قانون اخیر مجلس برای بیمه عملی است؟/ بیمه صنعت پیرو اقتصاد ایران
در حالی که ضریب نفوذ بیمه در ایران در حدود 1.2 درصد است، مجلس طی بررسی برنامه ششم توسعه، رأی به افزایش ضریب نفوذ بیمه تا 7 درصد را داده و از سوی دیگر به دنبال آن است تا میزان فروش پرتفوی بیمههای عمر به میزان 50 درصد پرتفوی صنعت بیمه افزایش یابد، حال جای سؤال دارد که آیا این موضوع تا پایان برنامه ششم عملی خواهد بود؟
تعیین چنین اعداد و ارقامی در حالی رخ داده است که در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه در ایران در حدود 1.2 درصد و این میزان در سطح جهان 7.4 درصد و کشورهای توسعه یافته 11 تا 13 درصد است.
با این تفاسیر حال جای سؤال دارد که آیا این اعدادی که مجلس و دولت برای صنعت پیرو بیمه در نظر گرفته شده دست یافتنی است یا خیر؟ و برای دستیابی به این اعداد نیاز به چه زیرساختهایی احساس میشود؟
در این رابطه بهروز اسدنژاد کارشناس صنعت بیمه به میزان، گفت: تعیین چنین هدفی از سوی دولت و مجلس بسیار خوب و مناسب است و این در حالی است که باید هدف گذاریها در اقتصاد مشخص، قابل دسترسی، همراهب ا چالش، قابل سنجش، واقع بینانه و همراه با مدت زمان خاصی باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید سازوکار لازم را برای هدف دیده شده در صنعت بیمه، در نظر گرفت، افزود: رشد صنعت بیمه در درجه اول نیاز به ایجاد تغییر و رخداد اتفاقات مناسب در اقتصاد کلان دارد که از این موارد میتوان به رشد میزان سرمایه گذاری و رشد میزان درآمد کشور اشاره کرد.
اسدنژاد بیان کرد: برای آنکه 50 درصد پرتفوی صنعت بیمه به بیمه عمر و پس انداز اختصاص یابد باید درآمد خانوار افزایش یابد و در کنار آن آگاهی افراد نسبت به بیمههای عمر بسیار مهم است.
این کارشناس صنعت بیمه یادآور شد: ضریب نفوذ بیمه در ایران در حدود 1.2 درصد است که این میزان در سطح دنیا 7.4 درصد و در بین کشورهای توسعه یافته 11 تا 13 درصد است.
وی افزود: فراهم شدن سازوکارهای دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست و اگر ضرریب نفوذ بیمه در ایران در پایان برنامه ششم توسعه به 5.5 درصد برسد، اهداف مد نظر کشور محقق خواهد شد.
اسدنژاد با اشاره به اینکه باید اراده در کشور به گونهای باشد که بیمه جزئی از زندگی مردم باشد، گفت: پتانسیل رشد میزان فروش پرتفوی بیمه عمر در کشور وجود دارد و در حال حاضر 12 درصد از پرتفوی صنعت بیمه به بیمه زندگی اختصاص دارد که البته باید بیمههای زندگی محصولات جدیدی را به بازار معرفی کند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *