صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

‌آیت‌الله اردبیلی نقش به‌سزایی در ترویج علوم، معارف اسلامی و دینی داشت

۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰:۰۱
کد خبر: ۲۴۸۲۶۷
رئیس حوزه‌های علمیه استان اردبیل گفت:‌ خدماتی که آیت‌الله موسوی اردبیلی به جهان تشیع ارائه دادند بسیار گسترده بوده و نقش به‌سزایی در ترویج علوم و معارف اسلامی و دینی داشته‌اند.
به گزارش گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام مهدی نوروزی در اردبیل اظهار داشت:‌ خدماتی که آیت‌الله موسوی اردبیلی به جهان تشیع ارائه دادند بسیار گسترده بوده و نقش به‌سزایی در ترویج علوم و معارف اسلامی و دینی داشته‌اند.

وی داشتن دغدغه سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی را از مهمترین شاخصه‌های این مجتهد عظیم‌الشأن شیعه برشمرد و گفت: همین دغدغه‌ها سبب شد تا آیت‌الله اردبیلی تلاش‌ها و مجاهدت همه‌جانبه‌ای برای کاهش این دغدغه‌ها داشته باشند.

رئیس حوزه‌های علمیه استان اردبیل تصریح کرد:‌ آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی فقیهی باعلم و متخصص در علوم اسلامی بوده و تمامی عمر پربرکت خود را در راه ترویج تعالیم اسلامی و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت صرف کرده و در این زمینه آثاری ارزشمند از خود بر جای گذاشتند.

نوروزی ولایتمداری آیت‌الله موسوی را مثال‌زدنی دانست و بیان کرد: در طول مبارزات انقلابی به‌رهبری امام خمینی(ره) آیت‌الله موسوی همواره کنار امام راحل و یاریگر ایشان بودند و نقش خود را به‌شایستگی در امر جهاد ایفا کردند.

وی با اشاره به تدریس آیت‌الله موسوی اردبیلی در حوزه علمیه قم اظهار کرد:‌ تربیت شاگردانی متخصص و بزرگ از خدماتی بوده که این عالم برجسته جهان اسلام ارائه دادند و این امر زمینه‌ساز تداوم و ترویج تعالیم دینی می‌شود.

رئیس حوزه‌های علمیه استان اردبیل با تسلیت درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی به تمامی مسلمانان و به‌ویژه مردم استان اردبیل افزود:‌ خبر ارتحال این مجتهد عالی‌قدر دل تمامی مسلمانان و دوستداران اهل‌بیت(ع) را متأثر کرد.

نوروزی گفت:‌ فقه القضاء جلد 1 و جلد 2، فقه‌الحدود والتعزیرات‏ جلد 1، جلد 2، جلد 3 و جلد 4، فقه الدیات‏، فقه القصاص‏، فقه الشرکة والتأمین‏، فقه المضاربة، فقه الشهادات، حاشیه بر خیارات مکاسب، یک دوره کامل اصول فقه، تقریرات دروس آیات عظام حکیم و خوئى در فقه و اصول، الرسائل الفقهیه مشتمل بر بحثهاى ربا، تلقیح مصنوعى، ذبیحه اهل کتاب و ...، مقالاتى در تفسیر قرآن‏، اخلاق (تدریس در دانشگاه مفید، چهار جلد اقتصاد، یک دوره اقتصاد اسلامى بر اساس کتاب و سنت، جمال ابهى در رد بهائیت، رساله عملیه‏، مناسک حج، نهج الرشاد، مناسک الحجّ عربی و استفتاآت‏ از جمله تالیفات ای عالم برجسته بود.

آیت‌الله‌العظمى‏ سیدعبدالکریم موسوى اردبیلى، سحرگاه سیزدهم رجب 1344 هجری قمری، مقارن با سالروز میلاد امیرالمؤمنین‏(ع) و برابر با 8 بهمن 1304 هجری شمسی در شهر اردبیل، در خانواده‏‌اى روحانى متولد شد؛ پدر وی روحانى بزرگوار مرحوم سید عبدالرحیم و مادرشان، زنى پارسا مرحومه سیده خدیجه بود.

آیت‌الله‏ موسوى اردبیلى تحصیلات خود را در اوان کودکى و در شش سالگى با ورود به مکتب خانه آغاز کردند و قرآن کریم را فرا گرفته آنگاه کتاب هایى چون رساله عملیه، گلستان، تنبیه الغافلین، نصاب الصبیان، گلزار بهار، ابواب الجنان، مجالس المتقین، تاریخ معجم، درّه نادرى، تاریخ وصاف، حساب فارسى و برخى کتب دیگر را نزد معلمان خود آموختند.

در سال 1318 این عالم برجسته فراگیرى دروس عربى را آغاز کرده و در سال 1319 به قصد ادامه تحصیل در دروس حوزوى، وارد مدرسه علمیه ملاابراهیم در شهرستان اردبیل شدند؛ در آن ایام رغبتى براى خواندن دروس حوزوى وجود نداشت به نحوى که این مدرسه تنها داراى چهار طلبه بود و در چنین شرائط سختى، وی طلبگى را آغاز نموده و دروس جامع المقدمات، سیوطى، جامى، مطول، حاشیه ملاعبدالله، شمسیه، معالم و شرایع را تا سال 1322 درهمان مدرسه به اتمام رساندند.

آیت‌الله موسوى اردبیلى در رمضان سال 1322 تصمیم گرفت به شهر مقدس قم مهاجرت نموده تحصیلات عالیه را در آن شهر مقدس ادامه دهد و در آخر همان ماه از اردبیل خارج و در نهم شوال وارد شهر مقدس قم شدند و در یکى از حجرات فیضیه رحل اقامت افکند؛ مدت اقامت وی در شهر مقدس قم، سه سال و اندى به طول انجامید که در این مدت لمعتین، رسائل، مکاسب، کفایتین، مباحثى از درس خارج اصول و بحثهایى از تفسیر قرآن و فلسفه را فراگرفته همزمان به تدریس معالم، لمعتین و قوانین مشغول شد.

در دوران قبل از انقلاب رژیم پهلوى نسبت به همه فعالیتهاى آیت‌الله موسوی اردبیلی مانند منبر، تبلیغ، سخنرانى، تدریس، رفت و آمد معمولى، مهمانیها و نامه‌ها، حساس بود و آنها را کنترل مى‏ کرد، حتى وقتى که مدرسه مى‏‌ساخت و یا براى محرومان فعالیت مى‏ کرد، نه تنها وی مورد تعقیب قرار مى‏ گرفت، بلکه طلبه‏ هایى که در مدرسه زیر نظر آیت الله تحصیل مى‏ کردند نیز، از جلب و تبعید و شکنجه در امان نبودند.

گسترش فعالیتهاى سیاسى آیت‌الله موسوی در اردبیل، باعث شده بود که کنترل و نظارت دستگاه هاى امنیتى رژیم بسیار شدید شود تا جایى که بر اثر هجوم مکرر مأموران ساواک به منزل ایشان، هرگونه آسایش و امنیت حتّى در منزل نیز از وی سلب گردید. در نتیجه آیت الله موسوی اردبیلی ناچار گردید نظر مشورتى حضرت امام رحمه الله را در مورد مهاجرت از اردبیل جویا شود. امام نیز در پاسخ فرمودند: «ما صلاح نمى‏ دانیم که آقایان شهرها را ترک کنند و به تهران یا قم بروند، ولى گویا وضع شما به گونه‏ اى است که ناچارید مسافرت کنید. در عین حال خودتان بهتر مى‏ دانید و مى‏ توانید تصمیم مناسبترى بگیرید».

پس از دریافت نظر امام که اتخاذ تصمیم مناسب را به شخص ایشان واگذار نموده بودند، آیت الله اردبیلی تصمیم گرفت که از اردبیل هجرت کنند، اما ضرورى بود که جهت گمراه کردن مأموران ساواک و رفع مزاحمت هاى احتمالى، زمینه مناسبى براى این کار فراهم شود.

در طى یازده سال اول انقلاب، اشتغالات علمى و فرهنگى معظم له روند و وضع دیگرى پیدا کرد؛ از جمله اشتغالات جدید آیت‌الله اردبیلی، تدوین قوانین کیفرى، جزائى و حقوقى دادگسترى و انطباق آنها با موازین شرع و فقه اسلامى بود. با توجه به اینکه پاره ‏اى از قوانین موضوعه قبل از انقلاب به ویژه قانون مجازات عمومى برگرفته از قوانین اروپائى بود، چنین کار گسترده و وسیعى نیازمند صرف وقت فراوانى بود، براى این منظور کمیسیونى از فقهاء و حقوق‏دانان تشکیل شد و با همکارى دوستان متفکر و اندیشمند، این مهم به انجام رسید و در نهایت قوانین جدید به صورت مدون و منقح و مطابق با شرع، تنظیم و ارائه گردید.

فقه القضاء جلد 1 و جلد 2، فقه‌الحدود والتعزیرات‏ جلد 1، جلد 2، جلد 3 و جلد 4، فقه الدیات‏، فقه القصاص‏، فقه الشرکة والتأمین‏، فقه المضاربة، فقه الشهادات، حاشیه بر خیارات مکاسب، یک دوره کامل اصول فقه، تقریرات دروس آیات عظام حکیم و خوئى در فقه و اصول، الرسائل الفقهیه مشتمل بر بحثهاى ربا، تلقیح مصنوعى، ذبیحه اهل کتاب و ...، مقالاتى در تفسیر قرآن‏، اخلاق (تدریس در دانشگاه مفید، چهار جلد اقتصاد، یک دوره اقتصاد اسلامى بر اساس کتاب و سنت، جمال ابهى در رد بهائیت، رساله عملیه‏، مناسک حج، نهج الرشاد، مناسک الحجّ عربی و استفتاآت‏ از جمله تالیفات ای عالم برجسته بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *