اتصال راهآهن تهران-همدان به کربلا
مدیرکل راهآهن قم درخصوص روند ساخت و ریلگذاری راهآهن تهران-همدان گفت: در صورت اتصال تهران به همدان از همدان به ملایر شاهد شکلگیری یک «لوپ» خواهیم بود و از طرف دیگر طبق برنامهریزیهای انجام شده ادامه مسیر از همدان به سمت سنندج و از ملایر به سمت کرمانشاه و کربلا ادامه خواهد یافت.
به گزارش گروه اقتصاد ، فرشاد زادخور با اشاره به روند ریلگذاری و ساخت راهآهن ۲۶۵ کیلومتری تهران-همدان که ۱۱۰ کیلومتر آن ریلگذاری شده اظهار کرد: اداره کل راهآهن قم بهعنوان اداره کل معین همدان در حال مدیریت این پروژه تا زمان تأسیس اداره کل راهآهن همدان است؛ اما با توجه به اینکه تنها مسیر ریلی غرب کشور راهآهن اراک-ملایر محسوب میشود در صورت اتصال تهران به همدان از همدان به ملایر شاهد شکلگیری یک «لوپ» خواهیم بود و از طرف دیگر طبق برنامهریزیهای انجامشده ادامه مسیر از همدان به سمت سنندج و از ملایر به سمت کرمانشاه و کربلا ادامه خواهد یافت.
وی افزود: طبق پیشبینیها و در صورت تأمین بودجه موردنیاز (نیاز به ۳ میلیارد تومان برای ساخت هر کیلومتر) تا ۴ سال آینده شاهد تکمیل راهآهن تهران-همدان-کربلا خواهیم بود و مسافران نیمه شمالی کشور با توجه به کوتاهتر بودن مسیر کرمانشاه به سمت کربلا دیگر نیازی به عزیمت به سمت شلمچه و جابجایی از طریق بصره نخواهند داشت.
زادخور در ادامه از تکمیل پروژه دوخطه کردن راهآهن تهران-قم تا دو ماه آینده همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: با تکمیل حلقه ۳۰ کیلومتری ریلی زیرساخت داخلی راهآهن استان و اتصال خطوط حدفاصل ایستگاههای محمدیه و قم بااعتباری معادل ۴۰ میلیارد تومان، طول راهآهن مسیر تهران-قم از ۱۷۰ کیلومتر فعلی به ۳۴۰ کیلومتر راهآهن دوخطه افزایش خواهد یافت.
اتصال حرم حضرت معصومه به ایستگاه قم از طریق باغراه
مدیرکل راهآهن قم در ادامه بیان داشت: باغراهی از ایستگاه راهآهن قم به سمت بارگاه حرم حضرت معصومه (س) از سوی اداره کل راه و شهرسازی طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در حال طراحی است.
وی همچنین به روند پیشرفت راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان اشاره کرد و گفت: طبق آخرین جلسه هماهنگی این پروژه ریلی، گزارش نهایی مسیر طراحیشده بخش قم حدفاصل قم-دلیجان پیش از عملیاتی شدن باید به استماع وزیر راه و شهرسازی برسد.
زادخور افزود: ۴۲ کیلومتر از مسیر راهآهن تهران-قم-اصفهان حدفاصل تهران تا قم نیز در حال زیرسازی است.
کلنگزنی زیرگذر مکانیزه ایستگاه قم در روز میلاد پیامبر اکرم
مدیرکل راهآهن قم با اشاره به آخرین وضعیت توسعه ایستگاه قم یادآور شد: رمپهای ایستگاه راهآهن قم نیز به اتمام رسیده و در دو ماه اخیر در دست بهرهبرداری است. همچنین طبق برنامهریزیهای انجامشده کلنگ زیرگذر مکانیزه ایستگاه قم در روز تولد حضرت رسول اکرم به زمین خواهد خورد.
وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده از سوی اداره کل راهآهن قم برای پیک بازگشت سفرهای زیارتی ایام اربعین و مراسم وفات رسول اکرم و شهادت هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت به سمت مشهد مقدس اظهار داشت: دو قطار برای بازگشت ۲۰۰۰ طلبه اتباع خارجی داخل ایران از عتبات عالیات در نظر گرفته و در روز اربعین مصادف با ۲۰ صفر ظرفیت ۲۴۰۰ نفری برای جابجایی مسافران از قم به تهران ایجاد شد. همچنین برای سفرهای ۲۸ و ۳۰ صفر دو رام قطار به مجموع قطارهای قم-مشهد برای این ایام اضافهشده است که با احتساب این دو رام قطار مجموع مسافر جابجا شده از سوی ناوگان ریلی قم به ۲۷ هزار نفر در ماه صفر رسید.
زادخور یادآور شد: وزانه ۵۲۰۰ مسافر به مقصد شهر مقدس قم از طریق ناوگان حملونقل ریلی جابجا میشوند که از این مقدار ۶ رام قطار در مسیر قم-مشهد و ۸ رام نیز در مسیر راهآهن تهران-قم فعالیت دارند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *