صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سایه روشن خریدهای اینترنتی/شما در فضای مجازی خرید می‌کنید؟

۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۳
کد خبر: ۲۳۸۷۱۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
این روزها خرید از فروشگاه‌های اینترنتی آنقدر رونق پیدا کرده که کسب و کار در فضای واقعی را اندکی با چالش مواجه کرده است. گویا مردم دیگر برایشان مهم نیست که صبح به صبح منتظر بالا کشیدن کرکره مغازه‌ها باشند تا خریدهای خود را آغاز کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، چند وقتی است که فروشگاه‌های اینترنتی بازار جذابی برای خرید و فروش محصولاتی از جمله مایحتاج اساسی زندگی مردم ایجاد کرده همچنین با جذب مشتریان واحدهای صنفی، سود خوبی نصیب این عرضه کنندگان مجازی شده است.
 
البته این خریدها جذابیت‌هایی هم برای خریداران دارد و آن این‌که به علت صرفه جویی در وقت و تحویل به موقع کالا در منزل توسط عرضه کنندگان اینترنتی، کار برای مشتریان راحت تر شده است؛ به خصوص اینکه هزینه ارسال رایگان این محصولات نیز باعث می‌شود که بیش از پیش جذابیت برای خریدهای اینترنتی افزایش یابد.  
 
در این میان باید به این امر هم توجه کرد که به گفته مسئولان، همچنان بیشتر این فروشگاه‌ها بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و ترویج خرید از فروشگاه‌های اینترنتی غیر مجاز، یک امر نادرست تلقی می‌شود زیرا این عرضه کنندگان با ارائه کالاهای بی کیفیت، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.
 
از سوی دیگر با توجه به برخی کلاه‌برداری هایی که از طریق بعضی از سایت‌های فروش اینترنتی کالا انجام می‌گیرد؛ موضوع از برخی ابعاد نگران کننده شده است؛ به خصوص اینکه برخی از این فروشگاههای غیرمجاز، بابت کالا پول دریافت کرده و جنسی هم به مشتری تحویل نمی دهند. از این رو خریداران محصول از این فروشگاه‌ها باید در نظر داشته باشند که حتما در خریدهای خود، شماره ثبت و برچسب اعتماد الکترونیکی یا همان لوگوی اعتماد وزارت صنعت، معدن و تجارت را مشاهده کنند.
 
افرادی که با میزان گفت‌و‌گو کردند، بیشتر ملاک مد نظرشان برای خرید از این فروشگاه‌ها در فضای مجازی را مقوله قیمت مناسب و صرفه جویی در وقت می دانستند؛ آنها می گفتند که ترافیک سرسام آور شهرهای بزرگی مانند تهران در خریدهایشان به عنوان یک فاکتور مهم مورد توجه قرار می گیرد.  
 
یک آقای جوان که به صورت مکرر از فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌کند دلایل جذابیت برای استقبال از این فروشگاه‌ها را احساس رضایت از قیمت و صرفه جویی در وقت عنوان می کند و می گوید: فروشگاه‌های اینترنتی بسیار می‌توانند در زندگی مدرن تاثیر گذار باشند زیرا وقت کمتری نسبت به خرید از مغازه‌ها با توجه به ترافیک هر روزه خیابان‌های شهر از افراد می‌گیرد.  
 
وی تاکید داشت: با توجه به خریدهای اخیر و رضایت داشتن از کالای عرضه شده توسط این فروشگاه‌های مجازی بیشتر متقاعد شدم که از این فروشگاه‌ها خرید کرده و از مزایای خرید اینترنتی بیشتر بهره ببرم.
 
این خریدار ادامه می دهد: تا به حال پیش نیامده که جنسی از این فروشگاه خریداری کرده و با مشکلی رو به رو شوم و خوبی این خرید از این جهت است که تا از سلامت کالا اطمینان حاصل نشود پول را به این فروشگاه پرداخت نمی کنیم که البته فقط برخی از این فروشگاه‌ها به این صورت است و این اطمینان بیشتری به مشتری خواهد داد که برای دفعات مکرر از این فروشگاه‌ها خرید کند.

وی ادامه داد: ترجیح می‌دهم از کالاهایی با برندهای معروف خارجی استفاده کنم زیرا کالاهای ایرانی که تا به حال خرید کرده‌ام از کیفیت معقولی برخوردار نبوده است.
 
از سوی دیگر خانم میانسالی هم از معایب خرید از این فروشگاه‌ها سخن می گوید و می افزاید: از این نوع خرید استفاده نمی‌کنم زیرا از مرغوب بودن کالاهای عرضه شده ترس داشته و ترجیح می‌دهم مایحتاج زندگیم را از نزدیک دیده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنم.
 
وی اظهار کرد: با توجه به لذتی که چرخیدن در بازارها و نگاه کردن به اجناس برای خانم‌ها دارد ترجیح می‌دهم به بازار رفته و اجناس مورد نیازم را از مغازه‌ها تهیه کنم .
 
این خانم در پاسخ به این سوال که آیا در خریدهای خود به ایرانی بودن کالا توجهی دارید یا خیر، گفت: برای من بیشتر دوام محصولی که خریداری می‌کنم برایم اهمیت دارد به عنوان مثال در خرید لباس فقط به جنس و تا حدودی قیمت محصول توجه دارم و نه به ایرانی بودن یا خارجی بودن.
 
در پایان می‌توان از صحبت‌های این افراد به این نتیجه رسید که برای برخی افراد جنبه بصری خرید کالا مهم‌تر از صرفه جویی در وقت و هزینه است و اطمینانی که از این خرید بصری حاصل می‌کنند نمی‌توانند در فروشگاه‌های مجازی حاصل کنند و از طرفی افرادی که از این عرضه کنندگان اینترنتی استفاده می‌کنند در برخی موارد با ریسک بالا اقدام به خرید کالایی که از ماهیت واقعی آن خبر ندارند، می‌کنند.

حال این سوال مطرح می شود که شما خودتان از فروشگاه های اینترنتی خرید انجام می دهید و یا هنوز به این فروشگاهها اطمینان کافی ندارید؟

شما می توانید نظرات خود را در پایین این خبر برای خبرنگار ما ارسال کنید.
 
انتهای پیام/



نظرات بینندگان
سعید شبستری
|
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
حقیقتا چون از نظر کیفیت برایم ثابت نشده اند هنوز اطمینان حاصل نشده ولی چون در گذاشتن وقت صرفه جویی میشود ایده خوبی است. بنظر من اگر در خدمات پس از فروش کالا مسئولیت قبول کنند اطمینان مردم بیشتر شده و خرید میکنند.
Sara
|
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
سلام ممنونم از خبر مفيدتون و اطلاع رساني درباره اينكه چگونه اعتماد كنيم به نظر من خريد انترنتي خيلي آسون تره اما نميشه به گفته خودتون به هرجايی اعتماد كرد.
سعید سهرابی
|
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
به نظر من هنوز خرید اینترنتی به معنای واقعی نتوانسته جای خود را در بین همه ی اعضای خانواده باز کند به طور مثال فرزندان و پدر خانواده و مادر خانواده هر یک از نقش های ذکر شده با ضریب اطمینان متفاوت از خدمت خرید اینترنتی بهره میبرند و این کاستی جای فرهنگ سازی و ایمن سازی بیشتری دارد.
ناشناس
|
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
به نظر من هنوز اون جایگاه خودشونو پیدا نکردن اما روندشون مثبته البته نظارت ها روی اون ها باید بره بالا
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *