یوتیوب در راه حذف شدن از روسیه است
طرح نمایندگان دوما برای تصویب قانون نظم دادن به فعالیت های صوتی و تصویری در روسیه به ویژه فضای مجاری، پایگاه جهانی یوتیوب را در مسیر حذف شدن از این کشور قرار داده است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایرنا، طرح قانونی محدودیت حضور شرکت ها و ارائه خدمات صوتی و تصویری خارجی که صددرصد مالکیت و سیاستگذاری آنها متعلق به خارج باشد به دومای روسیه ارائه شده است.
برپایه طرح مشترک آندره لوگوی نماینده دوما از حرب لیبرال دموکرات و شامسایل سارالیوف از حزب حاکم روسیه واحد، سرمایه گذاران و شرکت های خارجی نمی توانند بیش از 20 درصد از سهام شرکت های ارائه کننده خدمات سینمایی و تصویری در روسیه را داشته باشند.
روزنامه کامرسانت در این باره نوشته است: از نگاه کارشناسان در صورت تصویب شدن این طرح به عنوان قانون، یوتیوب با شرایط کنونی ممکن است از بازار روسیه حذف شود.
طرح در دست اقدام در برگیرنده بررسی شرایط مختلف از جمله سهام و فعالیت های ارائه دهندگان خدمات صوتی و تصویری و تنظیم مقررات آن در روسیه است که امکان مشارکت بیشتر طرف های روسی را در این صنعت فراهم می کند.
همچنین در چارچوب پیش بینی های انجام شده، این مراکز می توانند از راه آگهی های بازرگانی و ارائه خدمات صوتی و تصویری کسب در آمد کنند که بخشی از مزیت های اصلی در فضای مجازی و این صنعت به شمار می رود.
از سوی دیگر، مسکو پس از اجرای موفق موتور ملی جست وجوی اینترنتی و فیس بوک روسی با هدف کاهش وابستگی به شرکت های آمریکایی، از ماه پیش نیز راه اندازی سامانه ویکی پدیای چند زبانه متعلق به روسیه را نیز در دستور کار قرار داده است.
بنا به دستور دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه، کمیسیون تشکیل دائره المعارف الکترونی روسی با حضور نمایندگان عالی وزارت خانه ها در حال کار روی این طرح است.
روسیه از زمان فراگیر شدن اینترنت برنامه های مختلفی را برای مدیریت آن تدارک دیده و اجرا کرده است، از جمله موتور جست وجوی یاندکس پس از 22 سال فعالیت در حوزه کشورهای روس زبان به تنهایی سهم خود را به 53 درصد رسانده است.
هم اکنون یاندکس با 10 میلیارد دلار سرمایه، بزرگترین موتور جستجوگر در اروپا است که در سال 2013 با پاسخ دادن به بیش از 4/84 میلیارد پرسش اینترنتی، چهارمین موتور جستجوگر در سطح جهانی شد.
کارشناسان پیش بینی می کنند که ممکن است در سال های آینده سهم موتور جستجوگر ملی روسیه در بازار جست وجوهای اینترنتی این کشور تا 75 درصد افزایش یابد و هم اکنون در این عرصه رقابت های شدیدی میان یاندکس و گوگل جریان دارد.
همچنین فیس بوک روسی با نام contact که سال 2006 بنیانگذاری شده و به زبان های مختلف از جمله فارسی برای مخاطبان قابل استفاده است، در روسیه و کشورهای روس زبان کاربران زیادی دارد.
تبادل پیام های شخصی با سطح امنیتی بالا، گروهی، ارسال و پخش فایل های صوتی و موسیقی، ارتباط جمعی و حضور 60میلیون کاربر موبایلی از ویژگی های این شبکه اعلام شده است.
روسیه و چین از پیشگامان طرح و پیگیری راهبرد لزوم تشکیل یک سازمان بین المللی برای مدیریت اینترنت و خروج آن از دایره نفوذ آمریکا و سازمان های جاسوسی این کشور، تاکنون طرح های مختلفی را برای خودکفایی در این عرصه اجرا کرده اند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *