ضرورت تقویت رویکرد اجتماعی به عنوان محور اصلی پیشگیری از جرم/ توجه به توانمندسازی رسانهها در ترویج فرهنگ پیشگیری
امیری اصفهانی گفت: ضرورت تقویت رویکرد اجتماعی در قوه قضائیه، حرکت را به سمت استفاده گسترده تر از رسانه جهت می دهد.
وی گفت: در زمینه ارتقای آگاهیهای عمومی، اطلاع رسانی اولین و اصلی ترین بازیگر این میدان است. لذا ما هرچه نسبت به استفاده از رسانه به مفهوم عام و مطبوعات و خبرگزاریها به ویژه در فضای مجازی که امروز میدان بزرگی دارند و حتی رسانههای دیداری و شنیداری تمرکز کنیم و استفاده از رسانه را تسهیل کنیم در پیشرفت اهداف خود توفیق بیشتری خواهیم داشت.
این مقام مسئول اظهار کرد: این یک سیاست کلی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم است که در چند سال گذشته و به ویژه 2 سال گذشته مورد توجه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه قرار گرفته است.
امیری اصفهانی تصریح کرد: ضرورت تقویت رویکرد اجتماعی در قوه قضائیه، حرکت را به استفاده گسترده تر از رسانه جهت می دهد.
قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه عنوان کرد: بنابراین همه رفتارها، اقدامات و سیاست ها و تدابیر و برنامههای در عین حال که رویکرد پیشگیری را تقویت میکند رویکرد اجتماعی را هم مدنظر قرار میدهد.
وی بیان کرد: همه این اقدامات را چون در هر دو زمینه اجتماعی و پیشگیری دنبال میکنیم، آن را مبتنی بر نقش رسانه انجام میدهیم. چون رسانه در هر دوی این زمینه ها نقش ویژه دارد. لذا از 2 سال گذشته تاکنون تمرکز ویژه ه ای بر روی رسانه ها داشته ایم و به طور تخصصی در معاونت اجتماعی قوه قضائیه واحد حرفه ای را برای این موضوع راه اندازی و ایجاد کردیم. این واحد اکنون با عنوان دبیرخانه شورای ارتقاء آگاهی های عمومی اطلاع رسانی و افکار سنجی در حال فعالیت است.
این مقام مسئول افزود: در واقع در این دبیرخانه شورایی متشکل از تعدادی از مدیران و مسئولان ذیربط در این حوزه به ویژه صاحب نظران عرصه رسانه تشکیل شده و به شکل منظم در طول یک سال گذشته جلسات منظم و مهمی را تشکیل داده و راهبردهای خیلی خوب را هم تنظیم کرده اند. اما یک ملاحظه ای وجود دارد؛ رسانه در عین این که نقش خبررسانی و آگاهی بخشی دارد یک ماموریت ذاتی در ایجاد هنجارهای مناسب اجتماعی هم بر عهده دارد.
امیری اصفهانی با اشاره به نقش رسانه در جامعه گفت: رسانه واقعا می تواند هنجار آفرین باشد. یعنی به جای این که تنش آفرینی کند میتواند تنش زا باشد و تنش زایی را با رویکرد و مسئولیت پذیری اجتماعی مورد توجه قرار دهد. یعنی از انعکاس هر خبری صرفا به شکل حرفه ای و رویکرد منفعت اقتصادی پرهیز کند.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت:حوزه پیشگیری در کشور سابقه کوتاهی دارد؛ یعنی هم در حوزه علمی کشور مثل نظام پژوهشی و دانشگاهی و هم در نظام قضایی و هم در نظام مدیریتی کشور سابقه طولانی مدت ندارد. ضمن این که اساسا توجه به پیشگیری در دنیا سابقه خیلی طولانی ندارد و به شکل کلاسیک و آکادمیک تقریباً حدود 50 سال است که در ادبیات علمی و مدیریتی دنیا وارد شده است.
وی اظهار کرد: در کشور ما در چند سال اخیر این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در 2-3 سال گذشته این موضوع به طور جدی مطرح شده است. مثلا فرض بگیریم که در عرصه حرفه ای اگر بخواهیم به موضوع رسانه ورود کنیم خبرنگار حرفه ای در عرصه پیشگیری نداریم در حالی که در سایر حوزه ها مثل حوزه اجتماعی، حوزه اقتصادی و ورزشی و امثال آن اکنون با کثرت خبرنگار حرفه ای مواجه هستیم یا در حوزه مدیریت خبر در عرصه پیشگیری تجربه خیلی موثری نداریم.
این مقام مسئول گفت: دبیر خانه شورای ارتقا آگاهی های عمومی و اطلاع رسانی و افکار سنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با توجه به این نقص که وجود داشت از یکسال پیش به توانمندسازی در این حوزه ها اقدام کرده است. یعنی در حوزه تولید خبر، در حوزه توانمندسازی خبرنگاران حرفه ای و در حوزه نحوه ارائه محصولات خبری در رسانه ها کارهای خیلی خوبی انجام داده است.
امیری اصفهانی توضیح داد: به عنوان نمونه کارگاه های آموزشی و توانمندسازی در طول یکسال گذاشته برگزار شده است در نمایشگاه مطبوعاتی که چند روز اخیر بر پا شده بود معاونت اجتماعی با ایجاد غرفه پیشخوان پیشگیری در آن حضور داشت که شعار آن هم شفافیت و صداقت بود. این موارد از مقوله مواردی است که برای ورود موثر و راهبری مناسب در عرصه رسانه داریم.
وی گفت: همچنین بحث پیشخوان پیشگیری به عنوان یک ماهنامه تخصصی برای ترویج ادبیات پیشگیری و ارائه گزارش های خبری مناسب و ارتقا آگاهی عمومی و تولید دانش پیشگیری از جمله اقداماتی است که در این دبیرخانه در این مدت انجام شده است.
قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه ادامه داد: در همین راستا همکاری بسیار نزدیک با مرکز رسانه قوه قضائیه در دستور کار معاونت اجتماعی قرار گرفته است و این موضوع از دیگر راهبردهای دبیرخانه مذکور است و لذا همه این اقدامات برای این است که موضوع توانمندسازی در رسانه نسبت به حوزه پیشگیری مورد توجه قرار گیرد.
این مقام مسئول افزود: اساسا ایجاد تعامل با رسانه ها و تقویت ارتباط و تعامل از سیاست های اجرایی معاونت اجتماعی قوه قضائیه است. یعنی ما رسانه ها را رکن مبنایی در ترویج فرهنگ پیشگیری و افزایش احساس مسئولیت پذیری اجتماعی در جامعه می دانیم از هر امکانی برای تقویت این رابطه استفاده میکنیم و انصافا رسانه ها رویکرد بسیار خوبی داشته اند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *