بر خورداری 95 درصد روستاییان از راههای آسفالته تا سال آینده
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور راه روستایی با اشاره به چشمانداز وزارت راه و شهرسازی مبنی بر برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته تاپایان سال ۹۶ گفت: در صورت روکش آسفالت تنها ۱۵ هزار کیلومتر دیگر، به چشمانداز رسیدن به ۱۲۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و در نهایت به هدف تعیین شده خود دست خواهیم یافت.
به گزارش گروه اقتصاد ،سید حسین میرشفیع با اشاره به میزان باقیمانده از انجام رویه آسفالت در شبکه راه روستایی کشور اظهار داشت: از مجموع ۲۰۰هزار کیلومتر راه روستایی موجود در کشور تا کنون حدود ۱۰۵ هزار کیلومتر از روی اسفالتی برخوردار است و طبق چشمانداز برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راههای آسفالته در طول سالهای ۹۵ و ۹۶ فقط با اجرای رویه آسفالتی در ۱۵ هزار کیلومتر دیگر سطح برخورداری به ۱۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید.
وی افزود: سال گذشته با بودجه دولتی و همراهی خیرین راه و ترابری ۷ هزار کیلومتر راههای روستایی آسفالت شد. اما همچنان شاخص برخورداری جمعیت روستایی در برخی مناطق استانهایی مانند آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان حتی کمتر از ۱۰ درصد است.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به تحول پدید آمده در صنعت قیر و آسفالت بیان کرد: با نگاه مدیریت جدید در وزارتخانه، تولید قیر تحت نظارت مرکز تخقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام میشود و کارخانههای تولید آسفالت نیز باید گواهینامه فنی اخذ کنند.
معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با توجه به اجباری شدن استاندارد IRI در سال جاری تصریح کرد: با اجباری شدن این استاندارد باید علاوه بر رعایت میزان ناهمواریها، ضخامت آسفالت نیز کاهش یابد و برای حفظ رویه آسفالت کیفیت قیر و سنگدانه باید افزایش یابد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: علی رغم تنگناهای بسیار جدی برای حفاظت جادههای موجود حجم کار قابل توجه بود. ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی بابت تصویب جذب ۲ میلیون تن قیر در سال گذشته، در صورت تصویب لایحه مد نظر وزارت راه و شهرسازی امسال نیز ۳ میلیون تن قیر قابل جذب خواهد بود.
میرشفیع با اشاره به انتزاع راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی و تشکیل ادرات کل راهداری و حملونقل جادهای تصریح کرد: تفکیک وظایف راهداری شاید در ابتدا با سختیهایی مواجه باشد اما جادهها در بلند مدت به صورت فنیتر و با دقت بیشتری حفظ خواهد شد.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل خاطرنشان کرد: برای نگهداری شبکه راههای کشور با ارزشی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان باید حد اقل ۸ هزار میلیارد تومان در سال هزینه کرد. لذا مجلس شورای اسلامی باید در خصوص تخصیص منابع در مجلس فکری شود.
معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یادآور شد: امسال بیش از ۵۰۰ کیلومتر از آزادراههای کشور که بنابر مشکلات قراردادی چندین سال روکش آسفالت نشده بود با ریسک مدیریتی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکت ساخت توسط بخش خصوصی انجام شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *