صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چرا اپل باید Snap را بخرد؟

۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰:۰۲
کد خبر: ۲۴۶۹۲۸
مدیرعامل اپل، تیم کوک بارها طی یک سال اخیر گفته که قصد دارد با سرمایه عظیم 237 میلیارد دلاری اش خریدهای بزرگ و قابل توجهی انجام دهد؛ شرکت هایی را بخرد که تاثیری شگرف روی آینده اپل خواهند داشت.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از دیجیاتو، مدیرعامل اپل، تیم کوک بارها طی یک سال اخیر گفته که قصد دارد با سرمایه عظیم 237 میلیارد دلاری اش خریدهای بزرگ و قابل توجهی انجام دهد؛ شرکت هایی را بخرد که تاثیری شگرف روی آینده اپل خواهند داشت.

احتمالات بسیار است و تحلیلگران شناخته شده نام های بسیاری را به لیست خرید اپل افزوده اند. از تایم وارنر و دیزنی گرفته تا تسلا موتورز. اما بسیاری دیگر می گویند که اپل نیازمند تفکری متفاوت است و پیش از آنکه دیر شود، باید یک خرید بزرگ دیوانه وار انجام دهد. خریدی که شرکت را برای همیشه تغییر خواهد داد.

شاید یکی از همین خریدها، کمپانی اسنپ، مالک اپلیکیشن Snapchat باشد.

زمان طلایی همین حالا است

اما چرا ایوان اشپیگل، موسس Snap باید شرکت خود را به اپل بفروشد؟ مشخص است، پول.

وبسایت بیزینس اینسایدر، هفته گذشته متوجه شد که اسنپ به صورت محرمانه خود را آماده عرضه اولیه عمومی سهام کرده. زمانی که پرونده اسنپ در بازار بورس بررسی شود، احتمالا شاهد قیمت گذاری 20 الی 25 میلیون دلاری این شرکت خواهیم بود. اما مدارک اصلی مثل درآمد، سود و ضرر و دیگر دارایی های وابسته به اسنپ هنوز به صورت علنی منتشر نشده اند.

اما اینکه اسنپ به صورت محرمانه ای درخواست عرضه اولیه عمومی سهام را داده یک حقیقت را بیان می دارد: درآمد اسنپ کمتر از یک میلیارد دلار است.

با این حال، درآمد اندک شرکت، مایه نگرانی اپل نیست. کوپرتینویی ها به راحتی می توانند مبلغ 25 میلیارد دلار را بپردازند، حتی اگر اسنپ 50 میلیارد دلار بود، باز هم بخش اندکی از سرمایه عظیم اپل باید بابت آن پرداخت شود.

در جریان هک سونی، ایمیل هایی از اشپیگل نیز لو رفته بود که نشان می داد سیاست تبلیغاتی از نگاه او باعث رشد اسنپ نخواهد شد و حتی به بی ارزش شدن برند آن ها نیز کمک خواهد کرد.

اگر استراتژی تبلیغات اسنپ چت جواب ندهد، احتمال اینکه ارزش سهام شرکت با مشکل مواجه شود بسیار است، سهامی که اکنون در اختیار اشپیگل و دیگر بنیان گذاران شرکت قرار دارد.

به همین دلیل است که اشپیگل سعی دارد شرکت خود را به سمت تولید سخت افزار بکشاند. این تلاش به قدری واضح است که اسنپ در وبسایت اش، خود را «شرکت دوربین ساز» مطرح می کند. برای همین حالا داریم Spectacles را می بینیم، محصولی جدید که دوربین و عینک های آفتابی را با یکدیگر ترکیب کرده است.

ولی چه شرکتی بهتر از اپل وجود دارد که از تولید و فروش سخت افزار درجه یک سر در بیاورد؟

اولین عینک

هیجان پیرامون Spectacles، یادآور هیجانی است که مردم در قبال محصولات اپل از خودشان نشان می دهند. هر بار که این کیوسک های کوچک زرد رنگ اسنپ، جایی به زمین می نشیند (تا به حال سه بار در کالیفرنیا و یک بار در اوکلاهاما)، بی درنگ صفی طولانی برای خرید عینک های 129 دلاری شکل می گیرد.

اپل هر سال و با فرا رسیدن آیفون های جدید، چنین صف های طولانی را تجربه می کند اما شور و هیجانی واقعی را کوپرتینویی ها مدتی می شود که تجربه نکرده اند. فقط کافی است نگاهی به صف های طولانی اسنپ داشته باشید.

این صف ها یک دلیل خاص دارند و آن هم هوشمندی اشپیگل در برنامه ریزی عرضه عینک ها است. او به خوبی اهمیت بازاریابی و عرضه محدود و مقطعی محصولات سخت افزاری را درک کرده و می داند چه کار کند تا Spectacles ویژه به نظر رسد.

و Spectacles واقعا ویژه است، چون اولین پوشیدنی تکنولوژیک خواهد بود که روی صورت قرار می گیرد و واقعا عالی کار می کند.

ایوری هارتمنز، نویسنده وبسایت تک اینسایدر می گوید: «از همان لحظه اولی که بسته را باز کردم تا Spectacles را با تلفن همراهم هماهنگ کنم، دقیقا همان چیزی بود که امیدش را داشتم: طراحی عالی، زیبا و مفرح که استفاده آسانی هم داشت.»

او در ادامه می گوید: «جدا از اینکه عینک مجهز به دوربین اسنپ چت چه احساسی را منتقل می کند، یک چیزا را مطمئن ام: تیم بازاریابی اسنپ چت نابغه است.»

اخباری نیز طی همین هفته گذشته منتشر شد که نشان می دهد اپل هم قصد دارد وارد این فضا شود و عینک های هوشمند زیبایی طراحی و تا 2018 به بازار عرضه کند. اگرچه عینک اسنپ هنوز قطعه سخت افزاری کاملی نیست اما یک مشکل بزرگ و اساسی را توانسته به راحتی برطرف کند: راضی کردن مردم به پوشیدن کامپیوتر روی صورت.

عینک های اسنپ چت البته در حال حاضر فقط یک عینک ساده بیشتر نیستند اما سخت نیست که پیش بینی کنیم قرار است در آینده به چه شکلی در آیند. عینک هایی با قابلیت نمایش تصاویر واقعیت افزوده و احتمالا یکی از بزرگ ترین رقبای اپل در حوزه عینک های هوشمند. اپل می تواند با خرید اسنپ با مبلغی اندک، جلوی رشد یک رقیب بالقوه را بگیرد و با کمک شرکت تازه خریداری شده، سرعت بیشتری در این بازار پیدا کند.

اپل چرا باید اسنپ را بخرد؟

حقیقت این است که اسنپ در حال حاضر درآمد اندکی دارد و البته درآمد هم هیچگاه برای اپل جذابیتی نداشته. کوک همیشه گفته که اپل هیچ وقت شرکتی را به خاطر درآمدش نمی خرد، اپل خودش به اندازه کافی درآمد دارد که نیازمند درآمد شرکت های به مراتب کوچکتر نباشد.

در عوض اما او صراحتا بیان داشته که به دنبال دو چیز است: «استعدادها و دارایی های عالی». اسنپ هر دو را دارد.

رشد اسنپ غیر قابل انکار است و طی سال ها، مهندسین نخبه و برگزیده ای به تیم توسعه دهندگان شرکت اضافه شده، خصوصا در حوزه های هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری؛ دو زمینه ای که اپل به شدت در حال سرمایه گذاری روی آن ها بوده.

حتی برخی از کارکنان سابق اسنپ هم کارمند اپل بوده اند.

از همه مهم تر، این کمپانی، دارایی های فوق العاده ارزشمندی دارد. کسانی که در زمینه واقعیت افزوده کار می کنند می گویند قابلیت تشخیص اموجی ها که توسط تیم اسنپ چت توسعه یافته بسیار تحسین برانگیز است و می تواند بخش هایی از اپلیکیشن های سال های نزدیک را شکل دهد. فیلترهایی هم که چهره را تغییر می دهند احتمالا واضح ترین نمونه کارایی اپلیکیشن اسنپ چت و فوق العاده بودن تیم توسعه دهنده در زمینه بینایی کامپیوتری به وسیله فناوری واقعیت افزوده است.

اسنپ به شیوه ای خاص وارد دنیای جوانان شده، زمینه ای که اپل همیشه با آن مشکل ذاشته و نتوانسته با محدوده سنی پایین تر ارتباط برقرار کند. حالا که اسنپ چنین دارایی ارزشمندی را در کنار اعتماد نسل جوان دارد، چرا که نه؟

علاوه بر همه این ها، گفته شده که کوپرتینویی ها در حال توسعه اپلیکیشن ویدیویی مشابه اسنپ چت هستند. اما چرا کلون سازی وقتی که موقعیت برای داشتن ورژن اصلی وجود دارد؟

استیو جابزی دیگر

چندین مشکل در این درخواست وجود دارد. اول از همه، اسنپ شرکتی واقع در لس آنجلس است، بنابراین اپل قادر نیست این شرکت را با سرمایه خارج از مرزهایش بخرد. چرا؟ چون این قانون، بخشی از استراتژی های فعلی اپل است.

اما مشکل بزرگ تر جای دیگری نهفته: اشپیگل احتمالا علاقه ای به فروش شرکت چند ده میلیارد دلاری اش ندارد. اشپیگل در سال 2013، با قطعیت درخواست چند میلیارد دلاری مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک را رد کرد و جلوی فروش شرکت اش را گرفت.

اگر اشپیگل 26 ساله، اسنپ را به اپل بفروشد، هیئت مدیره احتمالا باید او را مدیرعامل شرکت کند. اپل پیش از این یک مدیرعامل 26 ساله دیگر هم داشته: استیو جابز.

کسانی که اشپیگل را می شناسند از وی به عنوان پیکاسوی محصولات یاد می کنند. او در استنفورد طراحی محصول خوانده و بیزینس اینسایدر هم قبل تر در گزارشی نوشته بود که دفتر مرکزی اسنپ شبیه آن است که انگار یک کارگردان سینما، شرکتی ساخته و هنرمندان در آن آمد و شد دارند. دقیقا مشابه استودیوهای مخفی طراحی محصول اپل.

کوک در اداره بزرگ ترین شرکت دنیا بی نظیر بوده اما اپل با دیدگاه جابز به اینجا رسید، کسی که شدیدا نگاه محصول محوری داشت. بودن شخصی در راس کار، می تواند اپل را دوباره به پیش راند.

تصویری از استیو جابز با فیلتر Snapchat Spectacles

با توجه به اینکه حالا جانی آیو هم تقریبا از پروژه های بزرگ کناره گیری کرده و وقت خود را صرف پروژه های فرعی می کند، این احساس به وجود می آید که گویی شخص نمادینی بر سر کار نیست تا محصولات اپل را مثل گذشته جادویی سازد.

اشپیگل که مرام و منشی استیو جابز گونه دارد، می تواند به اپل کمک کند تا استراتژی واقعیت افزوده و عینک های هوشمند را به پیش راند. او احتمالا به جز حذف جک هدفون و ساختن چیپ های سریع تر، ایده هایی هم در مورد آیفون های بعدی دارد.

اما اپل باید عجله کند. اسنپ احتمالا تا اسفند-فروردین پیش رو وارد بازار سهام خواهد شد و تا چند سال دیگر نیز احتمالا یکی از رقبای اصلی اپل می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *