نقش پررنگ برند سازی در توسعه صادرات کشور
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش معرفی برندهای برتر ایرانی با بیان اینکه برندسازی نقش مهمی در توسعه صادرات دارد، گفت: هر چند موضوع برندسازی بنگاه ها در تمام بازارها دارای جایگاه ویژه ای می باشد اما بدون شک تأثیرات آن در بازارهای صادراتی بسیار گسترده می باشد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، مجتبی خسروتاج با اشاره به برندسازی و نقش آن در توسعه صادرات کشور اظهار کرد: رقابت درعرصه صنایع گوناگون روز به روز فشرده تر و سخت تر می گردد. این رقابت در عرصه جهانی به سطحی رسیده که در بسیاری از موارد داشتن کیفیت و قیمت رقابتی مطلوب نه تنها مزیت نسبی شمرده نمی شود بلکه داشتن آن تبدیل به یک الزام و حداقل خواسته مشتری گردیده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از این رو در بازار رقابتی بسیاری از شرکت ها به سمت خلق و ایجاد ارزش ها و تصویر ذهنی مطلوب از خود حرکت نموده اند. نگاهی که برای شرکت ها تمایزی ماندگار و دارایی ارزشمند ایجاد می کند که از آن به عنوان نام و نشان یا همان برند یاد می شود.
وی اظهار کرد: هر چند موضوع برند سازی بنگاه ها در تمامی بازارها دارای جایگاه ویژه ای می باشد اما بدون شک تأثیر آن در بازار صادراتی بسیار زیاد بوده و آنچه در بازارهای پررقابت صادراتی منجر به نفوذ، ماندگاری و تعهد طرفین می شود برندها و نام و نشان ها است موضوعی که اگر هدایت دهی درستی نگردد نه تنها به شرکت بلکه گاه به اعتبار یک کشور آسیب جدی می زند.
خسرو تاج ادامه داد: این برندسازی به حدی موضوع مهمی بوده که کمک به خلق برندهای معتبر در بازارهای بین المللی یکی از اصلی ترین سیاست های دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی تبیین شده است.
وی به اهم اقدامات انجام شده در حوزه برند توسط سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد و اظهار كرد: این سازمان در راستای احیای ماده 2 آییننامه سازماندهی تبلیغات کالاها و خدمات موضوع ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور در تاریخ 29 شهریور سال گذشته از سوی هیأت دولت تصویب و ابلاغ شد و مکلف شد علاوه بر اجرای برنامههای مختلف در راستای فرهنگسازی، توسعه و ترویج برند و آموزش در سطح کشور نسبت به انتخاب معرفی و تشویق نام، نشان و برندهای تجاری برتر داخلی اقدام کنند.
خسروتاج افزود: اهم فعالیتها و اقدامات سازمان توسعه تجارت در حوزه آموزش، فرهنگسازی و برگزاری جشنواره ملی برند بدین شرح است که برگزاری جشنواره نام و نشان ایرانی یکی از این موارد است.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران براساس ماده 3 آییننامه فوقالذکر ضمن تشکیل کمیسیون ملی، نام نشان تجاری و بنابر وظایف و مأموریتهای محوله پیرامون توسعه و ترویج فرهنگ برند و برندسازی در کشور اقدام به برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و نخبگان در حوزه برند کرده تا ضمن بررسی مدلهای علمی ارزیابی مرسوم در عرصه بینالمللی با توجه به محتویات و شرایط کشور مدلی را در جهت ارزیابی برندهای ملی تهیه و برای نخستینبار فرایند ارزیابی برندهای کشور را در سال جاری به اجرا درآورد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کار در این راستا انجام شده تا بنگاهها را از نظر وضعیت برند مورد ارزیابی قرار دهد و صاحبان کسب و کار را از جایگاه برند خود آگاه کند و برای تقویت و توسعه آن برنامهریزی شود.
خسروتاج گفت: همچنین از طریق معرفی برندهای برتر به صورت سالانه فضای رقابت در ایجاد برندهای قدرتمند در کشور فراهم میشود و از برندهای برتر تجلیل به عمل میآید و زمینه ایجاد زیرساختهای توسعه برندهای ملی و تقویت آنها برای تبدیل شدن بر برندهای جهانی فراهم میشود.
وی افزود: براین اساس با توجه به گستردگی گروههای کالایی و خدماتی مختلف در کشور برای اولین دوره جشنواره گروه کالاهای B2C با دوام و تندمصرف برای شرکت در جشنواره انتخاب شد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: میزان نام آشنایی و شناخته بودن برای مخاطبان، میزان ارزش و احترامی که مخاطب برای برند و کیفیت محصولات قائل است، شدت رابطه ایجاد شده میان مصرفکنندگان و تصویر ذهنی خلق شده از برند، میزان تمایز برند در محصول نسبت به رقبا از نظر مشتریان چهار معیاری است که کمیته علمی جشنواره با بررسی و ارزیابی معتبرترین مدالهای ارزیابی برند در دنیا جهت انجام فرایند ارزیابی و انتخاب برندهای برتر اقدام کرده است.
خسروتاج بیان كرد: پس از ارزیابی اولیه متقاضیان براساس پرسشنامههای مدل ارزیابی از مصرفکنندگان و مخاطبان نظرسنجی عمومی صورت پذیرفته و نتایج اولیه و نظرسنجی عمومی، برندهای ملی را تعیین کرده است.
وی تصریح کرد: تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره و تشکیل دبیرخانه برند در سازمان و همچنین تهیه و تنظیم معیارها و شاخصهای مقدماتی جهت پذیرش متقاضیان در فرایند انتخاباتهای برندهای برتر ایرانی از جمله اهم اقدامات سازمان توسعه تجارت در زمینه برگزاری جشنواره برند است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در انتها اخاطر نشان کرد: از آنجایی که هدف و وظیفه سازمان در نهایت کمک به خلق برندهای ملی در بازارهای فراملی است، در آغاز مسیر انجام فرایند ارزیابی انتخاب، معرفی و تقدیر از برندهای برگزیده به عنوان گام اولیه انجام شده و در سالهای آتی نیز در نظر است تا این فرایند در قالب بزرگداشت روز ملی برند در دستور کار سازمان قرار گیرد.
خسروتاج افزود: اهم فعالیتها و اقدامات سازمان توسعه تجارت در حوزه آموزش، فرهنگسازی و برگزاری جشنواره ملی برند بدین شرح است که برگزاری جشنواره نام و نشان ایرانی یکی از این موارد است.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران براساس ماده 3 آییننامه فوقالذکر ضمن تشکیل کمیسیون ملی، نام نشان تجاری و بنابر وظایف و مأموریتهای محوله پیرامون توسعه و ترویج فرهنگ برند و برندسازی در کشور اقدام به برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و نخبگان در حوزه برند کرده تا ضمن بررسی مدلهای علمی ارزیابی مرسوم در عرصه بینالمللی با توجه به محتویات و شرایط کشور مدلی را در جهت ارزیابی برندهای ملی تهیه و برای نخستینبار فرایند ارزیابی برندهای کشور را در سال جاری به اجرا درآورد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کار در این راستا انجام شده تا بنگاهها را از نظر وضعیت برند مورد ارزیابی قرار دهد و صاحبان کسب و کار را از جایگاه برند خود آگاه کند و برای تقویت و توسعه آن برنامهریزی شود.
خسروتاج گفت: همچنین از طریق معرفی برندهای برتر به صورت سالانه فضای رقابت در ایجاد برندهای قدرتمند در کشور فراهم میشود و از برندهای برتر تجلیل به عمل میآید و زمینه ایجاد زیرساختهای توسعه برندهای ملی و تقویت آنها برای تبدیل شدن بر برندهای جهانی فراهم میشود.
وی افزود: براین اساس با توجه به گستردگی گروههای کالایی و خدماتی مختلف در کشور برای اولین دوره جشنواره گروه کالاهای B2C با دوام و تندمصرف برای شرکت در جشنواره انتخاب شد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: میزان نام آشنایی و شناخته بودن برای مخاطبان، میزان ارزش و احترامی که مخاطب برای برند و کیفیت محصولات قائل است، شدت رابطه ایجاد شده میان مصرفکنندگان و تصویر ذهنی خلق شده از برند، میزان تمایز برند در محصول نسبت به رقبا از نظر مشتریان چهار معیاری است که کمیته علمی جشنواره با بررسی و ارزیابی معتبرترین مدالهای ارزیابی برند در دنیا جهت انجام فرایند ارزیابی و انتخاب برندهای برتر اقدام کرده است.
خسروتاج بیان كرد: پس از ارزیابی اولیه متقاضیان براساس پرسشنامههای مدل ارزیابی از مصرفکنندگان و مخاطبان نظرسنجی عمومی صورت پذیرفته و نتایج اولیه و نظرسنجی عمومی، برندهای ملی را تعیین کرده است.
وی تصریح کرد: تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره و تشکیل دبیرخانه برند در سازمان و همچنین تهیه و تنظیم معیارها و شاخصهای مقدماتی جهت پذیرش متقاضیان در فرایند انتخاباتهای برندهای برتر ایرانی از جمله اهم اقدامات سازمان توسعه تجارت در زمینه برگزاری جشنواره برند است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در انتها اخاطر نشان کرد: از آنجایی که هدف و وظیفه سازمان در نهایت کمک به خلق برندهای ملی در بازارهای فراملی است، در آغاز مسیر انجام فرایند ارزیابی انتخاب، معرفی و تقدیر از برندهای برگزیده به عنوان گام اولیه انجام شده و در سالهای آتی نیز در نظر است تا این فرایند در قالب بزرگداشت روز ملی برند در دستور کار سازمان قرار گیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *