صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اکران فیلم های 300 هزار تومانی برای مسافران هندی

۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۵۶
کد خبر: ۲۴۹۴۶۵
بلیت 300 هزار تومانی برای اکران افتتاحیه فیلم «سلام بمبئی» به فروش می رسد؛ هنگامی که این خبر در نشست خبری فیلم «سلام بمبئی» از زبان تهیه کننده فیلم بیان شد همه گوش های شنوا از حیرت قرمز شد اما انگار گوش متولیان امر برای نظارت و بررسی چنین موارد غیرشفاف هنوز تیز نشده است.
به نقل از سراج 24، «بلیت 300 هزار تومانی برای اکران افتتاحیه فیلم «سلام بمبئی» به فروش می رسد.» هنگامی که این خبر در نشست خبری فیلم «سلام بمبئی» از زبان تهیه کننده فیلم بیان شد همه گوش های شنوا از حیرت قرمز شد اما انگار گوش متولیان امر برای نظارت و بررسی چنین موارد غیر قانونی و غیرشفاف هنوز هم تیز نشده است! اگر چه جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم «سلام بمبئی» در همان نشست با استناد به این که هزینه ورود میهمانان هندی و تهیه بلیت هواپیما و هتل و امکانات ویژه عوامل خارجی این فیلم به انضمام بادیگاردها و موارد دیگر سرسام آور است، به دنبال توجیه این رقم برآمد اما باید از عوامل طراح این اکران ویژه و از مسئولان سینمایی کشور سوال کرد که واقعا لزوم انجام چنین مواردی در سینمای ایران که با هزار زحمت به دنبال اکران فیلم ها با بلیت های 8 هزار و 10 هزار تومانی می باشد، نیاز است؟

فیلم «سلام بمبئی» که از سال گذشته و با خبر حضور هنرپیشه بین المللی سینمای هند یعنی آیشواریا رای حسابی برای خود بازارگرمی کرده بود و حتی در گپ و گفتی که با کارگردان این فیلم صورت یافت عنوان کرده بود که دیداری هم در خارج از کشور با ستاره سینمای بالیوود به عمل آورده است، به دنبال رسیدن به هیاهویی جهت کسب بیشترین پتانسیل سینمای ایران بوده و با حضور ستاره سینمای ایران یعنی محمد رضا گلزار و ایجاد درامی عاشقانه از مواجهه کاراکترهای ایرانی و هندی دورخیز لازم را برای تصاحب نگاه مخاطبان از آن خود ساخت. اگر چه عکس های بیرون آمده و جنس رابطه شکل یافته میان کاراکترها خود جای ابهام دارد و به طور حتم پس از شروع اکران پنجشنبه این فیلم درباره ساختار و فضای روایی این فیلم به تحلیل خواهیم پرداخت اما نکته اساسی درباره شرایط نامناسب اکران و تبلیغات فیلم های ایرانی بوده که به دور از هرگونه نظارت لازم در حال انجام شدن است.

برخی فیلم ها خبرهایی ساختگی از سانس های فوق العاده فیلمی می دهند که در سانس هایی عادی هم نمی تواند نیمی از سالن سینما را به اشغال خود درآورد! برخی ها متکی به تبلیغات از شبکه های ماهواره ای بوده و بعدا هم به راحتی با فرمول فرار به جلو عنوان می کنند که آن ها به سرقت تیزرهای فیلم دست زده و اقدام به شکایت خواهند کرد! و حالا هم تازه ترین شیوه در اکران نامطلوب فیلم ها در حال رخ دادن است و فیلمی 30 برابر سقف قیمت بلیت سینما تنها به بهانه یک کنسرت چند ساعته و گردهم آیی مردم با ستاره های سینما می خواهد کاسبی کند. کدام ستاره ها؟! مگر این جا هالیوود است و ستاره ها در حد سلبریتی های جهانی هستند؟ کدام اکران ویژه؟ مگر مابقی فیلم ها اکران های رونمایی نداشته اند و اصلا چنین رویه نامربوطی نمی تواند گشایش گر فضایی تازه برای این گونه فروش های غیرمتعارف باشد؟

ایجاد فرش قرمز سال ها است در سینمای غرب و در اکران های اختصاصی فیلم ها چه در جشنواره های بین الملی و چه در سینماهای داخلی آن کشورها رخ می دهد و دلیلش هم جولان ستاره ها برای تبلیغ محصولات برند و موسسات تجاری حمایت کننده بوده است چنان که برخی ستاره ها به تنهایی عهده دار تبلیغ برای محصولی خاصی هستند که با آن قرارداد دارند. در کشورمان اما این فضای بیگانه و غربزده چند سال پیش از طریق سایتی سینمایی که دیگر دوران فرسودگی را می گذراند، راه اندازی شد و بعدها مسئولان دولتی هم که به طور مرتب میهمان جشنواره های خارجی مانند کن می شدند شیفته این نوع رویه غیر معمول با فرهنگ ایرانی شده و در جشنواره فیلم فجر چنین بساطی را راه اندازی کردند. چنان که جشنواره ملی فجر در ایامی گرانقدر محل ژست های بازیگرانی شد که می بایست الگوی طرفداران خود باشند!

این رویه ادامه یافت و دیگر ایجاد فرش قرمز تبدیل به رویه ای دنباله دار برای عمده فیلم های سینمایی شد و بی حد و مرز بودن شمایل افراد شرکت کننده در برابر چشم های خواب زده و یا بی تفاوت متولیان فرهنگی تصاویری دردآور از حجاب های نامتعارف را رقم زد چنان که در مواردی مانند مراسم رونمایی فیلم «چهارشنبه خون به پا می شود» غلظت این مساله چنان بوده که گویی دست اندرکاران برای جذب مخاطب اقدام به روی سن آوردن دخترانی با لباس ها و آرایش های بسیار نامتعارف کرده اند!

روال اکران های خصوصی که عمدتا شامل دعوتی های بدون بلیت بوده و یا در نهایت با بلیت معمول سینما صورت می یافت با طرح و رویه ای جدید از سوی عوامل سریال «شهرزاد» در سال گذشته تبدیل به فروش بلیت با قیمتی نسبتا گزاف شد و حال «سلام بمبئی» حیرت انگیزترین شرایط را با اعلام بلیت 300 هزارتومانی در برج میلاد رقم زده است. اکرانی که در 4 سالن سینمایی صورت یافته و حتی قرار بوده به بیش از یک اکران هم افزایش یابد.

البته اگر نظری به وضعیت پیش فروش بلیت این فیلم در سینما تیکت بیندازیم، خواهیم دید که تنها عده محدودی تا به حال اقدام به خرید بلیت این اکران ویژه کرده اند و البته همیشه عمده خریداران چنین برنامه های ویژه ای خود عوامل دست اندرکار فیلم و سرمایه گذاران جهت بازارگرمی هستند اما با همه این تفاسیر این ابهام بزرگ در اذهان شکل می گیرد که آیا هیچگونه نظارتی در رویه اکران وجود ندارد و هر فیلمی که اراده کند با هر شکل و شمایلی و با هر مبلغی می تواند اکران هایی خاص داشته باشد! و اصولا رویه ای مشخص برای این قیمت گذاری ها وجود دارد چنان که از چند روز دیگر قرار است نسخه سه بعدی فیلم ایرانی «جنجال در عروسی» هم با مبلغ 19 هزارتومان به فروش درآید.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *