صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

می توانیم قطعات مترو را صادر کنیم

۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵:۰۱
کد خبر: ۲۵۴۱۸۵
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: می توانیم قطعات ساخته شده برای مترو را صادر کنیم.
به گزارش گروه جامعه ،محمد احمدی بافنده در نشست رسانه ای سومین نمایشگاه مشاركت تولید كنندگان ایرانی در صنعت مترو با تاكید براهمیت بومی سازی در صنعت مترو اظهار داشت: مترو تهران اكنون بیش از 3 میلیون سفر در روز را انجام می دهد كه این میزان در آینده به 10 میلیون افزایش خواهد یافت ضمن آنكه مترو در شهرهای دیگر كشور هم در حال گسترش است كه این موارد بازار خوبی را برای تولید كنندگان داخلی فراهم كرده است. 

وی به ظرفیت های مناسب کشور برای تحقق بومی سازی صنعت مترو اشاره کرد و گفت: اکنون 40 میلیون نیروی کار که بخش زیادی از آن جوان است در کشورما وجود دارد. خوشبختانه فارغ التحصیلان و نخبه های دانشگاهی مرتبط با این صنعت زیاد هستند بنابراین با فراهم شدن شرایط می توانیم جهش بسیار خوبی در این صنعت داشته باشیم.

وی افزود: اگر به اندازه 1 دلار از تجهیزات که از خارج وارد می کنیم، ساخت داخلی داشته باشیم به اندازه 3 تا 5 دلار قدرت صنعتی ایجاد می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران حضور صنعتگران در سومین نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی در صنعت مترو نسبت به دو دوره گذشته افزایش یافته است و در این دوره بيش از 100 قطعه ساز در نمایشگاه حضور دارند.

احمدی بافنده با بیان اینکه نمایشگاه مشاركت تولید كنندگان ایرانی در صنعت مترو در فضایی به وسعت 4 هزار متر برپا می شود تصریح کرد: صنعت گران، دانشگاهیان و دست اندركاران مرتبط با حمل و نقل ریلی درون شهری در این نمایشگاه حضور دارند تا فضای مناسب برای همفکری و تعامل بهتر برای ارتقا توان ساخت داخل مهیا شود.

وی با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: امیدوارم كه امسال برآیند نمایشگاه بسیار بهتر از سالهای گذشته باشد تا بتوانیم بگوییم گام موثری را در زمینه تحقق این هدف عالی برداشتیم. 

وی ادامه داد: وقتی ما می گوییم صنعت مترو باید بومی سازی شود منظورمان این نیست که می توانیم صد در صد وابستگی خود را به خارجی ها قطع کنیم. همه کشورهای جهان به نوعی در صنعت به هم وابسته هستند. ما می خواهیم با تقویت صنعت مترو در ایران این امکان برایمان فراهم شود تا درهنگام خرید قطعات خارجی با قدرت وارد شویم و با نگاه کارشناسی و داشتن دانش فنی مناسب به درستی مذاكره كنیم. قرار نیست هم پول بدهیم و هم منت بکشیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: ساخت قطعات با كیفیت توسط صنعتگران ایرانی نه تنها می تواند نیاز بازار روبه گسترش داخل را تامین كند بلكه می توان با دانش فنی بالا، ارائه قطعات به قیمت مناسب و رایزنی بین المللی جز صادرکنندگان این صنعت هم باشیم.

وی یکپارچه سازی در مترو کشور را یکی از ضروری ترین اقدامات برای ایجاد فضای مناسب برای بومی سازی در این صنعت عنوان کرد و گفت: متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم که هر کدام از متروهای کشور با ناوگان و استاندارد متفاوت به بهره برداری می رسند که این باعث می شود تا قطعات متنوع باشند و این سود ساخت را برای تولید کنندگان داخلی کاهش می دهد.

وی تصریح كرد: باید یك نهاد بالاسری به طور جدی بحث تدوین استاندارد یكپارچه که با جغرافیای مختلف ایران قابل انطباق باشد را پیگیری كند.

مدیرعامل شركت بهره برداری مترو تهران با بیان اینكه این مسئولیت برعهده وزارت كشور و نهاد ریاست جمهوری است افزود: در حال حاضر یک مجموعه در وزارت کشور متولی امور ریلی شهری است اما توجهی به یكپارچه سازی مترو ایران نشده است.


 احمدی بافنده با اشاره اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ما در سال های گذشته همکاری خوبی را با دانشگاهیان در این امر شروع کردیم و خوشبختانه در حال حاضر بزرگترین قرارداد ما در زمینه بومی سازی با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: برخی اوقات انجام مهندسی معکوس و دست یافتن به دانش فنی ساخت قطعات مهم به حدی پیچیده است که برای تولید کنندگان هزینه های سنگینی را به همراه دارد . این امر باعث می شود تا ساخت قطعات توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی تاكید كرد: اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هزینه های تحقیقات شركت های دانش بنیان را تامین کند مسلما می توانیم به دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شركت بهره برداری مترو تهران در ادامه با بیان اینكه اكنون در ساخت تونل های مترو به طور كامل خودكفا شده ایم گفت: تجهیزات مورد نیاز مترو در بخش بهره برداری به دو بخش ثابت و متحرك تقسیم می شود كه در بخش اول حدود 30 تا 40 درصد تجهیزات را می توانیم در داخل تولید كنیم.

وی ادامه داد: در زمینه بومی سازی تجهیزات پرمصرف صنعت مترو تاكنون پیشرفت های خوبی داشتیم و امیدوارم كه با برپایی نمایشگاه فضای لازم برای ایجاد همكاری بیشتر بین صنعتگران، محققان و مسئولان حوزه حمل و نقل ریلی فراهم شود تا روند ساخت داخل شتاب بیشتری پیدا كند.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *