آیا "افغانستان" از انزوای جغرافیایی خارج خواهد شد؟
دولت افغانستان در سالهای اخیر تلاش میکند تا با احداث خطوط راه آهن در ۱۱ نقطه، این کشور را از حصر خارج کند.
دولت کابل در نظر دارد که از یازده نقطه مشخص از طریق خطوط آهن به مسیرها و شبکههای حمل و نقل منطقهای و بینالمللی متصل شود.
حدود دو ماه اخیر، دو خط آهن مهم افغانستان - چین و افغانستان - ترکمنستان که این کشور را از این طرق به برخی از کشورهای منطقه و اروپا متصل میکند، به بهرهبرداری رسید.
خط آهن افغانستان و ترکمنستان که حدود یک هفته قبل توسط روسای جمهور دو کشور در بندر آقینه افغانستان و آتامراد - امام نظر ترکمنستان مورد بهرهبرداری قرار گرفت، از مهمترین خطوط آهن است که امکان دستیابی به بازارهای مهم منطقهای و اروپایی را برای افغانستان فراهم میکند. پیش از آن نیز یک قطار حامل کالاهای تجارتی از چین به بندر حیرتان در شمال افغانستان رسید.
مقامات وزارت فواید عمومی افغانستان میگویند که قرار است میزان انتقال کالا از طریق خط آهن میان افغانستان و چین در سال 2017 سالانه به یک میلیون تن و در سال 2018 میلادی به سه میلیون تن برسد.
دولت افغانستان نیز احداث چندین خط آهن دیگر را نیز در برنامه توسعهای خود دارد. با احداث این خطوط آهن، قرار است افغانستان از یازده نقطه از طریق خطوط آهن به کشورهای همسایه و از آن طریق به شبکههای بزرگ بینالمللی ترانسپورتی و ترانزیتی وصل شود.
پیش از این پاکستان مسیر اصلی صادرات و واردات کالاهای افغانستان را تشکیل میداد اما باتوجه به مشکلات بسیار و مانعتراشیهای اسلامآباد برای انتقال کالاهای افغانستان، اکنون دولت افغانستان مسیرهای جدیدی را برای متصل شدن به شبکههای بزرگ حمل و نقل و ترانزیتی منطقهای و بینالمللی انتخاب کرده است.
عمدهترین این مسیرها احداث خط آهن میان تورخم - جلالآباد - کابل، خط آهن پنج جانبه افغانستان - ایران - تاجیکستان - قرقیزستان - چین، آتامراد - آقینه، خواف - هرات، آقینه - شبرغان - هرات - قندوز - شیرخان بندر، تورغندی - هرات، مزارشریف - میمنه - هرات، هرات - فراه - زابل ایران، و فراه - قندهار - اسپین بولدک است که یازده نقطه افغانستان را از طرق خطآهن به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، ایران، چین، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان متصل میکند.
به گفته مقامات وزارت فواید عمومی افغانستان، با احداث این خطوط آهن، واخان، شیرخان بندر، حیرتان، آقینه، تورغندی، چاه سرخ، زرنج، بهرامچه، سپین بولدک، خوست و تورخم از جمله مناطق افغانستان هستند که به کشورهای همسایه و از آنجا به شبکههای بزرگ منطقهای و بینالمللی ترانزیتی و ترانسپورتی وصل میشود.
محمود بلیغ وزیر فواید عمومی افغانستان دراین باره گفت که مطالعات فنی و اقتصادی مسیر احداث خط آهن تورخم - جلالآباد - کابل به طول 212 کیلومتر رو به پایان است و تاکنون 75 درصد کار آن به پیش رفته است.
برنامه احداث خط آهن پیشاور پاکستان و بندر تورخم افغانستان در سال 2010 راهاندازی شد و قرار است تا کابل امتداد یابد و افغانستان را به بنادر گوادر و کراچی پاکستان وصل کند.
وزیر فواید عمومی افغانستان اظهار داشت که ساخت خط آهن پنج جانبه افغانستان، ایران، تاجیکستان، قرقیزستان و چین که از کریدورهای اصلی به شمار میرود نیز در جریان است. این خط آهن موسوم به راه ابریشم به طول 2100 کیلومتر که حدود 1100 کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور میکند، چین را با عبور از خاک قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان به ایران و سپس به اروپا متصل خواهد کرد.
خط آهن افغانستان و ترکمنستان که تا آقینه رسیده و قرار است تا تاجیکستان امتداد یابد و حدود سه و نیم کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور میکند نیز یکی از عمدهترین کریدورهای اقتصادی منطقه محسوب میشود.
احداث خط آهن افغانستان و ایران نیز یکی از اقدامات دولت افغانستان برای نجات از وابستگی به دو مسیر عمده ترانزیت و حمل و نقل به شمار میرود. کار احداث خط آهن خواف ایران و چاه سرخ ولایت هرات، ده سال قبل آغاز شده بود.
مقامات وزارت فواید عمومی افغانستان میگویند که دولت کابل در نظر دارد تا سال 2027 میلادی، در مجموع 5550 کیلومتر خط آهن احداث کند و با احداث این خطوط آهن، افغانستان در زمینه دسترسی به شبکههای بزرگ ترانسپورتی و ترانزیتی منطقهای و بینالمللی با مشکل دسترسی به بازارهای جهانی مواجه نخواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *