5 درصد از بودجه عمومی کشور برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص مییابد
براساس مصوبه مجلس در چارچوب برنامه ششم توسعه کل کشور بهمنظور رسیدن به قدرت نظامی در تراز منطقهای، حداقل 5 درصد از منابع بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی اختصاص مییابد.
به گزارش گروه سیاسی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان، ماده 121 لایحه برنامه ششم توسعه را با اصلاحاتی به تصویب رساندند که به موجب آن دولت مکلف است در اجرای بند 52 سیاستهای کلی برنامه و به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقهای و تأمین منافع و امنیت ملی، حداقل پنج درصد از منابع بودجه عمومی به استثنای واگذاری داراییهای مالی، درآمد هزینه دستگاهها و درآمدهای اختصاصی را به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی در ردیفهای تقویت بنیه دفاعی در بودجه سالانه کشور اختصاص دهد.
ب- دولت موظف است پشتیبانیهای لازم را به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقهای و تامین منافع و امنیت ملی، با انجام اقدامات اساسی زیر بعمل آورد:
1- تحکیم و تقویت بنیه دفاعی کشور با پشتیبانی از:
1-1- توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی
1-2- توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند
1-3- توسعه و به روز رسانی شبکههای ارتباطی امن و پایدار و تعامل پذیر و برخوردار از فناوریهای مناسب با هدف استقرار کامل سامانه فرماندهی و کنترل
1-4- هوشمند و متحرکسازی تمامی سیستمهای تسلیحاتی متناسب با تهدیدات
1-5- توسعه و تقویت امکانات جنگ الکترونیک و دفاع سایبری
1-6- تحقیق، طراحی و تولید اقلام مورد نیاز برای مواجهه و تقابل با گروههای مسلح تروریستی
1-7- توسعه و تقویت توان ناوگان هوایی در حوزههای مختلف آفندی، پدافندی و پشتیبانی رزمی با اتکا به سامانههای پیشرفته هواپیمایی، بالگردی و پهپادی
1-8- توسعه و بازسازی صنایع هوایی دفاعی برای پشتیبانی از ناوگان هوایی نیروهای مسلح (اعم از هواپیما، بالگرد و تسلیح آنها)
1-9- توسعه و به روز رسانی توانمندی تولید پهپادها و تسلیح آنها
1-10- نوسازی سامانههای ناوبری و کمک ناوبری و نظارتی ویژه نظامی هواپیماهای نیروهای مسلح
1-11- توسعه ناوگان نیروی دریایی با تجهیز به شناورهای سطحی، زیرسطحی سنگین، یگانهای پروازی دریاپایه و تسلیح آنها به سامانههای کشف، شناسایی و ردگیری و کنترل آتش و سلاحهای پیشرفته و به روز و کارآمد.
1-12- توسعه و تقویت یگانهای رزمی و تیپهای واکنش سریع نیروهای مسلح
2- تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفان و حضور بیشتر نیروهای مردمی در صحنههای امنیت و دفاع از کشور، دفاع از آرمانها و مبانی اندیشه انقلاب اسلامی و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از طریق:
2-1- حمایت از زیرساختها برای توسعه نواحی شهرستانی و ردههای مقاومت متناسب با توسعه و تغییرات تقسیمات کشوری
2-2- تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی و توسعه فرهنگ و تفکر بسیجی با استفاده از هستههای تربیتی، غنی سازی اوقات فراغت، توسعه فرهنگ ارزش و استفاده از نخبگان بسیجی
2-3- مقابله با جنگ نرم در حوزههای مختلف با اولویت حضور فزاینده در فضای مجازی و رایانهای با رویکرد بومی
2-4- جذب و بکارگیری 35 میلیون نفر از بسیج دهها میلیونی با رویکرد فرهنگی اجتماعی و علمی
2-5- توسعه و مشارکت بسیج سازندگی در کمک به دولت در امر محرومیت زدایی و سازندگی کشور
2-6- تأمین پوشش بیمهای و جبران خسارتهای ناشی از بکارگیری بسیجیان در مأموریتهای محوله
2-7- در راستای تحقق اصل 48 قانون اساسی به منظور کمک به پیشرفت عمران و آبادانی روستاهای کشور میتواند حداقل 10 درصد از اعتبارات اختصاص یافته بدین منظور، با استفاده از ظرفیت و توانمندی بسیج سازندگی توسط دستگاههای اجرایی ذیربط هزینه شود.
ج - به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساختها و ارتقاء پایداری ملی، کلیه دستگاههای اجرایی ملزم به رعایت سیاستهای پدافند غیر عامل و انجام اقدامات زیر هستند:
1- اجرای کامل پدافند غیر عامل برای کلیه مراکز حیاتی و حساس کشور بر اساس طرح مصوب کمیته دائمی پدافند غیر عامل مبتنی بر گسترش هوشمندانه و مصونسازی آنان
2- تهیه و تدوین طرحهای ایمن سازی و حفاظت از مراکز مهم کشور و به اجرا درآوردن آنها پس از تصویب کمیته دائمی پدافند غیر عامل از منابع دستگاه های مربوطه
3- تهیه پیوست پدافند غیر عامل برای طرحهای جدید کشور و الزام به رعایت و اجرای آنها پس از تصویب کمیته دائمی پدافند غیر عامل
د- به منظور تأمین امنیت پایدار مناطق مرزی، کاهش جرم و جنایت، مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردانها، پیشگیری و مقابله قاچاق کالا و ارز از طریق پیش بینی اعتبارات مورد نیاز در بودجه سالیانه دستگاههای مربوطه اقدامات زیر به عمل آید:
1- انسداد الکتریکی، الکترونیکی، اپتیکی و فیزیکی مرزها با اولویت مناطق مرزی مستعد ناامنی، بهره گیری از توان اطلاعاتی واجا و سپاه پاسداران، تقویت و توسعه زیر ساختها و توان عملیاتی مرزبانی ناجا، مشارکت دهی مرزنشینان در طرح های امنیتی، توسعه فعالیت های اطلاعاتی غیر اقتصادی و تقویت دیپلماسی مرزی براساس طرح (ارتقاء امنیت و کنترل موثر مرزها) که توسط وزارت کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه و ناجا و سپاه پاسداران ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون، تهیه و پس از تائید ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب شورای عالی امنیت ملی میرسد.
2- برنامهریزی برای کاهش جرم و جنایت با هدف کاهش 10 درصدی سالانه و مصادیق سهم آن
3- برنامه ریزی برای مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روان گردان ها و مدیریت مصرف آنها با هدف کاهش 25 درصدی اعتیاد
4- برنامه ریزی برای پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار به نحوی که سالیانه حداقل 10 درصد ورود کالای قاچاق کاهش یابد.
هـ- رعایت فاصله سطح حقوقی و دستمزد کارکنان نیروهای مسلح با کارکنان کشوری بر اساس تبصره 3 ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *