صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

موگرینی حامل برجام 2 به تهران

۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۳۸۵۸۵
موگرینی در حالی به ایران سفر کرد که بیانیه عادی سازی روابط اروپا با جمهوری اسلامی ایران که از سوی پارلمان اتحادیه صادر شد، دارای نکات منفی بسیاری است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از اتاق خبر 24 فدریکو موگرینی که جانشین کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است، روز گذشته در یک سفر چند ساعته به تهران با مقامات کشورمان از جمله رئیس جمهوری و وزیر خارجه دیدار و گفت وگو کرد.

موگرینی برای رایزنی با ایران درباره بحران سوریه، همچنین گفت و گو در باره روابط ایران و اروپا به تهران آمده بود و سپس به ریاض رفت تا با سعودی ها نیز مذاکراتی داشته باشد.

پیش از سفر موگرینی به تهران، پارلمان اتحادیه اروپا سندی را صادر کرد که ظاهر آن نشانه های خوبی دارد، اما باطنش چیز دیگری می گوید.
ظاهر سند، عادی سازی روابط اتحادیه اروپایی با جمهوری اسلامی ایران است. نکته خوب و مهمی است، اما این عادی سازی روابط به شروطی گره زده شده است که تحمیلی و غیر قابل اجرا شدن است.

آیا سفر موگرینی به تهران پس از صدور سند پارلمان اتحادیه اروپا با هم ارتباط دارد؟

در عالم سیاست چنین رفتاری اتفاقی نمی تواند باشد، پس از صدور سند پارلمان اروپا از سوی دولت واکنش انتقادی به آن دیده نشد و تنها قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در یک موضع محتاطانه به آن واکنش نشان داد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به قطعنامه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران که در پارلمان اروپا به تصویب نمایندگان آن پارلمان رسید، اظهار داشت: پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای تحت عنوان راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای به‌دنبال عادی‌سازی و توسعه روابط بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران است. این موضوع حاکی از اراده مثبت این نهاد اروپایی برای گسترش و تعمیق مناسبات دوجانبه در تمامی ابعاد با ایران است.

اراده مثبت اتحادیه اروپا با بندهای شروطی که در آن گنجانده شده، رنگ می بازد و شروط اروپا که غیر قانونی، غیر اصولی و نامتعارف است، پر رنگ می شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم اشاره گذرا به آن شروط می کند و می گوید؛ جمهوری اسلامی ایران از پارلمان اروپا انتظار دارد متناسب با مقتضیات دوران پسابرجام و به ‌دور از ملاحظات سیاسی و جار و جنجال‌های تبلیغاتی سوء، اقدام به تدوین راهکارهایی مشخص برای توسعه و تعمیق روابط داشته باشد.

وی افزود: اشاره به برخی موارد که با واقعیات موجود جمهوری اسلامی ایران سازگاری ندارد و مبتنی بر دیدگاه‌های متفاوت فرهنگ اروپایی عنوان شده، نمی‌تواند کمک چندانی به توسعه روابط فی‌مابین کند.

این قطعنامه هنوز ضمانت اجرایی ندارد چرا که در کمیته روباط خارجی پارلمان اروپا تصویب شده و قرار است این سند در جلسه آینده پارلمان اروپا به رأی گذاشته شود.

قطعاً نتیجه سفر موگرینی به تهران و مذاکرات او با مقامات کشورمان می تواند بر روی رأی نمایندگان پارلمان اروپا تأثیر بگذارد. حال می تواند این تأثیر مثبت باشد یا منفی.

قطعنامه کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا چه گفته است؟ آیا می توان به آن اعتنا کرد؟

قطعنامه زمینه همکاری ‌با جمهوری اسلامی را می‌گشاید اما تاکید می کند که همکاری‌ها بر گفت‌وگوهایی استوار است که باید ایران را به سوی رفتار متناسب‌تر در منطقه، رعایت حقوق بشر و شفاف‌سازی اقتصادی سوق دهد.

در واقع اروپا همانند آمریکا، یک ایران ضعیف شده که تحت تأثیر آنها باشد می خواهند. به استقلال جمهوری اسلامی با درخواست های اتحادیه اروپا خدشه وارد می شود و از بین می رود.

یکی از مسائلی که اتحادیه اروپا در پی دستیابی به آن است، ایجاد دفتر این اتحادیه در تهران است، چنین خواسته ای در حالی سال ها است پیگیری می شود که همه کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا در تهران دفتر نمایندگی و سفارت دارند و اگر قرار بر تأسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا است که نماینده همه کشورهای اتحادیه خواهد بود، پس کارکرد سفارتخانه های کشورهای اروپایی در ایران چه خواهد بود؟

باید به این نکته توجه داشت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هر تصمیمی که در این اتحادیه گرفته شود، تابع آن خواهند بود.

اگر یکی از کشورهای اروپایی بخواهد روابط خود را با دیگر کشورها مانند ایران افزایش دهد، بدون اجازه اتحادیه چنین اتفاقی نخواهد افتاد، در واقع قاره اروپا تقریباً به یک کشور بزرگ تبدیل شده که همه تصمیمات آن هم از سوی اتحادیه گرفته می شود.

نمونه های زیاد وجود داشته است که تصمیماتی اتخاذ شد و باعث قطع روابط کشورهای اروپایی با ایران گشت. این اتفاق با تصمیم جمعی آنها گرفته شد. هر چند پس از گذشت زمان کوتاهی دست از پا درازتر به ایران بازگشتند.

سند همکاری اتحادیه اروپا و ایران ۵۱ بند دارد و بخش‌هایی مانند گفتگوی سیاسی، تجارت و همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌ها و تقاضاها درباره تقویت دولت حقوقی و دموکراسی در ایران را شامل می‌شود.

سند در زمینه همکاری‌های اقتصادی پیوستن ایران به گروه ویژه مقابله با پولشویی و اتهام به ایران در تأمین مالی تروریسم و همچنین شفاف‌سازی در معادلات و مناسبات اقتصادی در ایران را از ضرورت‌های گسترش این همکاری می‌داند.

صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸سال نیز در سند مورد انتقاد قرار گرفته و بر پرهیز از آن تأکید شده است.

ادعای دروغ اعدام افراد زیر 18 سال در حالی مطرح می شود که سال هاست چنین احکامی در ایران اجرا نشده و نشان می دهد اروپایی ها هنوز اطلاع کافی از وضعیت ایران ندارند و بر اساس یکسری گزارشهای غلط قضاوت می کنند.

حقوق بشر که همواره یکی از بهانه های غرب برای اعمال فشار اقتصادی بیشتر به ایران بوده است، در متن قطعنامه پارلمان اروپا قید شده است.

در این بخش اتحادیه اروپا خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی شده و بر ادغام مسائل مربوط به حقوق بشر در همه مذاکرات اقتصادی با ایران تأکید کرده است.

این ادغام به آن معنا است که مسائل حقوق بشر با مسائل اقتصادی گره زده شود اگر خواسته های غیر قانونی و مداخله گرایانه اتحادیه اروپا در مسائل ادعایی حقوق بشری برآورده شد آنگاه شاید اتحادیه اروپا در مذاکرات اقتصادی روی خوش نشان داد.

بسیاری از شرایطی که پارلمان اتحادیه اروپا در قطعنامه خود گنجانده است، غیر قابل پذیرش از سوی جمهوری اسلامی ایران است، این شروط بر اساس فرهنگ غربی و اروپایی قید شده در حالی که فرهنگ ایرانی اسلامی چنان خواسته هایی را نمی تواند بپذیرد.

موگرینی و مقامات کشورمان، بر سر مسائل حقوق بشری هم گفت وگو کرده اند. در دیداری که او با رئیس جمهوری داشت، آقای روحانی خبر از آمادگی ایران در راستای ترویج حقوق شهروندی در جوامع منطقه داد و گفته که ایران می تواند همکاری‌های گسترده‌ای را با اتحادیه اروپا داشته باشد.

بسیاری از کشورهای منطقه غرب آسیا از نظر مسائل حقوق بشری در شرایط بسیار ناهنجاری به سر می برند و این در حالی است که اتحادیه اروپا شرایط حقوق بشری ایران را زیر سوال می برد.

عربستان یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر است، در بحرین نیز مردم این کشور بیش از 5 سال است که سرکوب می شوند درحالی که اعتراض مسالمت آمیزی را آغاز کرده اند اما رفتارهای آل خلیفه هیچگاه از سوی اروپا محکوم نشده است.

اگر بنا بر همکاری های حقوق بشری ایران با اروپا است، این همکاری ها یکطرفه و یکجانبه نباید باشد، در اروپایی که اکنون مدعی حقوق بشر در دیگر کشورها است، آیا نقض حقوق بشر وجود ندارد؟
در هر حال سفر خانم موگرینی به تهران و مذاکرات او با مقامات کشورمان نشانه پذیرفتن قطعنامه کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا است! که اگر باشد برجام دیگری گریبان ایران را خواهد گرفت.

آیا اتحادیه اروپا که در مذاکرات هسته ای یکطرف ماجرا است، تاکنون تعهدات خود را در قبال برجام هسته ای انجام داده است که اکنون با قطعنامه خود آن همه شرط و شروط را برای ایران ردیف کرده است؟!

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *