دستانی که پرواز می آفرینند / تعمیرات سنگین یک فروند ایرباس 320 در کشور + تصاویر
یک فروند ایرباس 320 پس از چهار سال زمینگیری به خط پرواز بازگشت.
به گزارش گروه اقتصاد ، هواپیمای ایرباس 320 با علامت ثبتی EP-IED پس از 4 سال زمین گیری با اتکا به دانش و توانمندی قسمت مهندسی وتعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" به ناوگان هواپیماهای عملیاتی این شرکت بازگشت.
ابوالفضل محمدی راد معاون مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت : این هواپیمای ایرباس 320 ازسال 1388 وارد ناوگان "هما"شد و بعد از انجام 29 هزار و682 ساعت پرواز، درسال 1391در زمان انجام بازرسی های مورد نیاز به دلیل تحریم و نبود قطعات ، بالاجبار از ناوگان هواپیماهای عملیاتی "هما" خارج شد.
بعد از زمین گیری طولانی ، با توجه به اینکه این هواپیما از ساعت پروازی مناسبی برخوردار بود، درشهریور ماه امسال ، تعمیرات اساسی آن مجددا در دستور کار قرار گرفت.
محمدی راد در ادامه افزود : اگر چه در ابتدا انجام این کار غیر ممکن به نظر می رسید اما سابقه درخشان انجام انواع تعمیرات سنگین هواپیماها توسط پرسنل آشیانه تعمیرات اساسی "هما"و همت و صرف ساعات کار طولانی متخصصان قسمت مهندسی وتعمیرات ، آنرا ممکن ساخت.
به طور معمول انجام تعمیرات اساسی هر هواپیما ، بر اساس برنامه ریزی مجزا برای واحدهای ذیربط با نظارت کارخانه سازنده صورت می گیرد اما باتوجه به زمین گیر بودن طولانی این هواپیما ، برنامه بسته تعمیراتی این هواپیما در سه مرحله تجدید و تکمیل گردید.
بخش بدنه تمامی پنل های بال، بدنه، دم، پنل های دیواره، کف، و سقف انبارهای بار، کابین خلبان و مسافران ، پنل های دسترسی به مخازن سوخت و جایگاه اتصال موتورها به بال پیاده و پس از انجام بازرسی های عادی و اختصاصی به کارگاه های مربوطه ارسال گردیدند.
کلیه این بازرسی ها ابتدا به صورت عادی و تخصصی چشمی در کلیه نقاط هواپیما و بر روی قطعات پیاده شده انجام و درنهایت بازرسی های غیر مخرب نیز در نقاط مورد نظر کارخانه سازنده صورت پذیرفت.
معاون مهندسی و تعمیرات "هما" در خصوص تعمیر بخش موتور این هواپیما گفت: موتورهای این ایرباس جهت انجام بازرسی های عادی و خاص خود موتورها و جایگاه اتصال آنها به بال پیاده و پس از انجام تمامی مراحل کار و انجام اصلاحیه های اجباری هوایپما براساس استانداردهای کارخانه سازنده ، مجددا نصب شدند.
دربخش کابین خلبان پس از پیاده سازی و انجام بازرسی ها و نصب مجدد تمامی قطعات ، تست های مختلف و متعدد سیستم های اویونیکی و مکانیکی همچون سیستم های ناوبری ، سطوح کنترل هواپیما ، سیستم باز و بسته نمودن عادی و اضطراری ارابه های فرود ، سیستم های پنوماتیکی (هوای فشرده)، هیدرولیکی ، الکتریکی ، سیستم آب و پساب، سیستم تهویه مطبوع ، سیستم های رادیویی ، سامانه خلبان خودکار ، سامانه نشست خودکار هواپیما و همچنین کلیه تست ها و تنظیمات مربوط به موتورهای هواپیما انجام پذیرفت.در بخش کابین مسافر نیز تمام قطعات پیاده وبعداز انجام بازرسی ها مجددا نصب و تست های مختلف دراین بخش نیز انجام پذیرفت.
محمدی راد در خصوص مدت زمان تعمیر این ایرباس 320 گفت: تعمیر این هواپیما که از شهریور ماه سال جاری آغاز شده بود در ابتدای آذر ماه به پایان رسید واین کار تنها به اتکا دانش و وجود همت بالا و توانمندی متخصصان فنی مهندسی و تعمیرات "هما" به ویژه همکاران پر تلاش آشیانه تعمیرات اساسی صورت پذیرفته است.
انجام بیش از 70هزار نفر ساعت کاردربخش های مختلف از جمله آشیانه تعمیرات اساسی ، کارگاه های مختلف مکانیک هواپیما ،کارگاه های مختلف اویونیک ، واحد مهندسی ، واحدبرنامه ریزی و کنترل تولید ،واحد برنامه ریزی و کنترل موجودی ، واحد تدارکات و اقلام فنی برای عملیاتی شدن این هواپیما ، نشان دهنده عزم واراده ملی فرزندان این مرز و بوم درراستای منویات مقام معظم رهبری واثبات اراده ایرانی است .
وی درخصوص انجام پرواز آزمایشی این هواپیما گفت : پرواز آزمایشی این ایرباس 320 در اوایل آذر ماه سال جاری به مدت 4 ساعت توسط خلبان حسن قاسمی معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و خلبان بهنام شیرزاد انجام شد.
محمدی راد درخصوص پرواز این ایرباس 320 گفت : طی مکاتبات انجام شده با سازمان هواپیمایی کشوری ،مجوز پرواز هواپیما هفته گذشته دریافت شد و هم اکنون در مسیرهای داخلی پرواز می نماید.
برای مشاهده تصاویر اختصاصی از این هواپیما ، اینجا کلیک کنید.
نظرات بینندگان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *