بهرهبرداری از بزرگترین پل جنوب شرق کشور در دهه فجر/ افتتاح راهآهن چابهار- ایرانشهر تا سه سال آینده
مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر ظرفیت حمل بار در بندر شهید بهشتی چابهار را سالیانه ۲.۵ میلیون تن اعلام کرد و از افزایش این ظرفیت تا پایان امسال به ۸.۵ میلیون تن و به ۸۵ میلیون تن درافق پنج ساله خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد، ایوب کرد انجرکی گفت: چابهار تنها بندرکشور است که به آبهای آزاد دسترسی دارد و در کریدور شمال-جنوب و کریدور ساحلی شرقی-غربی واقع شده و پل ارتباطی کشورمان با کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه است. سواحل مکران مورد توجه خاص مقام معظم رهبری است و اقدامات زیرساختی خوبی برای توسعه بندر شهید بهشتی شروع شده است.
کرد انجرکی ظرفیت حمل بار دربندر شهید بهشتی را سالیانه ۲.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این ظرفیت تا پایان امسال به ۸.۵ میلیون تن و درافق برنامه پنج ساله به ۸۵ میلیون تن درسال خواهد رسید که دراین راستا فاز نخست توسعه آماده شده و کشتیهای باری با تناژ بالا درچابهار پهلو میگیرند.
مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر به پروژه ریلی چابهار-زاهدان نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه بزرگترین طرح ریلی کشور است که از چابهار تا زاهدان و سپس تا مرز ترکمنستان ادامه مییابدکه قطعه تا زاهدان درحال اجراست و خط ریلی چابهار تا ایرانشهر با ۶۰۰ دستگاه ماشینآلات ۲۰ درصد پیشرفت کرده و تا سه سال دیگر به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی همچنین درمعرفی پروژههای جادهای ایرانشهر عنوان کرد: راه اصلی جاسک-کنارک از محور چابهار-بندرعباس از پروژههای دردست اجراست که از اهداف استراتژیک این محور میتوان به ایجاد ارتباط بین دو بندر استراتژیک چابهار و بندرعباس و کمک به ترانزیت کالاهای وارداتی و صادراتی، توسعه مناطق کشاورزی و بنادر صیادی حوزه سواحل مکران، ایجاد ارتباط پایدار و دسترسی به تمامی سواحل مکران و همچنین رفع مشکل عبور و مرور در زمان سیلاب، ایجاد امنیت پایدار و امکان پشتیبانی مناسب از نیروهای نظامی و امنیتی درجنوب و جنوب شرق کشور اشاره کرد. طول این محور ۳۰۰ کیلومتر واقع در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است و ۳۰ میلیارد تومان از اعتبار ساخت آن را وزارت نفت تقبل کرده است.
کردانجرکی به پیشرفت ۱۰ درصدی احداث جاده چابهار – گواترهم اشاره کرد و افزود: احداث این جاده مصوب سفر مقام معظم رهبری است که ساخت قطعه اول آن به طول ۱۵ کیلومتر درحال اجراست.
آغاز ساخت ستون فقرات استان سیستان و بلوچستان
مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر همچنین گفت: ساخت قطعاتی از بزرگراه میلک-چابهار که ستون فقرات استان سیستان و بلوچستان محسوب میشود شروع شده و ساخت مابقی قطعات نیز درانتظار اخذ مجوز ماده ۲۱۵ است.
کرد انجرکی به اجرای پروژههای پلسازی به طول کلی ۴۴۰۰ متر مربع در ایرانشهر با توجه به سیلخیز بودن این منطقه اشاره کرد و افزود: ساخت ۲۱ دستگاه پل بزرگ منفرد در ایرانشهر به پیشرفت ۹۷ درصدی رسیده که دراین راستا بزرگترین پل جنوب شرق کشور به نام رابچ به طول ۵۰۰ متر شامل ۲۵ دهانه متری دردهه فجر امسال افتتاح میشود. این پل با صرف ۶۰ میلیارد تومان اعتبار درمدت یک سال و نیم ساخته شده است. همچنین ساخت پنج پل دیگر را دردست مطالعه داریم.
مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر گفت: اداره کل راه و شهرسازی ایرانشهر پیشتاز اجرای عملیات آسفالت حفاظتی (فوگسیل، چیپسیل، میکروسرفیسینگ و سرد امولسیونی و ...) به طولی بالغ بر ۱۹۵۰ کیلومتر است.
وی همچنین به کمبود محسوس بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و با بیان اینکه سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است که ۱۱.۱۶ درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده و مساحتی بالغ بر ۱۸۱ هزار و ۷۸۵ کیلومتر مربع دارد، توضیح داد: درکشور ۲۲۰۰ کیلومتر آزادراه داریم که استان سیستان و بلوچستان سهمی از این آزادراهها ندارد. همچنین از ۱۴ هزار کیلومتر بزرگراه موجود در کشور تنها ۲۰۰ کیلومتر آن یعنی کمتر از دو درصد در استان سیستان و بلوچستان واقع است.
کمبود محسوس راه روستایی درسیستان و بلوچستان
کرد انجرکی همچنین به کمبود راه آسفالت روستایی درسیستان و بلوچستان اشاره کرد وگفت: ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی درکشور داریم که ۵۲ درصد آن یعنی ۱۰۴ هزار کیلومتر آن آسفالته است. در سیستان و بلوچستان ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی داریم که تنها ۳۴ درصد یعنی ۵۰۰۰ کیلومتر آن آسفالت شده است که ۱۸ درصد با متوسط کشوری فاصله دارد و برای رسیدن به استاندارد کشوری باید ۳۰۰۰ کیلومتر دیگر از راههای استان آسفالت شود.
مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر افزود: از سوی دیگر جمعیت روستایی استان سیستان و بلوچستان یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر است که ۸۸۰ هزار نفر (۶۹ درصد) به راه آسفالت روستایی دسترسی دارند در حالیکه از ۲۱ میلیون نفر روستانشین کشور ۱۹.۵ میلیون نفر(۹۲ درصد) برخوردار از راه آسفالته هستند. به عبارت دیگر برای رسیدن به استاندارد کشوری باید ۳۰۰ هزار نفر دیگر از جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان از راه آسفالته برخوردار شوند.
پروژههای شاخص به بهرهبرداری رسیده در ایرانشهر در دولت تدبیر و امید
وی همچنین گفت: دردولت یازدهم ۱۴ پروژه شاخص راه و شهرسازی با اعتباری بالغ بر شش میلیون و ۶۲۹ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال به بهرهبرداری رسیده که شامل بهسازی ۸۹۰ کیلومتر محور اصلی، احداث ۴۵۲ کیلومتر راه روستایی، روکش آسفالت به طول ۱۹۵۰ کیلومتر، بازگشایی ۱۶۵ کیلومتر راه روستایی، احداث ۲۵ کیلومتر از قطعه ۱۰ محور میلک-چابهار، احداث ۱۲ کیلومتر از بزرگراه خاش-ایرانشهر، تکمیل قطعه یک بزرگراه ایرانشهر-بمپورو احداث پلهای رابچ، بندینی، زرآباد، کاروان، سرباز، ریمدان، دپکور و فیروزآباد میشود.
کردانجرکی همچنین به بسته شدن پرونده مسکن مهر ایرانشهر تا پایان امسال اشاره کرد و توضیح داد: ۴۷۷۴ واحد مسکن مهر ایرانشهر در ایرانشهر داشتهایم که ۶۰۰ واحد آنها فاقد وام و ۴۱۱۰ واحد دارای وام بودهاند که ازمیان واحدهای دارای وام ۳۹۱۰ واحد تحویل داده شده و ۲۰۰ واحد نیز تا پایان امسال واگذار میشوند.
مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر همچنین عنوان کرد: یگان حفاظت این اداره کل تا پایان آبان ماه سه میلیون و ۱۱۸ هزار و ۸۸۸ متر مربع از اراضی ملی ایرانشهر را به ارزش ۱۶۹ میلیارد و ۲۳۵ میلیون و ۳۷۵ هزار ریال رفع تصرف کرده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *