صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سرمایه‌گذاری پس کرانه‌ها، ۱۰هزارمیلیاردی شد

۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۶۳۰۳۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه‌گذاری در پس کرانه‌ها به رقمی در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۸۵ درصد آن متعلق به دوره دولت یازدهم است که در بندر چابهار با وجود خشکسالی منابع مالی توانستیم ۴۰۳ میلیون دلار منابع به این بخش از طریق بخش خصوصی جذب کنیم.
به گزارش گروه اقتصاد ؛ عباس آخوندی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر چابهار گفت: توانستیم ۱۸ لاینر بین‌المللی به بندر شهید رجایی بیاوریم و حمل و نقل ترکیبی را در بنادر پیاده‌سازی کنیم. به گونه‌ای که هم‌اکنون در بخش ریلی و ورود بار توسط ریل به بندرشهیدرجایی، سهم ریل از هفت به ۱۵ درصد افزایش یافته است.  

وی تاکید کرد: ۳۶۰۰ میلیارد تومان تنها در هفته گذشته طی توافقنامه بندری امضا کردیم که می‌توانیم ادعا کنیم در بنادر ما تجربه کم سابقه‌ای وجود دارد. همچنین در بندر شهید رجایی در فاز ۱ و ۲ برای جلب بخش خصوصی مناقصاتی برگزار شده است، به طوری که در تجهیز فاز دوم شهید رجایی موفق شدیم ۱۱۷ میلیون یورو خرید خارجی کنیم.  

آخوندی بیان کرد: برای سیستم امداد و نجات سازمان بنادر برای نخستین‌بار بعد از انقلاب در حال نوسازی هستیم و به این جهت مباحث مربوط به عملکرد ضعیف در این بخش را قبول ندارم. 
 
وی با اشاره به بخش راهداری با تاکید بر اینکه قطعا درخشان‌ترین دوره را در این سه سال و نیم گذشته داشته‌ایم، ابراز داشت: این موضوع مورد اذعان فعالان قدیمی بخش راهداری هم هست. 

به این دلیل که از جهت به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند و مباحث‌ آی تی بیشترین فعالیت‌ها در این دوره انجام شده و موفق شدیم در این دوره توجه به حقوق شهروندی را در توسعه مسائل راهداری مورد توجه قرار دهیم.  

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز کل اطلاعات دوربین‌های راهداری در ساعات مختلف در اختیار مردم قرارگرفته است تا بتوانند به صورت لحظه‌ای از وضعیت راه‌های کشور مطلع شوند. همچنین با سامانه ۱۴۱ به صورت تلفنی و همچنین از طریق اپلیکیشن موبایل یا اینترنت اطلاعات مورد نیاز مردم را در اختیار آنان قرار می‌دهیم.  

آخوندی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی افزایش تعداد دوربین‌های جاده‌ای بود. زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفتیم، تنها ۲۴۰ دوربین در سراسر کشور نصب بود که طبق قراردادی مقرر شد ۲۰۰۰ دوربین در جاده‌های کشور نصب شود که یک چهارم این دوربین‌ها تا پایان سال جاری نصب خواهند شد.  

وی اضافه کرد: در همین راستا سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن)، سامانه پیمایش با هماهنگی باحمل و نقل سوخت، برای دریافت گازوییل بر اساس پیمایش خودرو اجرایی شد. اخیرا ۹.۳ میلیون لیتر مصرف روزانه گازوییل کاهش یافته که حداقل هفت میلیون لیتر آن بر اثر اجرای این سامانه بوده است.  

مدیریت هوشمند راه‌ها

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: بخش عمده اندیشه مدیریت هوشمند راه‌ها، از مرحله طرح موضوع تا طراحی و پیاده‌سازی آن‌ها به این دوره مربوط است. مثلا سامانه ۱۴۱ که بر اساس حقوق شهروندی بنا شده است یا سامانه پیمایش که با هماهنگی وزارت نفت طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد یا سامانه سپهتن. 
 
وی افزود: افزون بر مدیریت هوشمند جاده‌ها و فراهم ساختن سامانه اطلاع‌رسانی بی‌سابقه در ایران که از موفق‌ترین نمونه‌های بین‌المللی و قابل رقابت در سطح جهانی است در مدیریت نگهداری جاده‌ها، بهسازی روکش آن‌ها و رفع نقاط پر حادثه نیز اقدامات درخشانی صورت گرفته است. تنها در سال گذشته حدود ۱۳ میلیون تن آسفالت برای روکش جاده‌ها مصرف شده که غیر ممکن است این عملکرد حتی در حد ۵۰ درصد در سال‌های پیش اجرایی شده باشد.  

آخوندی گفت: مدیریت ویژه‌ای برای نگهداری ابنیه فنی راه‌ها شامل تونل‌ها، پل‌ها و نگهداری شیروانی‌ها تشکیل شده که سابق بر این چندان توجهی به آن‌ها نمی‌شد. سیستم مدیریت رویه جاده‌ها (PMS) که مدرن‌ترین سیستم‌های پایش مداوم وضعیت رویه‌ها است در سازمان راهداری راه‌اندازی شد.  

وی ادامه داد: در این سیستم با پیشرفته‌ترین ابزارها وضعیت رویه تمام راه‌های شریانی کشور به‌طور مداوم ارزیابی می‌شود. امکان فهم درست از خرابی‌ها و آخرین وضعیت رویه‌ها و عملکردشان در سرما و گرما حاصل می‌آید و امکان برنامه‌ریزی برای نگهداری درست، تعمیر آن‌ها و تخصیص بهینه منابع فراهم می‌شود.  

 بهار ایمنی راه‌ها

این عضو کابینه دولت یازدهم بیان کرد: تشکیل مرتب شورای عالی فنی وزارت راه که مدت‌ها بود تعطیل شده بود. بحث سامانه یکپارچه ارزیابی کیفیت رویه‌ها و مدیریت تعمیر و مرمت آن‌ها و مسائلی از این دست اقداماتی هستند که اکثرا در سازمان بدیع هستند. یا در حوزه ایمنی راه‌ها، تعبیر کارکنان راهداری این است که «بهار ایمنی راه‌ها» در سازمان راهداری است چرا که موضوع ایمنی در صدر مسائل سازمان راهداری قرار گرفته است. 
 
وی افزود: این با وجود همه تنگناهای مالی است. تشکیل مرتب همه ماهه کمیسیون ایمنی راه‌ها، تجدید نظر دربسیاری از فرآیندها، تحلیل حوادث مهم برای جلوگیری از تکرار آن‌ها، تهیه سیستم‌های ارزیابی نقاط پر خطر، راه‌اندازی سامانه جامع سوانح و ایجاد هماهنگی بین نیروهای مختلف درگیر سوانح شامل پلیس، هلال احمر، راهداری، امداد و نجات، پزشک قانونی و ده‌ها اقدام دیگر که کمتر حتی در وزارت راه و ترابری نیز سابقه داشته است.  

آخوندی توضیح داد: نمی‌خواهم ادعا کنم که وضع ایمنی جاده‌ها خیلی خوب شده است. بحث من این است که موضوع در صدر مسائل سازمان قرار گرفته است. قاعدتا ایمنی یک موضوع پویاست و نیازمند مراقبت دایمی است. تغییر سیستم گاردریل‌ها در آزاد راه‌ها و برخی بزرگراه‌ها به سیستم‌های بلوک‌های بتنی مفصلی یک اتفاق بزرگ در جهت افزایش ایمنی بوده است و اگر از تمام قدیمی‌های بخش راهداری در خصوص عملکرد این معاونت سوال کنید، قطعا به شما خواهند گفت که بهترین و موفق‌ترین دوره راهداری در دوره حاضر اتفاق افتاده است.  

رویکرد ایران شهری در پایانه‌های مرزی

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حوزه توسعه ارتباطات بین‌المللی با رویکرد ایران شهری تقریبا تمام پایانه‌های مرزی مورد نوسازی یا ساخت جدید قرار گرفتند. شما می‌توانید به پایانه‌های شلمچه، مهران، چزابه، مرزهای کردستان، مرزهای ترکمنستان و مرزهای افغانستان و پاکستان توجه کنید.  

وی اعلام کرد: همچنین در حوزه نوسازی ناوگان راهداری حتی در کوران بی‌پولی وزارتخانه موفق شدیم برای ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده قرارداد همکاری برای نوسازی ناوگان فرسوده با وزارت نفت امضا کنیم. این درحالی است که در سال‌های گذشته هیچ اتفاقی در این بخش نیفتاده بود و طرح‌ها اصلا اجرا نشده بود. متاسفانه مدت‌ها است ناوگان حمل و نقل در بخش‌های مختلف مورد فراموشی قرار گرفته‌اند. بله فقط در ناوگان جاده‌ای ما دارای ۱۲۷ هزار کامیون با عمر بالای ۳۵ سال هستیم. عمر ناوگان هوایی ما نیز ۲۳ سال است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *