اصلاحیه دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی - ریالی ابلاغ شد
بانک مرکزی به منظور ايجاد وحدت رويه، شناسايی و ثبت دقيق رويدادهای مالی و در نتیجه ارتقای شفافيت صورتهای مالی مؤسسات اعتباری، اقدام به اصلاح و بازنگری «دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی» کرد.
به گزارش گروه اقتصاد ، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، متن بخشنامه شماره 341690. 95 مورخ 28 دی ماه 1395 به شرح زیر است:
اصلاحيه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی» پس از تصويب در يکهزار و دويست و يازدهمين جلسه مورخ 17.9.1394 شورای محترم پول و اعتبار طی بخشنامه شماره 296273.94 مورخ 15.10.1394 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. متعاقب تصويب و ابلاغ دستورالعمل يادشده، ضوابط ناظر بر تعرفههای بانکی اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی نيز بازنگری و پس از تصويب در بيست و سومين جلسه مورخ 2.12.1394 کميسيون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی طی بخشنامه شماره 378585.94 مورخ 18.12.1394 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.
يکی از حلقههای متصل به دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلي ـ ريالی که میتواند در تبيين بهتر و اجرای صحيح و مطلوبتر دستورالعمل يادشده مؤثر باشد، عمليات حسابداری مربوط به نحوه ثبت و ضبط رويدادهای مالی مرتبط با اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی است. بديهی است اين مهم میتواند موجب ايجاد وحدت رويه، شناسايی و ثبت دقيق رويدادهای مالی مربوط و نهايتاً ارتقاء شفافيت صورتهای مالی مؤسسات اعتباری شود. با عنايت به اصلاح و بازنگری دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی در سال گذشته، اصلاح «دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی» نيز ضروری به نظر میرسید، که اين مهم نيز انجام و پس از طرح و بررسی در بيست و چهارمين جلسه مورخ 14.9.1395 کميسيون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی، به شرح پيوست به تصويب رسيد.
بر این اساس دستورالعمل ياد شده مشتمل بر چهار بخش، به شرح زير است:
بخش اول: عمليات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی در قالب عقد جعاله؛
بخش دوم: عمليات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی در قالب عقد مرابحه؛
بخش سوم: عمليات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی در قالب عقد استصناع؛
بخش چهارم: عمليات حسابداری تنزيل اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی مدتدار در قالب عقد خريد دين.
در دستورالعمل مزبور تلاش شده است، تمامی رويدادهای مالی مرتبط با فرآيند اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی در بانکها و مؤسسات اعتباری غير بانکی، بالاخص بانک گشايشکننده، بانک تأييدکننده و بانک تنزيلکننده به نحو مطلوبی ملحوظنظر قرار گيرد، لذا آن بانک/مؤسسه اعتباری غيربانکی موظف است؛ عمليات حسابداری را وفق مفاد دستورالعمل مذکور، در دفاتر خود اعمال کند.
همچنين دستورالعمل يادشده با ضوابط قبلی دارای تفاوتهایی است که اهم آنها به شرح زير به استحضار میرسد:
تبيين تفصيلی ثبتهای حسابداری فرآيند گشايش، ابلاغ، اصلاح و ارائه اسناد اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی گشايش شده در قالب عقد جعاله در بانکهای ذیربط؛
اعمال تغييرات لازم در خصوص نحوه شناسايی، اندازهگيری و ثبت انواع رويدادهای مالی در خصوص تعرفههای ناظر بر اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی؛
اعمال ثبتهای حسابداری وثايق و تضامين گشايش اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی؛
اعمال پارهای اصلاحات ويرايشی و نگارشی.
بديهی است، با عنايت به بخش پايانی دستورالعمل مورد اشاره مبنی بر لازمالاجراء بودن مفاد آن در خصوص اعتبارات اسنادی داخلی ـ ريالی که از تاريخ 15.11. 1394 به بعد گشايش شدهاند، آن بانک/مؤسسه اعتباری غيربانکی موظف است؛ در چارچوب مفاد بندهای (39) و (40) استاندارد حسابداری شماره (6) با عنوان ”گزارش عملکرد مالی"، ثبتهای حسابداری اصلاحی لازم را وفق مفاد دستورالعمل ابلاغی، در دفاتر خود اعمال نمايد.
با عنايت به موارد فوق، ضمن ارسال يک نسخه از «دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ريالی»، خواهشمند است دستور فرمايند، ضمن تمهيد مقدمات اجرای موارد مطروحه، مراتب به قيد تسريع، به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک/مؤسسه اعتباری غيربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن، نظارت دقيق گردد. همچنين مقتضی است ترتيبی اتخاذ شود تا نسخهای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذیربط، به مديريتکل نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری اين بانک ارسال شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *