صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

درمان «سرماخوردگی» با بادکش گرم/ «حجامت» واکسیناسیون عام بدن

۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶:۰۱
کد خبر: ۲۵۱۶۴۳
رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران گفت: سرماخوردگی، مادر بیماریهاست؛ برای درمان این بیماری در طب جدید قرص و آمپول تجویز می‌شود اما در طب سنتی درمان سرماخوردگی، بادکش گرم کتف است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از تسنیم، حسین خیراندیش طی نشستی با موضوع چالشهای طب سنتی در کشور ضمن تشریح وضعیت فعلی طب سنتی در ایران اظهار کرد: غربیها یک برنامه زمانبندی برای مدیریت بیماریها دارند؛ چه زمانی یک بیماری تولید شود، چه زمانی توسط رسانه‌ها بزرگنمایی شود و سپس درمان این بیماری توسط داروهای ساخت خودشان معرفی شود. 

وی ادامه داد: اگر شخصی بخواهد برخلاف این جریان در حوزه سلامت عمل کند از موفقیت و تحقیق او جلوگیری می‌شود چرا  که برخی از این کشورها که بیش از  200 سال عمر ندارند، طوری کار کرد‌ه‌ا‌ند که باعث شده ما در کشور خودمان نیز پشتوانه 7 هزار ساله خود را فراموش کنیم و حرف آنها را بپذیریم.

این پژوهشگر طب ایرانی ـ اسلامی درباره راهکارهای جبران عقب‌ماندگی‌ها در طب سنتی خاطرنشان کرد: برای جبران این عقب‌ماندگی 300 ساله باید مسیر میانبر را در پیش بگیریم در غیر این صورت برخی افراد شایعه‌سازی می‌کنند که طب سنتی هیچ کاربردی ندارد همانطور که این کار را تا به حال کرده‌اند.

 درمان سرماخوردگی با بادکش گرم

خیراندیش با تاکید بر لزوم برخورداری از دید کلان در مدیریت طب سنتی کشور خاطرنشان کرد: نگاه ما به طب سنتی باید کلان باشد ما نیاز به مدیریت کلان در حوزه طب سنتی داریم؛ اطباء می‌گویند سرماخوردگی، مادر بیماریهاست حال برای درمان این بیماری در طب جدید قرص و آمپول تجویز می‌شود اما در طب سنتی درمان سرماخوردگی، بادکش گرم کتف است؛ حالا حساب کنید در سال چند نفر مبتلا به سرماخوردگی می‌شوند و چه هزینه‌ای برای درمان آنها پرداخت می‌شود اما با یک عمل ساده که هم در دوردست‌ترین روستاها و هم در کلانشهرها قابل استفاده است این بیماری به راحتی درمان می‌شود و چه مقدار از هزینه‌های گزاف بی‌مورد برای درمان در کشور جلوگیری خواهد شد.

این پژوهشگر طب سنتی یادآور شد: برای تشخیص بیماریهایی مانند زخم معده باید بین 500 تا 600 هزار تومان هزینه شود تا نوع زخم و محل زخم  معده از طریق بروسکوپی مشخص شود اما همین بیماری در طب سنتی با علت‌سنجی و پیشگیری قابل درمان است.

وی با اشاره به روش درمان زخم معده در طب سنتی افزود: در طب سنتی علت زخم معده، سردی معده بیان شده است؛ نخستین کاری که بیمار برای درمان زخم معده باید انجام دهد اجتناب از خوردن موادی است که باعث سردی معده می‌شود همانند خوردن مایعات میان غذا و نجویدن کامل غذا؛ نکته جالب در مورد درمان این بیماری این است که پرهیز از عوامل ایجاد و تشدید زخم معده برای بیمار می‌تواند به عنوان درمان هم عمل کند و بزاق ترشح شده دهان باعث ترمیم زخم معده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران تصریح کرد: برای ادامه درمان زخم معده، یک نسخه اختصاصی داریم که برای تهیه‌ی باید مقداری عسل و بارهنگ به جوشیده عرق نعناع اضافه کرد و فردی که دچار این بیماری شده است با مصرف این دارو بهبود پیدا می‌کند؛ برای مثال حساب کنید با ترغیب کشاورزان به کشت گیاه بارهنگ که دوای بیماریی همانند زخم معده است چه گامهایی در رشد اقتصاد مقاومتی می‌توانیم برداریم.

استفاده بی‌جهت 70 درصدی از آندوسکوپی تشخیصی

خیراندیش با استناد به آمار کارشناسان در مورد استفاده بی‌جا از آندوسکوپی و پروسکپی خاطرنشان کرد: استفاده از 30 تا 70 درصد اندوسکوپیها و پروسکپیها برای تشخیص بیماری‌ها طبق آمار کارشناسان بی‌جهت است و از این دست مثالها برای استفاده نابه‌جا از اینگونه وسایل بسیار است. 

وی در مورد اثر عسل در درمان جراحات گفت: زمانی که  تصادفی در جاده اتفاق می‌افتاد و مصدوم دچار خونریزی می‌شود، می‌توان با استفاده از عسل از خونریزی و عفونی شدن جراحت جلوگیری کرد اما در حال حاضر اکثر مصدومان را برای مهار خونریزی به بیمارستان انتقال می‌دهند، حال اگر فردی برای مثال در اتوبان تهران ـ قم دچار سانحه شود تا به بیمارستان برسد، امکان به کما رفتن و فوت به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد اما با استفاده از عسل می‌توان از تمامی این عوارض احتمالی جلوگیری کرد؛ تحقیقات ما ثابت کرده که 70 تا 80 درصد از زخم‌هایی که با عسل التیام می‌یابند،کرئید (ضایعه پوستی حاصل از زخم) ندارند. 

برنامه‌های غرب برای براندازی طب اسلامی - سنتی

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران با بیان خاطره‌ای از پزشکان تحصیل کرده در فرانسه اظهار کرد: یکی از پزشکانی که تحصیلات خود را در فرانسه گذارنده بود، به من گفت وقتی تحصیل ما در فرانسه به اتمام رسید با دو شرط به دانشجویان ایرانی مدرک پزشکی دادند یکی از شرطها از بین بردن حجامت و دیگری از بین بردن فرهنگ خوردن سرکه در ایران بود. 

این پژوهشگر طب ایرانی ـ اسلامی ادامه داد: دلیل غربی‌ها برای طرح چنین درخواستی از دانشجویان ایرانی، از بین بردن دو عامل اصلی پیشگیری از بیماریهای متعدد در ایران است.

خیراندیش افزود: حجامت عامل پیشگیری بیماریهای گرم و سرکه عامل پیشگیری از بیماریهای گوارشی است؛ به این صورت که اگر سرکه در زندگی مردم جایی داشته باشد دیگر بیماریهایی همانند دیابت، فشار خون، غلظت خون، بخش بزرگی از اگزماها و بسیاری دیگر از بیماریهای گوارشی را نخواهیم داشت و دلیل از بین بردن این دو عامل، سبب رشد طب نوین و مصرف داروهای شیمایی در ایران بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: البته لازم است بگویم که سرکه در کشور ما از بین رفته و دیگر سرکه طبیعی و سالم به سختی پیدا می‌شود و هم اکنون اگر کسی برای پیشگیری یا درمان از سرکه‌های متداول استفاده کند و بیمار شود، برخی می‌گویند این دلیلی بر عدم توانایی طب سنتی برای درمان بیماریها است.

«حجامت» واکسیناسیون عام بدن

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران با اشاره به اهمیت حجامت گفت: حجامت، واکسیناسیون عام است؛ ما این جمله را سالها پیش گفتیم و یک مجله آن را تیتر کرد که در عرض 3 ساعت اولیه، این مجله از کیوسکهای مطبوعاتی جمع‌آوری شد. 

خیراندیش در مورد سکوت اجباری برخی از رسانه‌ در مورد تاثیر حجامت بر سلامتی مردم گفت: اگر این جمله فراگیر شود که حجامت واکسیناسیون عام است، چه مقدار از تزریق واکسن کاسته خواهد شد؛ این در حالی است که در  صورت اشتباه احتمالی در یک کارخانه واکسن‌سازی، میلیونها انسان به بیماریهای مختلف مبتلا خواهند شد اما در مقابل حجامت یک روش ساده است که قابلیت اجرای در همه جا را دارد و در عین حال خطرات احتمالی واکسن را ندارد همچنین شاهد هستیم حتی در المپیک هم قهرمانان ورزشی به حجامت خشک (بادکش) روی آورده‌اند.

این محقق طب ایرانی ـ اسلامی در مورد منابع روایی مربوط به حجامت متذکر شد: 540 حدیث از ائمه در مورد اهمیت حجامت داریم و با همین احادیث توانستیم شورای نگهبان را نسبت به حجامت مطلع کنیم و با رای شورای نگهبان، قانون ممنوعیت حجامت را که از طرف وزارت بهداشت وضع شده بود را باطل کنیم. 

وی ادامه داد: علاوه بر سندهای روایی، یکی از قدیمی‌ترین روشهای درمانی در جهان حجامت بوده است؛ از زمان فراعنه‌ مصر که بر روی اهرام ثلاثه مصر هم تصویری از ابزارآلات حجامت، سنگ‌نگاری شده تا زمان بوعلی سینا که از این روش برای درمان و پیشگیری بیماری‌ها استفاده می‌کرده‌اند. 

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران در مورد روشهای درمانی در طب سنتی افزود: سه روش درمانی در طب سنتی داریم؛ دارویی، دعا و رفتاری که حجامت و فسد یکی از برترین روشها در میان روشهای رفتاری است و برای من سؤال است چطور برخی ادعا دارند متخصص طب سنتی هستند اما از این موضوعات بی‌خبر هستند. 

وی با انتقاد از برخی پزشکان که توجهی به احادیث وارده درباره حجامت ندارند، گفت: بوعلی‌ سینا که همه به او در زمینه طب ایمان دارند، وقتی به احادثه حضرت رسول(ص) می‌رسد که حضرت یک روش درمانی را توصیه کرده‌اند، بی‌هیچ حرفی، می‌گوید این توصیه درست است چرا که رسول‌الله(ص) آن را گفته است، حال چطور برخی به خود اجازه می‌دهند که از احادثه ائمه انتقاد کنند؛ نباید اجازه دهیم اینگونه رفتارها در کشور شیعه رواج یابد.

حذف روایات خیانت به پیشرفت کشور

خیراندیش در توصیه‌ای به پژوهشگران علی‌الخصوص پزشکان در مورد فهم احادیث و روایات ائمه گفت: اطلاعات دینی را که بُعد تخصصی دارند، حذف نکنید حتی اگر این احادیث را نفهمیدید آنها را کنار نگذارید.

وی با بیان خاطره‌ای در مورد فهم احادیث خاطرنشان کرد: برای بنده پیش آمده که برخی از احادیث درباره موضوع  زمان در حوزه طب و حجامت بیان شده بود را نمی‌فهمیدم اما پیش خود می‌گفتم اگر این احادیث را کنار بگذارم باید کل احادیث نقل شده در این حوزه را کنار بگذارم چرا که احادیث از یک منبع نقل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران ادامه داد: این عدم فهم من از تاثیر زمان در روش‌های درمانی تا هنگامی ادامه داشت که به حدیثی برخوردم که می‌فرمود جاذبه ماه بر بدن انسان موجب بالا آمدن ترکیبات سبک معلق در خون به سطح آن می‌شود، برای ادامه تحقیقات به قشم رفتم تا تاثیر جاذبه ماه را بر جذر و مد آب دریا محاسبه کنم؛ حاصل این محاسبات یک جدول شد که از طریق این جدول فهمیدیم برای مثال دفع کلسترول از طریق حجامت در طول مدت یک ماه چقدر متفاوت است.

این محقق طب ایرانی ـ اسلامی در مورد احترام به احادیث ائمه در میان دانشمندان غربی یادآور شد: پرفسور آمریکایی به نام «دوک» که چندین جلد کتاب در مورد اهمیت گیاهان در طب دارد در شروع کتاب خود حدیثی از پیامبر اسلام نقل می‌کند که «سیاهدانه دوای هر بیماری جز مرگ است» و بعد 500 مقاله علمی را ذیل این حدیث می‌آورد و در مقابل برخی که  مسلمان و شیعه هستند به دلیل عدم فهم یا سایر دلایل، این احادیث را رد می‌کنند و احادیثی که در حال حاضر هم قابلیت اجرایی دارند را نقد می‌کنند اما در مقابل، دستورات طب نوین که همین الان هم به استناد سایت‌های پزشکی غربی با هزار شاید و اما همراه است را می‌پذیرند.

خیراندیش در توصیه‌ای به محققان و پزشکان گفت: شایسته است که ابتدا، الفبای طب و علم خودمان را یاد  بگیریم و از تعصب علمی خالی شویم و بعد به سراغ علوم غرب و شرق برویم.

لزوم ساده‌گویی در طب سنتی

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران با انتقاد از پیچیده و سخت‌گویی در طب سنتی خاطرنشان کرد: یک نکته فرهنگی که دوستان ما در حال حاضر از آن غافل هستند، ساده‌گویی و عدم استفاده از واژه‌های پیچیده است که سبب راحتی انتقال مفهوم به مخاطب می‌شود.

وی با اشاره به اهتمام بنیانگذار انقلاب اسلامی به ساده‌گویی ادامه داد: ما در عصر خمینی هستیم؛  امام خمینی(ره) یکی از دلایل موفقیت‌هایش این بود که عبارات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را با ساده‌ترین بیان به مردم ارائه می‌‌کرد تا هم چوپان روستایی و هم سیاستمدار عالی کشوری متوجه کلامش شود.

خیراندیش متذکر شد: این استراتژی ادبیات توسعه است؛ در ادبیات توسعه باید از عبارتهای ساده و قابل درک برای عامه مردم استفاده کنیم؛ التزام به پیچیده‌گویی باعث اتلاف وقت می‌شود و این اتلاف وقت باعث از دست دادن جان انسانهاست، پس باید به سرعت موجبات توسعه و پیشرفت طب اسلامی ـ سنتی را فراهم کنیم تا از مرگ انسانها نه تنها در ایران بلکه در کل جهان اسلام با استفاده از این طب جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر چه نیازی است که عامه‌ مردم هزاران مطلب در مورد طب سنتی بدانند و وقت خود را صرف یادگیری این مطالب کنند همین که خاصیت 20 ماده غذایی را بدانند و در زندگی خود استفاده کنند، کافی است؛ حالا اگر کسی خواست محقق طب سنتی شود، برود به‌صورت اختصاصی روی یک ماده غذایی تحقیق کند و بشود مرجع آن ماده‌ غذایی؛ در زمان ما که وقت زیادی برای تحقیق نداریم، یک متخصص برای هر ماده‌ غذایی کافی است چراکه با اختصاص زمان زیاد برای تحقیق، زمان را برای مداوای هزاران انسان از دست می‌دهیم و این شایسته نیست؛ درمان و تحقیق همزمان باید صورت گیرد نه اینکه درمان را به بعد از تحقیق موکول کنیم.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: طب سنتی حجامت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *