صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چرا فیلم‌ساز متعهد باید در جشن سالگرد پیروزی انقلاب مهجور بماند؟

۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۶۷۹۳۱
فیلم «امپراطور جهنم» جدیدترین ساخته پرویز شیخ طادی توسط هیئت انتخاب سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر از حضور در بخش مسابقه حذف شد و تهیه‌کننده و کارگردان با اعتراض فراوان از جشنواره کناره‌گیری کردند.
به نقل از سراج 24، پاسخگویی سینما به مسائل اجتماعی روز چیزیست که در این سال‌ها مورد انتقاد جدی رسانه‌ها و کارشناسان هنری بوده است. سال‌هاست که تصویر غالب سینمای اجتماعی ایران در نمایش خیانت و عشق‌های شکست‌خورده و روابط سیاه خلاصه شده است. هر سال در جشنواره های فجر شاهد فیلم‌هایی هستیم که بود و نبودشان تاثیری در وضعیت ایران و جهان ندارد. نه موضعی دارد،‌نه حرفی و نه حتی داستانی! مورد آخر یعنی ضعف داستان حتی داد شبه روشنفکرهای سینما را هم درآورده است. کمتر اتفاق افتاده تا موضوعی بروز و فراگیر تبدیل به فیلم‌نامه کارگردان‌ها شود.پرویز شیخ طادی کارگردان مطرح کشورمان پس از آنکه بخاطر «روزهای زندگی» سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را کسب کرد، درگیر نگارش و تولید «امپراطور جهنم» بوده است.

او در واکنش به اتفاقات بین‌المللی و اتفاقات جهان اسلام فیلمنامه‌اش را نوشته و تصریح کرده است: «فیلمنامه «امپراطور جهنم» درباره برخی «مفتیها» و چگونگی و چرایی صدور فتواهایی است که به نام اسلام و اسلامگرایی صادر میکنند. در واقع بررسی این نکته که کدام نقطه از جهان اسلام بیمار شده که به این نقطه رسیده ایم از نکات مهم این فیلمنامه است. وقتی در خلوت خود به مسائل تکفیریها و سلفیها و فعل آنها که به نام اسلام گذاشته میشود، فکر می کنم به این نتیجه می رسم که کشتار مردم دردناک و غم انگیز است اما جریان تکفیری که با حمیت مفتیها و رژیم سعودی ایجاد و فربه شده نیز یک جنایت است که زیرساخت های دین را نشانه گرفته است.»

«امپراطور جهنم» اندیشه بیمار یک مفتی را به تصویر کشیده و در نهایت به این جمع بندی رسیده است که اندیشه‌های مخرب مفتی‌هایی از این دست تا چه اندازه می‌تواند زیرساخت‌های جهان اسلام را به خطر اندازد. این‌ها البته طرح اولیه شیخ‌طادی از فیلم‌نامه‌اش است و احتمال دارد که طرح نهایی فیلم تفاوت‌هایی با این فرضیات ابتدایی داشته باشد؛ اما مسئله اصلی و ثابت ماجرا واکنش کارگردان کشورمان به اتفاقات پیرامونی‌اش است واینکه این فیلم حتما درباره تکفیری‌ها و لطمه سنگین آن‌ها به جهان اسلام ساخته خواهد شد.

شیخ‌طادی و تیم تولید «امپراطور جهنم» تمام تلاششان را کردند تا نسخه نهایی فیلم را به سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برسانند. اما نام این فیلم در فهرست فیلم‌های بخش مسابقه قرار نگرفت. این موضوع با اعتراض جدی تهیه کننده و کارگردان فیلم مواجه شد. اعتراضی که هنوز هم ادامه دارد. شیخ طادی روز گذشته در بخش‌های خبری تلویزیون حاضر شد و از مظلومیت سینمای استراتژیک سخن گفت. با نبود فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران، کارگردان و تهیه‌کننده از حضور در جشنواره سی‌وچهارم فجر انصراف دادند.

معلوم نیست چرا حال و روز جشنواره انقدر سرد و بی‌رگ شده است؟ شیخ‌طادی کارگردان کوچکی نیست. فیلم «شکارچی شنبه» او هم خون صهیونیست‌ها را بجوش آورده بود. او حالا در تراز کیفی و محتوایی بسیار بالاتری «امپراطور جهنم»  را ساخته است اما فیلمش دیده نمی‌شود.

دو سال قبل بود که نرگس آبیار با فیلم «شیار 143» به جشنواره آمد. فیلمی که بازهم توسط هیئت انتخاب دیده نشد و با اعتراض‌ها و مصاحبه‌های ابراهیم حاتمی‌کیا ماجرا عوض شد. «شیار 143» توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را کسب کند، جایزه‌ای که با رای مستقیم مردم برنده‌اش را می‌شناسد.

سال گذشته نیز فیلم «بادیگارد» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا چنین وضعی داشت. حاتمی‌کیا با شناختی که از فضای جشنواره داشت حتی حاضر نشد در مراسم اختتامیه حضور داشته باشد.

صنعت فیلمسازی در سایه امنیت جمهوری اسلامی ایران و دست برتر کشور در منطقه و جهان فراهم شده است، اما اگر کسی بیاید و یک حرف استراتژیک بزند در جشنواره ای که بمناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، مهجور است.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *