نشست بررسی طنز سیاسی برگزار شد
نشست بررسی طنز سیاسی عصر روز چهارشنبه مورخ 12 آبان 1395 به مناسبت روز 13 آبان و به همت دفتر طنز حوزه هنری در سالن سلمان هراتی برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا ذاكری، مازیار بیژنی، رضا رسولی و شاهین كلانتری مهمانان این برنامه بودند.
در ابتدای جلسه مهدی فرج اللهی مجری این نشست ضمن یادآوری اهمیت روز 13 آبان بر توجه به مسائل برون مرزی در تولیدات هنری تاكید كرد. وی در این باره گفت: نویسندگان، طنزپردازان و كاریكاتوریست ها باید توجه بیشتری به مسائل برون مرزی داشته باشند و نباید صرفا همه نوشته ها و آثارشان محدود به مسائل داخلی شود.
وی در ادامه افزود: آثار طنزی كه به مسائل برون مرزی همچون بی كفایتی آل سعود، جنایت های این رژیم در یمن و موضوعاتی از این دست می پردازد، نباید صرفا مصرف داخلی داشته باشد؛ بلكه در تولید آثاری از این دست باید به مولفه های جهانی هم توجه داشت تا اثر بتواند ترجمه شود و در بیرون از مرزها هم مورد مصرف داشته باشد.
علیرضا ذاكری، نقاش، كارتونیست و مدیر هنری بخش كاریكاتور خبرگزاری فارس گفت: كاریكاتوریست باید نگاهی هوشمندانه داشته باشد و به موضوعات از زوایای مختلف نگاه كند.
وی درباره خطوط قرمز در تولید آثار طنز گفت: خط قرمز ما مسائل دینی و حاكمیت است و به غیر از آن در طنز و كاریكاتور می توان به سایر موضوعات و مسائل اجرایی كشور پرداخت.
ذاكری بر اهمیت پرداختن به مسائل بین المللی تاكید كرد و گفت: بسیاری از موضوعات و مسائل بینالمللی را خودمان در داخل كشور می دانیم و بر آن واقفیم. مثلا بسیاری از جنایتهای آمریكا و بیرحمیهای استكبار خبر داریم. كاریكاتور و طنزهای ما باید در خارج از كشور هم دیده و خوانده شود تا بتواند اثرات بین المللی داشته باشد. كاریكاتور و طنز در برابر بسیاری از این بی رحمی های استكبار بر روی افكار جهانی می تواند اثرگذار باشد.
كاریكاتوریست باید باهوش باشد و بتواند موضوعات را به خوبی انتخاب كند. مثلا موضوعات جاری در منطقه را به خوبی ببیند، رصد كند و آثاری مناسب تولید كند.
بعضی از كارتونیست ها به اشتباه خودشان را فعال سیاسی می بینند؛ بیش از اینكه خودشان را یك هنرمند و كارتونیست ببینند و این نگاه دسته بندی هایی را به وجود می آورد كه خیلی فایده ای ندارد.
رضا رسولی، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی، گفت: طنز سیاسی به مجموعه آثار طنزی اطلاق می شود كه با موضوع مسائل سیاسی، جریان های سیاسی یا سیاستمداران و رفتارهای ایشان تولید می شود. در بررسی این موضع توجه به چند نكته ضروری است: مضمون اثر، موضوع اثر، قالب اثر، مخاطب و رسانه و هنرمندی كه خالق اثر است. كاربرد طنز كاربردی جدی است؛ هم آگاهی به بخشی از مردم می دهد و هم تلنگری است به سیاستمداران. اینكه در یك اثر طنز پر رنگ تر است یا تمسخر هم موضوع مهمی است.
وی در ادامه سخننانش بر اهمیت پرداختن به مسائل برون مرزی تاكید كرد و ضمن اشاره به نكاتی از فرمایشات مقام معظم رهبری در قبال مسائل بین المللی اعم از منطقه ای و جهانی به استفاده هوشمندانه معظم له از ظرفیت ها و ظرافت های كلامی و بیانی در فرمایشاتشان اشاره كرد و گفت: همین موضوع نشان دهنده اهمیت و تاثیر این بیان در سطوح بین المللی و جهانی است.
مازیار بیژنی، كارتونیست و مدیر مسئول ماهنامه طنز و كاریكاتور بزنگاه، گفت: در پرداختن به مسائل بینالمللی سرعت واكنش هنرمند اهمیت بسیاری دارد. كارتونیست ها در برخی مسائل و موضوعات بهروز نیستند و گاهی اولویتشان چیز دیگری است. زمین بازی مشخص است و بسیاری از جریان های ضد اسلامی و تهاجم رسانه ای مشخصا جریان صهیونیستی است.
وی در ادامه به اهمیت تفكر و درك صحیح از موقعیت ها و شرایط اشاره كرد و افزود: گاهی زمین بازی را بعضی ها گم می كنند و به اشتباه در زمین دشمن بازی می كنند.
كارتونیست «كتاب تاریخ مستطاب آمریكا» ضمن اشاره به حقوق بشر پوشالی آمریكا گفت كه یكی از موضوعاتی كه در «كتاب تاریخ مستطاب آمریكا» به آن پرداخته شده برده داری و نژادپرستی است و هنوز هم می بینیم كه سیاه پوستان به دست پلیش آمریكا كشته می شوند.
شاهین كلانتری، كارتونیست و سر دبیر ماهنامه طنز و كاریكاتور بزنگاه، درباره طنز سیاسی و كاریكاتور سیاسی گفت: كاریكاتور اصولا یك هنر سیاسی است. كاریكاتور چهره هم از همین جا شكل گرفت. كارتون و كاریكاتور اساسا نگاه سیاسی دارد. كارتونیست و طنزپرداز هم هنرمندند هم روزنامه نگار.
وی ضمن اشاره به اهمیت بیان هنری در خلق یك اثر گفت: صرف توهین و ناسزا گفتن در پرداختن به مسائل جهانی اتفاق ارزنده ای را رقم نمی زند. هنرمند در خلق اثر خود باید هوشمندانه و هوشیارانه حركت كند تا بتواند اثری تاثیرگذار چه در داخل و چه برای مخاطب بیرون از مرزها خلق كند. بالا رفتن دانش سیاسی برای هنرمند می تواند راهگشا باشد؛ هنرمند طنزپرداز و كارتونیستی كه جهان بینی دارد.
در ابتدای جلسه مهدی فرج اللهی مجری این نشست ضمن یادآوری اهمیت روز 13 آبان بر توجه به مسائل برون مرزی در تولیدات هنری تاكید كرد. وی در این باره گفت: نویسندگان، طنزپردازان و كاریكاتوریست ها باید توجه بیشتری به مسائل برون مرزی داشته باشند و نباید صرفا همه نوشته ها و آثارشان محدود به مسائل داخلی شود.
وی در ادامه افزود: آثار طنزی كه به مسائل برون مرزی همچون بی كفایتی آل سعود، جنایت های این رژیم در یمن و موضوعاتی از این دست می پردازد، نباید صرفا مصرف داخلی داشته باشد؛ بلكه در تولید آثاری از این دست باید به مولفه های جهانی هم توجه داشت تا اثر بتواند ترجمه شود و در بیرون از مرزها هم مورد مصرف داشته باشد.
علیرضا ذاكری، نقاش، كارتونیست و مدیر هنری بخش كاریكاتور خبرگزاری فارس گفت: كاریكاتوریست باید نگاهی هوشمندانه داشته باشد و به موضوعات از زوایای مختلف نگاه كند.
وی درباره خطوط قرمز در تولید آثار طنز گفت: خط قرمز ما مسائل دینی و حاكمیت است و به غیر از آن در طنز و كاریكاتور می توان به سایر موضوعات و مسائل اجرایی كشور پرداخت.
ذاكری بر اهمیت پرداختن به مسائل بین المللی تاكید كرد و گفت: بسیاری از موضوعات و مسائل بینالمللی را خودمان در داخل كشور می دانیم و بر آن واقفیم. مثلا بسیاری از جنایتهای آمریكا و بیرحمیهای استكبار خبر داریم. كاریكاتور و طنزهای ما باید در خارج از كشور هم دیده و خوانده شود تا بتواند اثرات بین المللی داشته باشد. كاریكاتور و طنز در برابر بسیاری از این بی رحمی های استكبار بر روی افكار جهانی می تواند اثرگذار باشد.
كاریكاتوریست باید باهوش باشد و بتواند موضوعات را به خوبی انتخاب كند. مثلا موضوعات جاری در منطقه را به خوبی ببیند، رصد كند و آثاری مناسب تولید كند.
بعضی از كارتونیست ها به اشتباه خودشان را فعال سیاسی می بینند؛ بیش از اینكه خودشان را یك هنرمند و كارتونیست ببینند و این نگاه دسته بندی هایی را به وجود می آورد كه خیلی فایده ای ندارد.
رضا رسولی، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی، گفت: طنز سیاسی به مجموعه آثار طنزی اطلاق می شود كه با موضوع مسائل سیاسی، جریان های سیاسی یا سیاستمداران و رفتارهای ایشان تولید می شود. در بررسی این موضع توجه به چند نكته ضروری است: مضمون اثر، موضوع اثر، قالب اثر، مخاطب و رسانه و هنرمندی كه خالق اثر است. كاربرد طنز كاربردی جدی است؛ هم آگاهی به بخشی از مردم می دهد و هم تلنگری است به سیاستمداران. اینكه در یك اثر طنز پر رنگ تر است یا تمسخر هم موضوع مهمی است.
وی در ادامه سخننانش بر اهمیت پرداختن به مسائل برون مرزی تاكید كرد و ضمن اشاره به نكاتی از فرمایشات مقام معظم رهبری در قبال مسائل بین المللی اعم از منطقه ای و جهانی به استفاده هوشمندانه معظم له از ظرفیت ها و ظرافت های كلامی و بیانی در فرمایشاتشان اشاره كرد و گفت: همین موضوع نشان دهنده اهمیت و تاثیر این بیان در سطوح بین المللی و جهانی است.
مازیار بیژنی، كارتونیست و مدیر مسئول ماهنامه طنز و كاریكاتور بزنگاه، گفت: در پرداختن به مسائل بینالمللی سرعت واكنش هنرمند اهمیت بسیاری دارد. كارتونیست ها در برخی مسائل و موضوعات بهروز نیستند و گاهی اولویتشان چیز دیگری است. زمین بازی مشخص است و بسیاری از جریان های ضد اسلامی و تهاجم رسانه ای مشخصا جریان صهیونیستی است.
وی در ادامه به اهمیت تفكر و درك صحیح از موقعیت ها و شرایط اشاره كرد و افزود: گاهی زمین بازی را بعضی ها گم می كنند و به اشتباه در زمین دشمن بازی می كنند.
كارتونیست «كتاب تاریخ مستطاب آمریكا» ضمن اشاره به حقوق بشر پوشالی آمریكا گفت كه یكی از موضوعاتی كه در «كتاب تاریخ مستطاب آمریكا» به آن پرداخته شده برده داری و نژادپرستی است و هنوز هم می بینیم كه سیاه پوستان به دست پلیش آمریكا كشته می شوند.
شاهین كلانتری، كارتونیست و سر دبیر ماهنامه طنز و كاریكاتور بزنگاه، درباره طنز سیاسی و كاریكاتور سیاسی گفت: كاریكاتور اصولا یك هنر سیاسی است. كاریكاتور چهره هم از همین جا شكل گرفت. كارتون و كاریكاتور اساسا نگاه سیاسی دارد. كارتونیست و طنزپرداز هم هنرمندند هم روزنامه نگار.
وی ضمن اشاره به اهمیت بیان هنری در خلق یك اثر گفت: صرف توهین و ناسزا گفتن در پرداختن به مسائل جهانی اتفاق ارزنده ای را رقم نمی زند. هنرمند در خلق اثر خود باید هوشمندانه و هوشیارانه حركت كند تا بتواند اثری تاثیرگذار چه در داخل و چه برای مخاطب بیرون از مرزها خلق كند. بالا رفتن دانش سیاسی برای هنرمند می تواند راهگشا باشد؛ هنرمند طنزپرداز و كارتونیستی كه جهان بینی دارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *