صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پيشرفت ٦١درصدی قرارداد ايران خودرو /برندهای قديمی بايد جاودانه شوند

۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۴۳
کد خبر: ۲۴۳۱۶۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نعمت زاده از پيشرفت ٦١درصدی قرارداد پژو خبر داد وگفت: توافق ٥+١ توافق با امريكا نيست و ما نگران قراردادهای خودرويی نيستيم.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری بیست‌و‌دومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به قرارداد رنو گفت: یکی از سیاست‌های بعد از برجام حمایت از سرمایه گذاری خارجی است زیرا به دانش روز نیاز داریم، شرکت ایران خودرو مشارکت 50-50 با اروپایی‌ها داشته که تا كنون 61 درصد پیشرفت داشته است.
 
نعمت زاده افزود:سایپا نیز با یکی از این شرکت‌هاي اروپايی به توافق رسیده و وزارت صنعت همزمان از شرکت سایپا درخواست كرد با رنو مزاكراتی داشته باشد که با توجه به گذشت زمان سازمان ایدرو سهام 20 درصدی در این همکاری دارد.
 
وزير صنعت ادامه داد:زمانی رنو با سایپا و ایران خودرو همکار بود و خود به خود با دو واحد همکاری داشت که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده بود بنابراین برای اینکه این تجربه تکرار نشود، این موضوع را حل کردیم.
 
وی در ارتباط با سرمايه گذاری شركت ها در مناطق محروم گفت: طبق قانون سازمان‌های توسعه‌ای می‌توانند حتی تا 100 درصد سرمایه‌گذاری کنند و بعداً سرمایه را واگذار کنند. در حال حاضر قرارداد با این شرکت‌ها منعقد نشده و فقط چارچوب توافق بسته شده تا دو ماه آینده شاهد قرارداد باشیم.
 
وی در مورد توقف تولید پراید و پژو نيز اظهار كرد: معتقدم اسم های تاریخی و برند مانند پیکان باید حفظ شود و بنز هم بیش از 170 سال خط تولید دارد بنابراین باید مدل خودروها تغییر کند. به جای اینکه پلت فرم را تغییر دهیم کل آن را باید به لحاظ سوخت، ایمنی و آسایش سرنشینان به‌روز کنیم. وقتی خودروهای جدید شرکت‌ها وارد بازار شوند، بنابراین مشتری و تقاضا باید تصمیم‌گیری کنند و این کار اداری نیست، اینطور نیست که تا آخر سال تصمیم‌گیری کرد و امکان قطع آن یکباره وجود ندارد.
 
وی افزود:وقتی خودروهای جدید شرکت‌ها وارد بازار شوند، بنابراین مشتری و تقاضا باید تصمیم‌گیری کنند و این کار اداری نیست، اینطور نیست که تا آخر سال تصمیم‌گیری کرد و امکان قطع آن یکباره وجود ندارد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در 7 ماه امسال 37 مورد سرمایه‌گذاری مستقیم در هیات عالی نظارت به تصویب رسیده است گفت: در این راستا سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 400 میلیون یورو مربوط به شرکت پژو و سیتروئن است همچنین با شرکت دایملر بنز برای همکاری در بخش موتورهای دیزلی سنگین و سبک در حال رایزنی هستیم.  
 
وی ادامه داد: اروپایی‌ها گله می‌کنند که آمریکا هر روز بهانه می‌‌گیرد خواب چنین فضایی را هم نمی‌دیدیم البته این حق ما بود که نمی‌داد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بيان اینکه وزارت صنعت برای راه‌اندازی سامانه جامع تجارت تاکنون چه اقداماتی انجام داده و این سامانه در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: از 2 سال پیش کار برای راه‌اندازی این سامانه آغاز شده و حتی به صورت آزمایشی هم عمل شده است.
 
وی افزود: اما از آنجا که راه‌اندازی سامانه بستگی به همکاری سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز دارد، باید هماهنگی‌های لازم با گمرک، بانک‌ها، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ... انجام شود که تاکنون ما آئین نامه مربوطه را تهیه کرده‌ایم اما برخی از دستگاه‌ها به دلیل نکات مبهمی که در قانون وجود داشته تهیه و تدوین آئین‌نامه آنها به طول انجامید.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: بنابراین کمتر از یک ماه است که آیین‌نامه‌ها به تصویب دولت رسیده و ابلاغ شده است، سامانه آماده است اما اجرایی کردن آن نیاز به زمان دارد و تیمی برای راه‌اندازی کار تجهیز شده و مرحله به مرحله اقدامات لازم در حال انجام است.
 
نعمت زاده در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور در آمریکا و در صورت وضع تحریم‌های احتمالی ممکن است قراردادهای خودرویی که پس از برجام منعقد شده با مشکل روبرو شود اظهار كرد: توافق برجام با کشورهای 1+5 بوده و توافق با آمریکا نیست بلکه این توافق یک بحث بین‌المللی است.
 
وی تصریح کرد: در مورد قراردادهای منعقد شده خودرو پس از برجام باید بگویم که بعضی کشورهای خارجی برای انعقاد قرارداد خودرو محتاطانه عمل می‌کردند و می‌گفتند اگر شرایط به قبل از برجام برگردد چه می‌شود که ما هم در پاسخ به این افراد می‌گفتیم اگر قرار است این حرف‌ها را بزنید بروید با کشور دیگری شریک شوید و با ما قرارداد نبندید.
 
وی بیان كرد: در قراردادهای ما یک کلمه به عنوان شرایط برجام ذکر نشده، شرکت‌هایی که قصد انعقاد قرارداد را دارند حق دارند احتیاط کنند ما هم شرط و شروط در قرارداد ننوشته‌ایم و در آینده هم نمی‌نویسیم و قراردادهایی که منعقد شده شرط و شروطی در مورد برجام در آن منعقد نشده است.
 
نعمت زاده با بیان اینکه برای حضور در بازارهای جهانی کالاهای تولیدی و صادراتی ما باید رقابت‌پذیر باشد، گفت: بنابراین در تولید باید استانداردهای لازم رعایت شود و سطح کیفی دائماً بالا رود اما در عین حال توجه به قیمت برای حفظ بازارهای جهانی حائز اهميت است.
 
وی در مورد بسته حمایتی برای صادرات تصریح کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آن را به تصویب رسانده، صندوق توسعه ملی کار را شروع کرده و بخشی از تسهیلات ریالی را در اختیار بانک توسعه صادرات با نرخ 11 درصد برای اختصاص تسهیلات به بخش صنعت قرار داده است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان كرد: بانک‌ها نیز باید در این رابطه اقدام کنند که هنوز اقدامی انجام نشده که البته در کنار 2 مورد مذکور در قانون پیش‌بینی شده که سازمان برنامه و بودجه نیز مبلغی را برای حمایت از صادرات تخصیص دهد که با توجه به شرایط خزانه هنوز این مورد محقق نشود که در صورت تحقق می‌توانیم مشوق صادراتی را تخصیص دهیم.
 
نعمت‌زاده با با اشاره به  آمارهاي توليد خودرو گفت: تا 15 آبان سال جاری در تولید خودرو 30.9 درصد رشد داشته‌ایم و در این مدت ۷۵۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال شاهد رشد صادرات بوده ايم اما مقدار آن به اندازه پیش‌بینی نبوده است، گفت: یکی از دلایل آن محقق نشدن به موقع بسته حمایت از صادرات است.

نعمت زاده با اشاره به وابستگي بازارهاي صادراتي ايران به نفت اظهار كرد: بسیاری از کشورهای محصولات صادراتی ما تولید کننده نفت هستند که با پایین آمدن قیمت نفت دچار رکود شده‌اند و در نتیجه بر میزان خرید آنها تاثیر داشته است.

وی افزود: امنیت در بازارهای منطقه نیز در صادرات موثر است اما با این شرایط ما در صادرات رشد داشتیم و به عنوان مثال در صادرات به کشور عمان 80 الی 90 درصد رشد داشته‌ایم.

وزير صنعت گفت : بخشی از تولید سیمان کشور به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شد که به دلیل ناامنی در این کشور پروژه‌های عمرانی آنها متوقف شده و با این شرایط اگرچه صنعت سیمان آمادگی و توانایی تولید را دارد اما به دلیل کاهش تقاضا تولید در این بخش کاهش یافته است.

انتهاي پيام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *