گرانترین تورهای نوروز 96+جدول قیمت
فروش تورهای خارجی برای تعطیلات نوروز، به ویژه برای مقاصد وسوسهکننده در حالی آغاز شده که وضعیت پرواز و هتلهای برخی از آن ها هنوز مشخص نیست.
به نقل از ایسنا، نوروز سال گذشته تورهای زیادی پای پرواز کنسل شدند، مجری تور با پولهای مسافران متواری شد و مسافران هم سرگردان شدند. خیلیها هم تا مقصد رفتند اما نه هتلی در کار بود و نه کسی که جوابشان را بدهد.
بعد از آن اتفاقها بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از اصلاح آییننامه نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی برای جلوگیری از سودجوییها و تخلفات سفر خبر داد و از آن به عنوان یک "جراحی بزرگ" برای درمان خلافکاریهای گردشگری یاد کرد.
با این حال ناظرانی که از میان آژانسدارها هستند، معترفاند که خلافکاریهای سابق کماکان ادامه دارد و تعداد شکایتها از آژانسهای مسافرتی و متخلفان گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیش از اندازه است.
ناصر مرادی، از پیشکسوتان گردشگری است که گاه در نقش بازرس بخش خصوصی به دفاتر خدمات مسافرتی سرکشی میکند؛ او درباره این تخلفها که در آستانه نوروز و فروش تورهای خارجی احتمال وقوع آن میرود، میگوید: آژانسهای قدیمی هیچوقت اعتبار سیچهل ساله خود را با تبلیغات و خدماتِ واهی زیرسوال نمیبرند، البته آژانسهای جدیدی هم هستند که خیلی حرفهای کار میکنند و قصدشان تخریب گردشگری و وجهه ایران نیست، اما در این میان هستند افراد نامعلومی که با تبلیغات و خدمات پوچ قصد سوءاستفاده دارند و نزدیک عید که میشود، به مشتری که قبلا پول داده، اعلام میکنند نتوانستهاند پرواز و هتل بگیرند. بعضیها هم که پایِ پرواز مسافر را بلاتکلیف رها میکنند.
او اضافه میکند: آژانسهایی هم هستند که هنوز صندلیهای پروازهایشان را نخریدهاند، یعنی از مردم پول خدماتی را میگیرند که رزرو نشده است.
برخی از این تورها توسط افراد معلومالحالی تبلیغ میشوند که هیچ مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ندارند و برای خدماتی نرخ تعیین کردهاند که هویت مشخصی ندارد. در بعضی از آنها نه تنها تعداد ستاره هتل، بلکه حتی هویت آنها نیز نامشخص است.
مرادی درباره خرید این تورها هشدار میدهد و توصیه میکند؛ بهتر است مردم پیش از خرید این تورها، کمی پرسوجو کنند تا از اعتبار مجری و فروشنده تور مطمئن شوند.
او میگوید: مردم یک استخر میخواهند بروند، کلی درباره فضا و کیفیت آن مجموعه سوال میکنند، یک لباس میخواهند بخرند کلی وسواس به خرج میدهند، اما چرا درباره محصولی که میلیونها تومان پول بابت آن میدهند، سوالی نمیپرسند؟!
سوای این فضای نامطمئن که هنوز ناظران و متولیان دولتی را کنجکاو نکرده، موضوع قیمت ها نیز درخور توجه است، چرا که به شدت تحت تاثیر حباب زمستانی دلار قرار گرفته، اما به خاطر دو واحدی بودن نرخها (ارزی + ریالی)، گرانیِ آن چندان به چشم نمیآید و ماهیت آن را توجیهپذیر کرده است.
با این حال قیمت این تورها گویای مصرفکنندهای است که به طبقه مرفه جامعه تعلق دارد، چراکه پشت پرده بیشتر این تورها هزینههای دیگری را میطلبد که شامل ویزا، بیمه مسافرتی، ضمانت بانکی و وثیقه آژانس و سایر خدمات جانبی میشود که قیمت واقعی را تا چندین برابر آنچه اعلام شده افزایش میدهد. برخی از این تورها حتی با آن که دردسر ویزای شینگن را ندارند، اما تحت تاثیر نرخ ارز و تقاضای نوروز، قیمت افزایشی پیدا کردهاند.
جدول زیر نمونهای از بسته تورهای نوروزی به همراه قیمتهایی است که با نرخ روز ارز، به تومان محاسبه شده است. این قیمتها برای خدمات اتاق دو تخته است که محاسبه آن برای سرویس تک نفره قطعا افزایش قابل توجهی خواهد داشت؛
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
بعد از آن اتفاقها بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از اصلاح آییننامه نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی برای جلوگیری از سودجوییها و تخلفات سفر خبر داد و از آن به عنوان یک "جراحی بزرگ" برای درمان خلافکاریهای گردشگری یاد کرد.
با این حال ناظرانی که از میان آژانسدارها هستند، معترفاند که خلافکاریهای سابق کماکان ادامه دارد و تعداد شکایتها از آژانسهای مسافرتی و متخلفان گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیش از اندازه است.
ناصر مرادی، از پیشکسوتان گردشگری است که گاه در نقش بازرس بخش خصوصی به دفاتر خدمات مسافرتی سرکشی میکند؛ او درباره این تخلفها که در آستانه نوروز و فروش تورهای خارجی احتمال وقوع آن میرود، میگوید: آژانسهای قدیمی هیچوقت اعتبار سیچهل ساله خود را با تبلیغات و خدماتِ واهی زیرسوال نمیبرند، البته آژانسهای جدیدی هم هستند که خیلی حرفهای کار میکنند و قصدشان تخریب گردشگری و وجهه ایران نیست، اما در این میان هستند افراد نامعلومی که با تبلیغات و خدمات پوچ قصد سوءاستفاده دارند و نزدیک عید که میشود، به مشتری که قبلا پول داده، اعلام میکنند نتوانستهاند پرواز و هتل بگیرند. بعضیها هم که پایِ پرواز مسافر را بلاتکلیف رها میکنند.
او اضافه میکند: آژانسهایی هم هستند که هنوز صندلیهای پروازهایشان را نخریدهاند، یعنی از مردم پول خدماتی را میگیرند که رزرو نشده است.
برخی از این تورها توسط افراد معلومالحالی تبلیغ میشوند که هیچ مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ندارند و برای خدماتی نرخ تعیین کردهاند که هویت مشخصی ندارد. در بعضی از آنها نه تنها تعداد ستاره هتل، بلکه حتی هویت آنها نیز نامشخص است.
مرادی درباره خرید این تورها هشدار میدهد و توصیه میکند؛ بهتر است مردم پیش از خرید این تورها، کمی پرسوجو کنند تا از اعتبار مجری و فروشنده تور مطمئن شوند.
او میگوید: مردم یک استخر میخواهند بروند، کلی درباره فضا و کیفیت آن مجموعه سوال میکنند، یک لباس میخواهند بخرند کلی وسواس به خرج میدهند، اما چرا درباره محصولی که میلیونها تومان پول بابت آن میدهند، سوالی نمیپرسند؟!
سوای این فضای نامطمئن که هنوز ناظران و متولیان دولتی را کنجکاو نکرده، موضوع قیمت ها نیز درخور توجه است، چرا که به شدت تحت تاثیر حباب زمستانی دلار قرار گرفته، اما به خاطر دو واحدی بودن نرخها (ارزی + ریالی)، گرانیِ آن چندان به چشم نمیآید و ماهیت آن را توجیهپذیر کرده است.
با این حال قیمت این تورها گویای مصرفکنندهای است که به طبقه مرفه جامعه تعلق دارد، چراکه پشت پرده بیشتر این تورها هزینههای دیگری را میطلبد که شامل ویزا، بیمه مسافرتی، ضمانت بانکی و وثیقه آژانس و سایر خدمات جانبی میشود که قیمت واقعی را تا چندین برابر آنچه اعلام شده افزایش میدهد. برخی از این تورها حتی با آن که دردسر ویزای شینگن را ندارند، اما تحت تاثیر نرخ ارز و تقاضای نوروز، قیمت افزایشی پیدا کردهاند.
جدول زیر نمونهای از بسته تورهای نوروزی به همراه قیمتهایی است که با نرخ روز ارز، به تومان محاسبه شده است. این قیمتها برای خدمات اتاق دو تخته است که محاسبه آن برای سرویس تک نفره قطعا افزایش قابل توجهی خواهد داشت؛
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *