صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

درس پژوهی در مدارس به یک فرهنگ تبدیل شود

۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۱
کد خبر: ۲۶۲۶۹۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
« درس پژوهی » باید تبدیل به یک فرهنگ در مدارس شود.درس پژوهی در راستای تحقق مدرسه یادگیرنده است که کلیه اجزا و عناصر مدرسه در حال یادگیری هستند و فرهنگ یادگیری و نیاز به یادگیری در مدرسه حاکم است.
به گزارش گروه جامعه ، نشست تخصصی درس پژوهی با رویکرد ارزیابی عملکرد تربیتی مدارس با حضور محبی مدیر کل آموزش متوسطه دوره اول ،دواری مدیر آموزش و پرورش منطقه 13 شهر تهران ، معاونین و کارشناسان مقاطع و سرگروه مدیران برگزار شد .

 در ابتدای این جلسه دواری با بیان اهداف و فلسفه درس پژوهی در مدارس بر لزوم توجه جدی مدیران مدارس به موضوع درس پژوهی تاکید کرد و گفت : دربحث درس پژوهی موضوع خود فرد است یعنی افزایش دانش حرفه ای و بالابردن مهارت معلمان ، تنوع بخشی در روش تدریس و بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی کلاس های درس است و درس پژوهی در راستای تحقق مدرسه یادگیرنده است که کلیه اجزا و عناصر مدرسه اعم از مدیر ، معاونین ، معلمین ، دانش آموزان و اولیا در حال یادگیری هستند و فرهنگ یادگیری و نیاز به یادگیری در مدرسه حاکم است.

 در ادامه این نشست تخصصی، مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به بحث در خصوص چشم انداز ، اهداف ، بنیان های فکری ، رویکردها و چگونگی و فرایند درس پژوهی پرداخت.

وی در زمینه لزوم توجه نظام تعلیم و تربیت به مبحث درس پژوهی اظهار داشت: برای توانمند سازی معلمان نیازمند بهره گیری از مدل های مختلفی هستیم که در میان مدل های انبوه، مدل "درس پژوهی" بهسازی معلمان از حیث عمل و یادگیری است، بنابراین باید به سمتی برویم که معلمان در مدارس ازتجارب یکدیگر استفاده کنند دروس مورد نظر خود را به طور مشترک و با همکاری هم طراحی، تدریس، مشاهده، تجزیه و تحلیل و تجدید نظر کنند تا کیفیت تجربیاتی که برای یادگیری دانش آموزان به کار گرفته اند، بهبود یابد و از این طریق خودباوری در میان آن ها ایجاد شود.

محبی بیان داشت: درس‌پژوهی یک امر مهم برای بهبود کیفیت تربیت و یادگیری بوده و یادگیری براساس سند تحول بنیادین، کسب شایستگی است، شایستگی که تحت‌عنوان مهارت‌های تفکر، زندگی و کسب و کار یا همان کارآفرینی حاصل شود، یعنی ترکیب صفات، مهارت‌ها و توانمندی‌ها که درمجموع شایستگی فرد را نشان می‌دهد .

مدیرکل آموزش متوسطه اجرای درس پژوهی را مستلزم برداشتن چند گام مهم دانست . گام اول آموزش است به این معنی که همه ی عوامل مدرسه تعریف روشن و مناسبی از درس پژوهی داشته باشند. گام دوم فرهنگ سازی است وی این گام را مهم ترین گام در اجرای درس پژوهی دانست که در آن اصل تبدیل مدارس از جایی برای آموزش به مکانی برای یادگیری و جایگزینی تفکر سیستمی و انتقادی اتفاق می افتد  . در این گام معلم به مدرسه و کارکرد آن احساس تعلق می کند و خود را عضوی از سیستم مدرسه می داند .



برچسب ها: آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *