صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

توسعه بندر بوشهر با ساخت جزیره نگین از منابع غیردولتی

۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۶۹۸۳۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
وزیر راه و شهرسازی با تسلیت به مناسبت شهادت آتش‌نشانان در جلسه شورای حمل ونقل استان بوشهر از مذاکره با طرف چینی برای آغاز سرمایه‌گذاری و عملیاتی کردن پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر بعد از ۱۲ سال خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد ، عباس آخوندی در جلسه شورای حمل ونقل و مسکن استان بوشهر و در جمع مدیران حمل و نقلی گفت: شوربختانه حادثه تلخی در تهران رخ داد و جان و روان همه ما را آزرده کرد. ویضمن ابراز همدردی، به خانواده‌های جانباختگان حادثه تلخ فروریزش ساختمان پلاسکو تسلیت گفت و ادامه داد: برای عزیزان آتش‌نشان که در این راه فداکاری کردند از صمیم قلب آرزوی مغفرت و علو درجات را در پیشگاه خداوند دارم.

وی در ادامه بوشهر را به دلایل متعدد استانی مهم برای ایران خواند و گفت: بوشهر قبل از آن که به دلیل درآمدزا بودن در بخش نفت و گاز برای ما مهم باشد یک کانون تمدن اندیشه و فکر برای ایران است و در جهت حفظ تمامیت ارضی ایران نقش مهمی دارد.

آخوندی تاکید کرد که بوشهر به عنوان استانی که نگین خلیج فارس است می‌تواند در جهت توسعه ایران نقش آفرینی نماید. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد اولین کار ما برای توسعه بوشهر توسعه بندر بوشهر بود که در سال ۹۳ آغاز کردیم. بندر بوشهر کاملا به شهرملحق شده بود و فضا برای توسعه نداشت. باید فکری برای توسعه بندر می‌شد.

وی با بیان این که توسعه بندر بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت و در شرایط تنگنای مالی امکان هزینه‌کرد آن از منابع دولتی نبود، گفت: اولین بندری که با استفاده از منابع غیردولتی توسعه دادیم بندر بوشهر است.

وزیر راه و شهرسازی به بازدید خود از جزیره در حال ساخت نگین واقع در بندر بوشهر اشاره کرد و گفت دو نکته ارزشمند در این بازدید وجود داشت: نخست آن که کارگاه زنده وفعال است، دوم این که پسکرانه خوبی در بندر ایجاد شده که فضای توسعه بوشهر را در پی خواهد داشت.

آخوندی توسعه بوشهر را توسعه دریامحور دانست و گفت: ایجاد این پسکرانه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند و با ساخت جزیره نگین و امکان پهلوگیری کشتی‌های ۵۰ هزار تنی شاهد ارتقای کیفیت زندگی مردم بوشهر خواهیم بود.

وی ادامه داد: نحوه دسترسی به جزیره نگین و بندر بوشهر اهمیت زیادی دارد که نهایتا امیدواریم با ساخت جاده پیرامونی و اتصال راه‌آهن به بندر شاهد حمل ونقل ترکیبی بین دریا، زمین و ریل در بوشهر باشیم.

وی با اشاره به فرسایش زیاد بندر در نتیجه رطوبت زیاد افزود: در شرایط خاص بندر بوشهر تعمیر، نگهداری و مرمت بنادین بندر مطرح است و این پروژه طی برنامه کاملی در استان در حال اجرا است.

آخوندی همچنین به بحث بازآفرینی شهر بوشهر اشاره کرد وگفت: از این که می‌دیدم ثروت‌های اجتماعی و فرهنگی در بوشهر در حال فرسایش است و شهر به سمت دیگری در حال توسعه است نگران بودم. بزرگ‌ترین ثروت ما تمدن ایران‌شهری است که نباید در بیابان‌ها به دنبال آن بود. بلکه تمدن را باید در شهرهای باسابقه تاریخی یافت.

وی افتتاح دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس را اتقاقی میمون ومبارک دانست و گفت: این یک ساختمان نیست یک طریقه نگرش جدید به زندگی شهری است که می‌تواند در شهرستان‌های بوشهر نیز تسری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش می شود در کنار دانشکده هنر و معماری دانشکده مدیریت بازرگانی و کسب و کار نیز در بخش دیگری از بافت راه اندازی شود.

آخوندی همچنین به بازدید خود از فرودگاه بین‌المللی بوشهر اشاره کرد وگفت : خوشبختانه اپرون فوردگاه در حال توسعه بود  و با برنامه‌ریزی که برای ارتقای خدمات در فرودگاه‌ها صورت گرفته است شاهد افزایش خدمات به مردم خواهیم بود.

آخوندی ادامه داد به دنبال سرمایه‌گذار بین‌المللی برای ساخت فرودگاه جدید بوشهر هستیم و همچنین توسعه فرودگاه فعلی باید در دستور کار قرار بگیرد، چرا که نقش تعیین کننده‌ای برای آینده استان خواهد داشت.

آخوندی به درخواست‌های نمایندگان استان برای عملیاتی کردن راه‌آهن شیراز-بوشهر بعد از ۱۲ سال اشاره کرد و گفت: وقتی وزارتخانه را تحویل گرفتم بیش از ۱۰ هزار کیلومتر پروژه شروع و رها شده داشتیم. موفق شدیم ۵مرکز استان جدید را تعریف کنیم که به راه‌آهن وصل شوند و بتوانیم این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

آخوندی با بیان این که بدون اتمام پروژه‌های رها شده نمی‌توانستیم پروژه جدیدی آغاز کنیم گفت: بوشهر برای ما بسیار مهم بود و به همین دلیل در سفر به چین یکی از موضوع‌های مهم مذاکره با تعدادی از شرکت‌های چینی، سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت راه‌آهن بوشهر- شیراز بود.

وی گفت در این شرایط امکان فعال کردن این پروژه از محل بودجه دولت وجود ندارد و باید به دنبال تامین مالی بین‌المللی برویم.

وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت شرکت‌های چینی در حال بررسی پیشنهاد ما هستند و امیدوارم با دریافت پیشنهاد روشنی از طرف چینی‌ها برای آغاز سرمایه‌گذاری، پروژه‌ای که ۱۲ سال است متوقف شده به یک برنامه عملیاتی تبدیل شود.

آخوندی در خصوص راه‌های ارتباطی استان بوشهر نیز گفت: بخش عمده ای از محورهای اصلی و فرعی مورد نظر استان از تعهدات سفررئیس جمهوری به استان است که تامین مالی می شوند و در مورد مابقی موارد باید بیشتر مطالعه و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت بندرهای موجود در کشور به خصوص بندر بوشهر باید سیستم دریایی بین بنادر داخلی نیز ایجاد شود، افزود: توجه به حمل و نقل دریایی بین بندرهای داخلی از نظر کسب و کار و اقتصاد به ملوانان کمک بزرگی می کند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی بین بندرهای داخلی در کشور فراموش شده است، تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از این طرح حمایت جدی می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *