صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بروز حادثه پلاسکو طی یک فرایند/ مجلس قوانین مدیریت بحران را متناسب با چنین حوادثی تصویب کند

۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸:۳۴
کد خبر: ۲۷۳۵۴۲
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
مسئولان شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و آتش نشانی با حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس درخواست کردند مجلس باید قوانین مدیریت بحران را متناسب با چنین حوادثی تصویب کند.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت؛  سهیلا جلودارزاده در جریان بررسی حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو در کمیسیون اجتماعی مجلس، حادثه آتش سوزی کارگاهی در خیابان جمهوری و فوت دو خانم در سال گذشته را یادآور شد و گفت: نبود تجهیزات مناسب علت وقوع حادثه سال گذشته اعلام شد، بنابراین پس از آن باید آمادگی ها برای پیشگیری از چنین وقایعی انجام می گرفت.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این جلسه ما دنبال تعیین مقصر حادثه پلاسکو نیستیم، گفت: شهر تهران مستعد بحران هایی چون زلزله است، بنابراین باید دانش فنی و پیشگیری و کاهش آسیب را افزایش دهیم. البته دلایل سهل انگاری ها نیز باید مطرح شود.

حسینی: در ساماندهی حادثه پلاسکو مشکلی از نظر کمبود تجهیزات وجود نداشت

در ادامه مازیار حسینی معاون شهردار تهران در توضیح علل اتفاق حادثه پلاسکو و اقدامات انجام گرفته از سوی شهرداری تهران گفت: ساختمان پلاسکو در سال 1341 به بهره برداری رسید، بنابراین برج قدیمی فولادی در روز 30 دی ماه دچار حریق شد که پس از آن از 18 ایستگاه آتش نشانی نیروهای آتش نشان وارد شدند و از آنجایی که مخزن گازوئیل در این ساختمان وجود داشت از روش های مختلف برای اطفای حریق استفاده شد.

حسینی در ادامه با بیان اینکه نیروهای آتش نشان، کسبه و مردم را از ساختمان در چندین مرحله خارج کردند، گفت: متاسفانه تعدادی به دلایل مختلف از جمله نجات اموال خود و برخی دیگر حتی برای سرقت اصرار به ورود به ساختمان داشتند، متاسفانه ستون های سازه بر اثر حرارت بالا مقاومت خود را از دست داده و ساختمان ریزش کرد.

وی از حضور 32 عضو ستاد بحران کشور از جمله سپاه و ارتش به محل حادثه خبر داد و گفت: تجهیزات و امکانات از سوی دستگاه های مرتبط مختلف مهیا شد، اما حجم آوار و حرارت خیلی بالا، روند کار را کند کرده بود. همچنین از پیمانکاران قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و مپنا برای بخش های مختلف کمک گرفته شد.

حسینی ادامه داد: در تهران 7 نردبان بلند وجود دارد که هر کدام قیمتی معادل 6 میلیارد دارند که متاسفانه در این حادثه 3 نردبان آسیب دید، بنابراین تقاضا می شود نمایندگان در بودجه سال 96 نسبت به بروزرسانی تجهیزات آتش نشانی و ارتقای امکانات موجود توجه داشته باشند.

معاون شهردار تهران از جلسات متعدد با رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد و تاکید کرد: شهرداری تهران از نظر تجهیزات در حادثه پلاسکو مشکلی نداشت اما مجلس برای آینده باید تصمیم گیری کند، زیرا این حادثه یک هشدار بود. همانگونه که حادثه زلزله بم سبب تدوین و تصویب قانون مدیریت بحران در کشور شد، این حادثه نیز باید سبب تعیین تکلیف لایحه مدیریت واحد شهری و لایحه اصلاح قانون مدیریت بحران شود.

حناچی: بروز حادثه پلاسکو طی یک فرایند رخ داد/ منطقه یک تهران آسیب پذیرترین منطقه پایتخت

در ادامه پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی نیز حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمانی شبیه پلاسکو در آمریکا را یادآور شد و گفت: در این حادثه که حدود یکصد سال پیش رخ داد، 100 نفر کشته شدند، اما این حادثه نقطه عطفی برای مسئولان این کشور شد که تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند. در واقع به موجب این تهدید مطالبه امنیت از سوی مردم و مسئولان شدت گرفت و آتش نشانی تغییر کارکرد پیدا کرد.

وی ادامه داد: حادثه پلاسکو بسیار مهم است، در بروز چنین حوادثی همه دستگاه ها نقش دارند، زیرا چنین اتفاقاتی طی یک فرآیند شکل می گیرد، بنابراین نباید دنبال مقصر باشیم و بهتر است فرصت درس آموزی را از دست ندهیم.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی افزود: برج های غیرقابل دسترس در تهران وجود دارد که مسیری برای مدیریت بحران آنها یا اطفای حریق وجود ندارد، در واقع بسیار آسیب پذیرند که منطقه یک به عنوان آسیب پذیرترین منطقه برشمرده می شود.

حناچی یادآور شد: ساختمان هایی که قبل از اجباری شدن مقررات ملی ساختمان ساخته شده اند، از اشکالات اساسی برخوردارند، از این رو لایحه اصلاح قانون مدیریت بحران باید متناسب با مشکلات پیش آمده تصویب شود.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی صنعت بیمه را از دیگر مشکلات خواند و گفت: تجربه صنعت بیمه کم عارضه ترین برخورد را به همراه دارد بنابراین باید اقدامات به شکلی انجام گیرد که مالکین ساختمان ها خود نسبت به بیمه رغبت پیدا کنند. در واقع هر ساختمانی که مقررات ملی را رعایت کند، در حوادث غیرمترقبه خسارت کمتری را خواهد دید.

 
قدیری: آتش نشانی از سال 76 تاکنون 21 اخطار به بخش های مختلف برج پلاسکو داد

در ادامه قدیری معاون پشتیبانی آتش نشانی نیز گفت: دسترسی خودروهای آتش نشانی از مهمترین مسائلی است که باید به آنها توجه شود. در حادثه پلاسکو نیز محدودیت در برخی مسیرها اشکالاتی را ایجاد کرد، هر چند در تهران تجهیزات تقریباً در حد استانداردهای بین المللی است.

وی افزود: از سال 76 تاکنون 21 اخطار با بخش های مختلف برج پلاسکو داده شد، همچنین دستورالعمل های ایمنی به این مجموعه ارائه شد، اما متاسفانه هیچ اعتنایی به توصیه های آتش نشانی صورت نگرفت.

معاون پشتیبانی آتش نشانی تهران لایحه مدیریت ایمنی شهر را یادآور شد و گفت: دولت پیش از این، لایحه مذکور را تصویب کرده، بنابر این لازم است مجلس نیز بدان توجه داشته باشد. کشته های ناشی از حریق دو درصد است و 98 درصد به دلایل مختلف کشته می شوند، از این رو باید 298 ساختمان پرخطر مانند پلاسکو در تهران تعیین تکلیف شوند.

 خدادادی: فرصت ارائه گزارش دستگاه های متولی به کمیسیون اجتماعی مجلس تا روز سه شنبه 12 بهمن

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان یادآور شد: اظهارات و پیشنهادات بخش های مختلف از جمله آتش نشانی ، اصناف، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری تهران درخصوص حادثه پلاسکو مطرح شد، اما تا روز سه شنبه 12 بهمن ماه تمام این دستگاه ها باید گزارش مکتوب خود را به کمیسیون ارائه دهند تا تصمیم گیری برای بخش بودجه و سایر بخش ها انجام شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبات دولت درخصوص حادثه پلاسکو را پیگیری خواهیم کرد افزود: این ضایعه برای ما هشداری بود تا بدانیم درخصوص بحران های شهری مرد عمل نیستیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو اصل جان انسان و نان انسان ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: اقدامات باید به شکلی انجام گیرد که این دو اصل در کنار هم دیده شوند. اخطار و تذکرات شهرداری و آتش نشانی بحق بوده و نگرانی مردم به جهت از دست دادن سرمایه و مالشان نیز بحق بوده است، از این رو پس از استماع گزارش های مذکور گزارش نهایی جهت توانمندسازی دستگاه های متولی تهیه خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *