همت: جشنواره فیلم كوتاه، محملی برای پرورش فیلمسازان بزرگ است/ فیلمسازان جوان نیازمند حمایت هستند
اصغر همت گفت: بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما از جشنوارههای فیلم كوتاه برخاستهاند؛ نمیتوان گفت كه جشنوارهها همیشه موفق نیستند، بلكه جشنوارههایی مانند جشنواره بینالمللی فیلم 100 فرصتی برای حضور و كشف استعدادهای جوانی است كه حرفی برای گفتن دارند.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه حوزه هنری، اصغر همت بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، گفت: برگزاری جشنوارههای فیلم 100 را مصداق شعر «كم گوی و گزیده گوی چون در» دانست و گفت: اگر به تاریخچه بسیاری از جشنواره های فیلم كوتاه نگاه كنیم، بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما از این جشنوارهها برخاسته اند. پس نمی توان گفت كه جشنوارهها همیشه موفق نیستند بلكه جشنوارههایی منجمله فیلم كوتاه تهران، سینماحقیقت و همین جشنواره بین المللی فیلم 100، كه چندین دوره از برگزاری آن ها می گذرد یك فرصتی برای حضور و كشف استعدادهای جوانی است كه حرفی برای گفتن دارند.
وی ادامه داد: انیمیشنهایی كه در این جشنواره دیدم بدون تردید از خیلی فیلمهای بلند بهتر بودند و به تعهد خودشان به این مدیوم از فیلمسازی عمل كردند و باید گفت كه این زمان اندك در ساخت فیلم و رساندن پیام خود به مخاطب، هنر فیلمساز را می طلبد.
بازیگر فیلم «یه حبه قند» یكی از ویژگی های فیلمسازی درقالب 100 ثانیه را هزینه های پایین آن ها دانست و اظهار داشت: ویژگی فیلمهای این جشنواره این است كه خیلی هزینه ای را به فیلمساز تحمیل نمی كنند و همچنین باید گفت كه فرصت كوتاه پخش فیلمها هم یكی از مزیتهای این جشنواره است كه می تواند در كوتاه ترین زمان ممكن پیام خود را به مخاطب منتقل كند.
وی با اشاره به اینكه فیلمسازان جوان برگزیده جشنوارهها نیازمند حمایتهای بعدی هستند خاطرنشان كرد: همیشه در جشنواره ها بعد از به صدا در آمدن زنگ اختتامیه و اعلام نفرات برتر چراغ آن تا سال بعد خاموش می شود ولی در صورتی كه اصل و اساس یك جشنواره باید تازه بعد از اختتامیه آن باشد و اینكه مسئولان آن بازاریابی برای آثار برتر خود را مهیا كنند و حمایت از فیلمسازان را با فراهم آوردن شرایطی برای ساخت فیلم بلند آن ها در دستور كار قرار دهند.
همت در این خصوص اظهار داشت: یك مورد دیگری كه می تواند به جشنوارهها شكوه بیشتری ببخشد حضور حرفهایهای فیلمسازی در بخش ویژه جشنواره ها است كه می تواند تشویقی برای جوان ترها به شمار رود.
وی تصریح كرد: جشنواره ها نباید فقط به صورت فرمایشی برگزار شوند بلكه باید شرایطی را برای حضور تمام جریان ها و فكرها مهیا كنند. فراخوان را باید بر اساس جذب تمام طیف های فكری تنظیم كرد؛ بهطوری كه فقط به یك جریان مربوط نشود.
بازگر فیلم تلویزیونی امام علی(ع)، نقد جشنواره ها را راهی برای شناخت نقاط قوت و ضعف آن ها توصیف كرد و در این رابطه خاطرنشان ساخت: این نقد اگر توسط رسانه ها و كارشناسان متخصص كه چشم آگاه و بیدار یك جامعه هستند صورت بگیرد، می تواند باعث شود تا هم مسئولان جشنواره با آگاهی بیشتر در جهت برطرف كردن مشكلات خود برآیند و هم مخاطبان را با روند كاری یك جشنواره آشنا سازند.
وی ادامه داد: انیمیشنهایی كه در این جشنواره دیدم بدون تردید از خیلی فیلمهای بلند بهتر بودند و به تعهد خودشان به این مدیوم از فیلمسازی عمل كردند و باید گفت كه این زمان اندك در ساخت فیلم و رساندن پیام خود به مخاطب، هنر فیلمساز را می طلبد.
بازیگر فیلم «یه حبه قند» یكی از ویژگی های فیلمسازی درقالب 100 ثانیه را هزینه های پایین آن ها دانست و اظهار داشت: ویژگی فیلمهای این جشنواره این است كه خیلی هزینه ای را به فیلمساز تحمیل نمی كنند و همچنین باید گفت كه فرصت كوتاه پخش فیلمها هم یكی از مزیتهای این جشنواره است كه می تواند در كوتاه ترین زمان ممكن پیام خود را به مخاطب منتقل كند.
وی با اشاره به اینكه فیلمسازان جوان برگزیده جشنوارهها نیازمند حمایتهای بعدی هستند خاطرنشان كرد: همیشه در جشنواره ها بعد از به صدا در آمدن زنگ اختتامیه و اعلام نفرات برتر چراغ آن تا سال بعد خاموش می شود ولی در صورتی كه اصل و اساس یك جشنواره باید تازه بعد از اختتامیه آن باشد و اینكه مسئولان آن بازاریابی برای آثار برتر خود را مهیا كنند و حمایت از فیلمسازان را با فراهم آوردن شرایطی برای ساخت فیلم بلند آن ها در دستور كار قرار دهند.
همت در این خصوص اظهار داشت: یك مورد دیگری كه می تواند به جشنوارهها شكوه بیشتری ببخشد حضور حرفهایهای فیلمسازی در بخش ویژه جشنواره ها است كه می تواند تشویقی برای جوان ترها به شمار رود.
وی تصریح كرد: جشنواره ها نباید فقط به صورت فرمایشی برگزار شوند بلكه باید شرایطی را برای حضور تمام جریان ها و فكرها مهیا كنند. فراخوان را باید بر اساس جذب تمام طیف های فكری تنظیم كرد؛ بهطوری كه فقط به یك جریان مربوط نشود.
بازگر فیلم تلویزیونی امام علی(ع)، نقد جشنواره ها را راهی برای شناخت نقاط قوت و ضعف آن ها توصیف كرد و در این رابطه خاطرنشان ساخت: این نقد اگر توسط رسانه ها و كارشناسان متخصص كه چشم آگاه و بیدار یك جامعه هستند صورت بگیرد، می تواند باعث شود تا هم مسئولان جشنواره با آگاهی بیشتر در جهت برطرف كردن مشكلات خود برآیند و هم مخاطبان را با روند كاری یك جشنواره آشنا سازند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *