صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بالاخره کی هواپیمای نو به ایران می آید؟

۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴:۴۹
کد خبر: ۲۴۰۹۳۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
ماجرای خرید هواپیما به کشورمان در تب و تاب امضای قرارداد است و هر ازچندگاه ، وعده ای جدید درباره این اقدام منتشر می شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ماجرای خرید هواپیما از ایرباس ، بوئینگ و ATR مثل برگ های پاییزی رنگ باخته و هر از گاهی مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده ای جدید از ورود هواپیماهای نو به آسمان ایران می دهند.
 
ماجرای خرید هواپیمای نو برای کشورمان در سفر رئیس جمهور به فرانسه در بهمن 94 آغاز شد ، در این سفر پیش قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس ، بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ایرباس به امضا رسید.
 
اگر چه قرار بود طی بیست روز این پیش قرار داد حالت رسمی بگیرد ، اما به یکباره خبر رسید که پیش قرارداد ایران ایر و ایرباس مشتمل بر 500 صفحه است و امضای آن به سه ماهه نخست 95 موکول شد.
 
در همین وضع که هنوز نهایی شدن پیش قرارداد ایران ایر و ایرباس میان زمین و آسمان بود ، خبر از امضای پیش قرارداد میان دو شرکت ایران ایر و ATR برای خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد ATR72-600 رسید و پس از آن نیز خبر امضای پیش قراردادی دیگر میان بوئینگ و ایران ایر برای خرید هواپیما اعلام شد.
 
 
در این مدت وعده های وزارت راه و شهرسازی برای به ثمر رسیدن این قراردادها نیز قابل توجه است.
 
برای مثال مسئولان وزارت و راه و شهرسازی تاکنون تاریخ‌‌ های مختلفی برای نهایی شدن قرارداد ایران ایر و ایرباس اعلام کرده اند ، تاریخ ‌هایی نظیر 20 روز ‌پس از تفاهم اولیه، سه ماهه نخست سال 95، نیمه اردیبهشت 95، پایان اردیبهشت 95، نیمه خرداد 95، پایان خرداد 95، مردادماه 95.
 
البته مسئولان وزارت راه و شهرسازی این طولانی شدن روند خرید هواپیماهای نو و ورود آن ها به کشورمان را  با  عدم صدور مجوز دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی آمریکا برای فروش هواپیما به ایران مرتبط می دانستند که در نهایت این مجوز در آخرین روز تابستان به دو شرکت ایرباس و بوئینگ اعطا شد تا بتوانند هواپیماهای مسافربری تولیدی خود را به ایران بفروشند.
 
پس از صدور مجوز فروش هواپیما به ایران ، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز یکم مهر ماه در اخبار 21 شبکه یک سیما گفت : امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی ایران شود.
 
وی افزود : سری اول هواپیماها هم از ایرباس و هم از بویینگ به ایران تحویل می شود.
 
وزیر راه و شهرسازی در دوازدهم مهر ماه 95 نیز طی مصاحبه ای اعلام کرد : قرارداد با ایرباس به زودی نهایی خواهد شد و مذاکره با مسئولان بوئینگ نیز با رویکرد مثبت از جانب دو طرف در حال پیگیری است.
 
در همین حال که آخوندی خبر از نهایی شدن قرارداد با ایرباس آن هم با استفاده از قید "به زودی" داده و گفته بود امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی کشور شوند  ، یکماه بعد یعنی در دوازدهم آبان 95 اصغر فخریه کاشان قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل اعلام کرد : به شرط رفع موانع 5 تا 9 فروند هواپیمای نو تا اواخر امسال وارد کشور می شوند تا بتوانیم برای پروازهای قبل از عید و نوروز 96 از آنها استفاده کنیم.
اگرچه این مقام مسئول ذکر نکرد که موانع ورود هواپیماها چیست ، اما باتوجه به گفته وی، وعده وزیر راه برای ورود هواپیماهای نو تا اواخر پاییز یا اوایل زمستان ، عملی نخواهد شد.
 
حالا در شرایطی که موانع خرید هواپیمای نو و ورود آن ها به کشور بیان نشده و در حالی که هنوز قراردادها رسمی نشده اند ، مشخص نیست قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با استناد به چه مطلبی دوباره وعده تازه ای در ارتباط با خرید هواپیمای نو و ورود آن ها به کشور داده است.
 
آیا این وعده ها موجب خدشه دار شدن اعتبار وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نمی شود؟
 
•  فرصت طلایی پسابرجام برای حضور ایرلاین های خارجی در ایران
 
مسئولان وزارت راه و شهرسازی همواره در توجیهات خود برای خرید هواپیما اعلام کردند که این کار برای آن صورت می گیرد که بخشی از بازار حمل و نقل هوایی تجاری ایران که به علت نداشتن هواپیما به دست شرکت های خارجی افتاده ، بازپس گرفته شود.
اما در شرایطی که هنوز یک هواپیمای نو وارد ایران نشده ، شرکت های هواپیمایی ایرفرانس ، بریتیش ایرویز ، تای ایرویز ، کی ال ام با چندین پرواز در هفته وارد بازار حمل و نقل هوایی ایران شدند.
 
این حضور شرکت های هواپیمایی خارجی در شرایطی رخ داده که هنوز به قول قائم مقام وزیر راه و شهرسازی موانعی برای خرید هواپیمای نو وجود دارد اما شرکت های هواپیمایی خارجی بدون مانع وارد بازار حمل و نقل هوایی ایران شدند.
 
حتی مانعی همچون عدم سوخت رسانی به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ای
ران در برخی مقاصد اروپایی همچنان به قوت باقیست.
 
البته با توجه به اذعان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به وجود موانع در مسیر خرید و ورود هواپیماهای نو به ایران ، این احتمال وجود دارد که وعده اخیر وی نیز عملی نشود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *