بندر چابهار به قطب ترانزیتی فرامنطقه ای تبدیل می شود
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت:با اجرای طرح های توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت جابجایی کالا در بندر چابهار به 8.5 میلیون تن می رسد.
وی با اشاره به پتانسیل های ترانزیتی بندر چابهار اظهار داشت: انعقاد توافقنامه سه جانبه ایران- هندوستان - افغانستان موید تمرکز کشورهای منطقه بر محوریت ترانزیت از مسیر چابهار است.
آقایی ادامه داد: بندر چابهار پل دسترسی فرامنطقه ای کشورهای خارجی و اقتصادی ترین مسیر انتقال کالا و مسافر افغانستان و کشورهای آسیای میانه محسوب می شود.
وی گفت : به دلیل کمتر بودن مسافت جاده ای و دریایی ، ترانزیت کالا از بندر شهید بهشتی چابهار به افغانستان و کشورهای CIS جزء اصلی ترین و مهمترین پتانسیل های ترانزیتی بندر چابهار است.
اقایی با اشاره به اینکه بزرگراه چابهار- میلک - زرنج - دلارام مسیر IORA را به بازار افغانستان فراهم می کند، اذعان داشت: علاوه بر این بزرگراه چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد مسیر IORA را به بازار کشورهای آسیای میانه متصل می کند.
آقایی خاطرنشان کرد: بندر چابهار از پتانسیل های ترانشیپی بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که ترانشیپ کالا مهمترین مزیت جغرافیایی بندر چابهار محسوب می شود.
وی اذعان داشت: بندر چابهار به دلیل کوتاهی مسافت از مسیرهای اصلی دریانوردی در مقایسه با سایر بنادر حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از موقعیت ترانشیپی بهتری برخوردار است و مطمئنا این بندر در آینده ای نزدیک مسیر خطوط کشتیرانی لاینری با بهره گیری از مزیتهای چابهار را در برنامه دارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان همچنین از اعمال تسهیلات بندری و معافیت ها در بندر چابهار خبر داد و یادآور شد: 30 درصد تخفیف برعوارض بندری کشتی های کانتینری نسبت به دیگر بنادر ایرانی، 30 درصد تخفیف بر هزینه حمل و جابجایی (THC) نسبت به دیگر بنادر ایرانی و تخفیف پلکانی بر اساس حجم به هزینه THC خطوط لاینر از جمله این تسهیلات محسوب می شود.
آقایی تاکید کرد: همچنین تخفیف هزینه انبارداری( 75 درصد برای کانتینرهای وارداتی و 87.5 درصد برای کانتینرهای صادراتی) 30 درصد برای جابجایی و انبارداری در مقایسه با دیگر بنادر ایرانی و 30 درصد تخفیف برای تفاوت هزینه از دیگر تسهیلات و معافیت های اعمال شده در بندر چابهار است.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر این اساس بندر شهید بهشتی چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و منحصر به فردی که دارد در توسعه محور شرق و ایجاد موقعیت های ترانزیتی برای کشور نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، امکان پهلوگیری بزرگترین کشتی های تجاری را که در سایر بنادر داخلی قابلیت پذیرش وجود ندارد فراهم می کند به طوری که این بندر با عمق حوضچه و کانال 16.5 متر در آب جزر، می تواند نقطه عطفی برای بنادر داخلی و خارجی منطقه رقم زند.
آقایی اعلام کرد : در حال حاضر دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار دارای ظرفیت دو نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری با ضریب اشغال 30 درصد در سال هستند که این میزان با اتمام فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در آینده نزدیک به هشت و نیم میلیون تن افزایش می یابد به طوری که همین زیرساخت ایجاد شده قابلیت بهره برداری تا 15 میلیون تن را خواهد داشت.
وی یادآور شد: میزان بهره برداری و جابه جایی کالا با اتمام طرح های توسعه ای در بندرچابهار تا این بندر به ظرفیت بیش از85 میلیون تن در سال نیز خواهد رسید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *