احداث 4 مرکز فروشگاهی در کشورهای آفریقایی با کمک بخش خصوصی
قائم مقام وزیر در امور تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: احداث 4 مرکز فروشگاهی با حظور مراکز موفق بخش خصوصی کشور در این زمینه در کشورهای هدف آفریقایی که بازار خوبی برای ایران محسوب شده و خواهان محصولات ساخت ایران می باشند را با جدیت دنبال می کنیم.
به گزارش گروه اقتصادی ، مجتبی خسروتاج در جلسه کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا که با حضور وزیر صنعت، معدن وتجارت و اعضای عضو آن در دستگاههای اجرایی کشور برگزار شده بود، با اعلام این خبر افزود: مطالعات مربوط به بازاریابی همچنین شناخت پتانسیل های تجاری کشورهای آفریقایی و توجه به تقسیم بندی های کشورهای هدف ایران به شمال ، غرب، شرق، جنوب و مرکز آفریقا می تواند در نیازسنجی لازم بازارهای آفریقا و صادرات به این کشورها کمک کند.
به گفته خسروتاج؛ صندوق ضمانت صادرات، اتاق های بازرگانی، فعالان بخش خصوصی، تجار، رایزن های اقتصادی، صندوق ضمانت صادرات ایران، هیات های بازاریابی جملگی می توانند به عملیاتی تر شدن توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقا را محقق سازند.
وی افزود:از سرگیری فعالیت های بانکی با عنوان زیرساخت روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی پس از دوران برجام و ایجاد شعبات بانکی در کشورهای مطالعه شده ی آفریقایی به جمهوری اسلامی ایران برای حضور در بازارهای ر قابتی کمک می کند.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: پذیرفتن عضویت جدید اتاق های بازرگانی وزارت بهداشت و درمان ، رایزن های اقتصادی، سفرا در کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا به غنی شدن هرچه یشتر نظرات پیشنهادی به منظور ارتباط سریع با کشورهای آفریقایی ضرورت دارد.
وی در ادامه گفت: تامین منابع مالی از بانکهای داخلی و در اختیار گذاشتن آنها برای تجار جهت تشویق برای انجام مراودات بازرگانی با کشورهای آفریقایی همچنین تعزام هیات های تجاری به کشورهای هدف آفریقایی، برقراری حمل و نقل هوایی ، کمک گرفتن از شعب اروپایی در آفریقا برای احداث بانک های ایرانی در این قاره از مهمترین مواردی است که می بایست در این ستاد دنبال شود.
گفتنی است، دبیرکمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا در گزارش خود به مواردی نظیر: ارزش 375 میلیون دلاری صادرات ایران در 8 ماهه امسال به کشورهای آفریقایی، نیاز این کشورها به دارو ، سیمان و مواد پتروشیمی ایرانی، ضرورت بدست گیری حجم بازار مصرف 600 میلیارد دلاری قاره آفریقا و حذف رقبای چین، ترکیه و هند، ضرورت صدور خدمات فنی و مهندسی در کشورهای محروم آفریقا ، توجه به کشورهای هاب قاره آفریقا و برنامه ریزی لازم با آنها، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی با کشورهای آفریقایی، ضرورت راه اندازی خطوط مستقیم و منظم کشتیرانی و حدف تعرفه های زائد ، ضرورت برقراری پروازهای مستقیم ، برقراری خطوط اعتباری و در نهایت نگاه استراتژیک به قاره آفریقا که توسعه اقتصادی ایران در گرو آن عملی تر می شود، مطرح شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *