفر مشغول به کار خواهند بود ک در نهایت برای ۲۲۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

مهرابی در خصوص افزایش کارمزدها خاطرنشان کرد:وزیر نفت با شورای اقتصاد در حال مذاکره است تا نرخ کارمزد را با توجه به نرخ تورم افزایش دهد.

وی در خصوص افزایش کارمزدها خاطرنشان کرد:وزیر نفت با شورای اقتصاد در حال مذاکره است تا نرخ کارمزد را با توجه به نرخ تورم افزایش دهد.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG در خصوص درخواست فولکس واگن گفت: پیشنهاد شرکت خودروساز فولکس واگن برای ساخت خودروهای گازسوز دریافت شده اما تمام امید ما به طراحان داخلی برای طراحی و تولید خودرو گاز سوز است،به همین خاطر نامه وزیر نفت به وزیر صنعت برای توسعه خودروهای گازسوز در حال پیگیری است.

مهرابی بیان کرد: در حال حاضر ساخت و توسعه خودروهای با پایه گازسوز با پیمایش حداقل ۳۰۰ کیلومتر و کیفیت مناسب دیده می شود،تا در این صورت سرمایه گذاری در بخش جایگاه ها به نتیجه برسد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کمپرسورها عدد ۷.۹ را برای تقاضا CNG در سراسر کشور نشان میدهند ک امکان افزایش این عدد به ۱۴ نیز وجود دارد.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG در پاسخ به سوال میزان، در خصوص معاینه فنی خودروهای گازسوز گفت: با راه اندازی سیستم نوین معاینه فنی که بسته کامل در این زمینه است به طور قطع مسئله معاینه فنی خودروهای گازسوز با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

مهرابی در خصوص بحث افزایش عرضه در بازار گفت: در حال حاضر جایگاه به تعداد کافی داریم ولی در صرتی که خودروسازان عرضه خودروهای گازسوز را افزاش دهند ما نیز تعداد جایگاه های خود را متناسب با عرضه افزایش خواهیم داد.

وی بیان کرد: چشم اندازها از تامین سوخت ۵۰ درصد از وسایل حمل و نقل عمومی از طریق CNG خبر می دهد، در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب عرضه CNG در سطح کشور داریم که امکان پاسخ گویی تا ۳۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG با اشاره به اینکه صنعت خوروسازی حلقه مفقوده زنجیره سرمایه گذاری در این حوزه است،بیان کرد: در صورت افزایش کیفیت خودروهای گازسوز اقشار با درآمد متوسط به بالا نیز به استفاده از این خودروها روی خواهند آورد.

مهرابی به کارگیری از سوخت LPG در خودروها را غیرقانونی دانست و گفت: به کارگیری از این سوخت به دلیل نداشتن استانداردهای لازم در دستور کار نیست و به دنبال جایگزینی کامل فرآیند CNG هستیم.

وی در انتها خاطرنشان کرد: خودروهای گازسوز بیشترین ایمنی را در مقایسه با دیگر خودروها دارند ولی در این میان برخی از مصرف کنندگان مخازن سوخت CNG را دست کاری می کنند ک این امر بر روی ایمنی مخازن به شدت تاثیر گذار است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *