صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

"محبت" وجه مشترک شیعیان و اهل سنت در موضوع غدیر است/ هفتۀ وحدت فقط منحصر در ایام میلاد پیامبر(ص) نیست

۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۵۳۲۷۶
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با اشاره به اینکه "محبت" وجه مشترک شیعیان و اهل سنت در موضوع غدیر است، گفت: هفتۀ وحدت فقط منحصر در ایام میلاد پیامبر(ص) نیست.
به گزارش گروه فرهنگی ، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره لزوم وحدت هرچه بیشتر شیعه و سنی گفت: بنده می‌خواهم فراتر از شعار وحدت شیعه و سنی و در همان راستا شعار دیگری را به شما پیشنهاد بدهم و آن «همدلی بین شیعه و سنی» است. چرا فقط وحدت؟ چرا فقط دنبال این باشیم که با هم اختلاف نداشته باشیم؟ چرا در همین سطح باقی بمانیم؟ ما باید از یکدیگر دلبری کنیم و یکدیگر را به آغوش بکشیم. 

وی ادامه داد: ما باید آغوش‌مان را به روی اهل سنت باز کنیم. مرجع عالی‌قدر تشیع در عراق دربارۀ اهل سنت می‌فرماید: نگویید اهل سنت برادران ما هستند، بگویید آن ها جان ما هستند؛ «انفسنا» یعنی آن ها عزیز دل ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) در یک سفارش بسیار راهبردی می‌فرماید: «همۀ دل‌ها را به سمت ما جذب کنید؛ جُرُّوا إِلَیْنَا کُلَ‏ مَوَدَّةٍ»(تحف‌العقول/488) اگر مذهب و مرام شما بر حق است، ثمره‌اش این است که باید دل ببرید و دل‌ها را جذب مرام خودتان کنید.

وی اظهار کرد: اینکه امام عسکری(ع) فرمود: همۀ دل ها را به ما علاقمند کنید، منظور جوانان شیعه نبوده، بلکه منظور همین جوانان اهل سنت بوده که با اهل بیت آشنا و علاقمند نشده‌اند؛ همین کسانی که علمای بزرگشان در آن زمان به اهل بیت اظهار علاقه و شاگردی می‌کردند و محبت اهل بیت را لازم و جزء دین می‌دانستند. 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: شما وقتی می‌توانی خودت را مدعی مهدویت بدانی که در بین رفقایت، برخی از صمیمی‌ترین آن ها جوانانی از اهل سنت باشند. اینکه ما فقط با هم دعوا نکنیم، کافی نیست؛ باید جلوتر برویم. هر یک از شما باید پاسخ دهد که در همین دوران جوانی، چند دل را جذب کرده است؟

وی توضیح داد: می‌توانیم بر سر وجوه مشترک‌مان با اهل سنت، مراسم مشترک برگزار کنیم. مثلاً برخی از برادران اهل سنت، معتقدند که «مهدی(ع) هنوز به دنیا نیامده» خُب به آن ها بگویید: همین‌که شما به مهدی(ع) علاقه دارید، خوب است. یعنی همین مقدار را غنیمت بشمارید و برای این اشتراکی که وجود دارد، مجلس مشترک بگیرید. همین‌که برادران اهل سنت معتقدند که «غدیر، دعوت به محبت علی(ع) بوده، نه دعوت به وصایت ایشان» می‌توانیم با آن ها بر سر محبت علی(ع) جشن مشترک بگیریم. اعتقاد ما برای خودمان باقی است، اما وجه مشترک ما با آن ها دربارۀ غدیر، در مسألۀ «محبت» است، لذا می‌توانیم جشن محبت بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان افزود: هفتۀ وحدت فقط منحصر در ایام میلاد پیامبر(ص) نیست؛ مواقف متعددی برای این وحدت وجود دارد. در همین اربعین برخی از برادران اهل سنت را در این موکب‌ها دیدیم که به عشق امام حسین(ع) خدمت می‌کردند و می‌گفتند: حسین(ع) فرزند پیامبرِ ماست که به ظلم کشته شده و ما به ایشان ارادت داریم. نه‌تنها وحدت و همدلی بین مسلمین باید افزایش پیدا کند، بلکه ما داریم به سوی وحدت معنوی در جهان حرکت می‌کنیم. در ایام اربعین برخی از رهبران کلیسا را دیدیم که همراه با پیاده‌روی‌کنندگان برای زیارت حسین(ع) حرکت می‌کردند و حتی خودشان دسته راه انداخته بودند. واقعاً جهان دارد یک‌پارچه می‌شود و اینها از مقدمات ظهور است.

وی خاطرنشان کرد: حسین(ع) محور اتحاد اهالی معنویت در جهان است و مریدان حسین(ع) می‌توانند ایشان را به جهان مسیحیت با ادبیات خودشان معرفی کنند. مگر چقدر وجه اختلافی بین ما و مسیحیان وجود دارد؟ این کم‌کاریِ ما مریدان امام حسین(ع) است که بسیاری از مریدان مسیح که برای مصائب مسیح اشک می‌ریزند، با حسین ما آشنا نیستند..

در تبیین سفارش راهبردی امام عسکری(ع) در آستانۀ هفتۀ وحدت می توان به محورهای زیر اشاره کرد:

-باید از وحدت شیعه و سنی فراتر برویم و دنبال «همدلی بین شیعه و سنی» باشیم.

-جوان شیعۀ منتظر کسی است که برخی رفقای صمیمی‌اش از جوانان اهل سنت باشند.

-اینکه امام عسکری(ع) فرمود: «همۀ دل ها را به ما علاقمند کنید» منظور جوانان شیعه نبوده، بلکه منظور جوانان اهل سنت بوده است.

-می‌توانیم بر سر وجوه مشترک‌مان با اهل سنت، مراسم مشترک برگزار کنیم. مثلاً وجه مشترک ما دربارۀ غدیر، سرِ «محبت علی(ع)» است و می‌توانیم «جشن محبت» بگیریم.

-فراتر از وحدت مسلمین، به‌سوی «وحدت معنوی» در جهان حرکت می‌کنیم.    

-حسین(ع) محور اتحاد اهالی معنویت در جهان است.  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *