اعتراض به مانع تراشی آمریکا در اجرای برجام و لغو تحریم ها به خانه ملت رسید/ توضیح وزیر نیرو درباره عدم افزایش هزینه های اشتراک برق
نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبان ماه ) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 218 نفر از نمایندگان برگزار شد.
همچنین سیدحسن قاضی زاده هاشمی دستورکار امروز صحن علنی مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:
1. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا
2. گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص در مورد نحوهبرخورد با کارگران معدن روستای آقدرّه تکاب
3. انتخاب یک نماینده با معرفی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و انتخاب مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور (در اجرای جزء 7 بند الف ماده 1 قانون عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیأت ها مصوب 15/6/1393)
4. گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد روند اجرای برجام (مبتنی بر تبصره(1) قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب 21/7/1394 مجلس شورای اسلامی)
5. گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الحاق دو تبصره به ماده (617) قانون مجازات اسلامی
6. گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسیزبانان (ایتا)
7. گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در خصوص تأمین اجتماعی
8. گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح استفساریه رسیدگی به تشکیل هیأت حل اختلاف استان بر اساسماده (80) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران
9. سوال آقای احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم از وزیر نیرو
تمام دستگاه های دولتی و بخش خصوصی مکلف به اجرای قانون هوای پاک شدند
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 9 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده 2 این لایحه با 181 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده 2- تمامی اشخاص، دستگاه ها و مؤسسات اعم از دولتی و غیر دولتی و دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمامی اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری – صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک ها و نواحی صنعتی موظفند مقررات و سیاست های مندرج در این قانون را رعایت نمایند. سازمان مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون می باشد.
تعیین ضوابط فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی های موضوع این قانون بر عهده سازمان می باشد.
آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی های موضوع این قانون توسط سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
اصطلاحات به کار رفته در لایحه هوای پاک تعریف شد
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبانماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده 1 با 179رأی موافق، 31 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع موافقت کردند.
در این ماده اصطلاحات به کار رفته به شرح زیر است:
1-آلودگی هوا: عبارت است از انتشار یک یا چند آلاینده اعم از آلاینده های جامد، مایع، گاز، پرتوهای یون ساز و غیریون ساز، بو و صدا در هوای آزاد، به صورت طبیعی یا انسان ساخت، به مقدار و مدتی که کیفیت هوا را به گونه ای تغییر دهد که برای سلامت انسان و موجودات زنده، فرآیندهای بومشناختی (اکولوژیکی) یا آثار و ابنیه زیان آور بوده و یا سبب از بین رفتن یا کاهش سطح رفاه عمومی می گردد.
2- حدود مجاز انتشار آلاینده ها: میزان مجاز خروجی آلاینده ها از منابع آلوده کننده هوا
3- منابع آلوده کننده هوا به شرح زیر عبارتند از:
-منابع طبیعی: شامل طوفان های گرد و غبار، طوفان های شن، آتش سوزی جنگل ها، مراتع، آتشفشان ها و هاویزهای دریایی می باشد.
- منابع انسان ساخت: شامل؛
الف) منابع متحرک: هرگونه منبعی که در اثر حرکت ایجاد آلودگی می کند. از قبیل وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری
ب) منابع ثابت: هرگونه منبعی که در محلی ثابت سبب انتشار آلاینده ها می گردد. از قبیل صنایع، عملیات معدنی، کشاورزی، بخش های خدماتی، تجاری، اداری و خانگی
4- مواقع اضطراری: مواقعی است که با استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی) و یا افزایش میزان غلظت آلاینده ها (بر اساس اعلام سازمان) شرایط به گونه ای در کوتاه مدت، سلامت انسان محیط زیست را دچار مخاطره جدی بنماید.
5- سازمان: برای رعایت اختصار، در این قانون واژه "سازمان" به جای "سازمان حفاظت محیط زیست" آورده می شود.
همکاری سازمان محیط زیست با وزارت کشور برای برقراری محدودیت در زمان آلودگی هوا
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبانماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده 3 این لایحه با 135رأی موافق، 45 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 251نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که بر اساس آن سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور مسئول تعیین محدودیت های زمانی و مکانی در موقع بروز آلودگی هوا در کشور شدند.
در ماده 3 این لایحه آمده است:
در مواقع اضطرار، سازمان با همکاری وزارت کشور و تصویب هیات وزیران ممنوعیتها یا محدودیتهای موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلودهکننده هوا برقرار نموده و بلافاصله مراتب را از طریق رسانههای همگانی، بهاطلاع عموم میرساند. با برطرف شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده، اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به عموم اطلاع میدهد.
بر اساس تبصره 1 این ماده میزان و نحوه جریمه نقدی و توقف واحدهای مشمول متمرد از دستور سازمان و دارندگان وسایل نقلیه موتوری که وارد محدوده ممنوعه میشوند بنابر پیشنهاد مشترک سازمان و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد.
براساس تبصره 2 این ماده در این شرایط تمامی دستگاهها و ارگانهای ذیربط در محدوده ضوابط قانونی موظف به همکاری و رعایت الزامات اعلامی سازمان میباشند. مسؤولان و مدیران مستنکف از این حکم، مشمول ماده(576) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) میگردند.
بر اساس تبصره 3 این ماده سازمان موظف است آییننامه اجرائی مدیریت شرایط اضطرار و بهروزرسانی آن را با همکاری وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه کند و حداکثر ششماه پس از ابلاغ این قانون بهتصویب هیأت وزیران برساند.
رییس مجلس شورای اسلامی لایحه هوای پاک را برای بررسی مجدد به کمیسیون کشاورزی ارجاع داد
علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 9 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی موادی از لایحه هوای پاک با توجه به ایرادات ویرایشی و ابهامات موجود در متن لایحه اظهار داشت: در حال حاضر با ایرادهای متعددی در لایحه هوای پاک مواجه هستیم که دومسیر را می توانیم پیش رو بگیریم یا لایحه مسکوت بماند یا برای شور دوم به کمیسیون کشاورزی ارسال شود.
وی ادامه داد: اما از آنجایی که موضوع آلودگی هوا مهم است و می خواهیم در دستورکار مجلس قرار بگیرد بهتر است موضوع برای بررسی مجدد به کمیسیون ارسال شود چرا که استان های دیگر به جز تهران از جمله خوزستان،اراک و سیستان هر کدام به نحوی درگیر آلودگی هوا هستند.
رئیس دستگاه قانون گذاری با بیان اینکه در لایحه هوای پاک به آلودگی های صوتی و هوا اشاره شده است اظهار داشت: همچنین در بررسی لایحه باید به نکته ای که ابطحی اشاره کرد توجه داشته باشیم که شاکله لایحه تغییر نکند چرا که شورای نگهبان به آن اشکال خواهد گرفت.
لاریجانی توضیح داد: تا کنون سه ماده از لایحه هوای پاک تصویب شد اما باقی مواد ایرادهای متعددی دارد که لازم است با دقت بیشتری بررسی شود و نظر کمیسیون های صنایع، بهداشت و انرژی نیز گرفته شود البته نباید شاکله لایحه تغییر کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سه ماده تصویب شده تغییرنخواهد کرد بلکه مواد دیگر باید بررسی و منقح شود، در برخی مواد شاهد تفاوت قوانین هستیم که باید به این نکته نیز توجه شود.
همچنین نادر قاضی پور در جریان بررسی لایحه هوای پاک با استناد به ماده 195 تذکر داد و گفت: با توجه به ایراداتی که در لایحه وجود دارد بهتر است موضوع مسکوت بماند.
لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: از آنجایی که با درخواست نمایندگان موضوع لایحه هوای پاک با اولویت در دستورکار قرار گرفت وجه بیرونی خوبی ندارد که اکنون لایحه را مسکوت بگذاریم بهتر است برای رفع اشکالات لایحه را برای شور دوم به کمیسیون کشاورزی ارجاع دهیم.
مانع تراشی آمریکا در اجرای برجام و لغو تحریم ها/دستبرد ۲ میلیاردی به اموال ایران/ محرومیت کشورمان از مبادله مالی با دلار
سیدحسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 9 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص روند اجرای برجام را قرائت کرد.( برای خواندن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید)
ارسال سومین گزارش وزارت امور خارجه از برجام به کمیسیون امنیت/کمیسیون نتیجه بررسی را به مجلس اعلام کند
علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبانماه) مجلس شورای اسلامی، پس از قرائت گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از اجرای برجام گفت: گزارش سوم وزارت امور خارجه از برجام به مجلس ارسال شده است.
وی ادامه داد: این گزارش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای مطالعه ارسال شده است که پس از مطالعه مجلس را در جریان امور قرار دهند.
به گزارش میزان، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی وزارت امور خارجه موظف است هر 3 ماه گزارشی از اجرای برجام به مجلس ارسال کند و همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هر 6 ماه یک بار گزارشی از روند اجرای برجام به نمایندگان در صحن علنی ارائه دهد.
عدم افزایش هزینه های اشتراک برق در ۴ سال گذشته/ افزایش مصرف برق از سوی مشترکان هزینه های گوناگونی را به وزارت نیرو تحمیل می کند
حمید چیت چیان در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبانماه) مجلس شورای اسلامی،در پاسخ به سوال احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی یک اشتراک برق را به مشترک می دهیم به ازای هر اشتراک بایستی تأسیسات عظیمی از جمله تیر برق، ترانس، پست توزیع و شبکه انتقال را باید ایجاد کنیم که هزینه های سنگینی بر صنعت برق تحمیل می کند.
وزیر نیرو بیان کرد: حتی در مواردی که مصرف کننده ای بیش از حد مصرف می کند هزینه های گوناگون به وزارت نیرو تحمیل می شود تا برق مورد نیاز یک کولر گازی را تأمین کند.
چیت چیان ادامه داد: از سال 92 تا مرداد ماه امسال افزایش هزینه نداشته ایم.
وی افزود: با شروع کار دولت یازدهم هزینه هایی که به عناوین مختلف از مشترکین اخذ می شد تجمیع و شفافیت کامل در خصوص هزینه های انشعاب ایجاد شد.
وزیر نیرو گفت: اگر نرخ تورم را اعمال می کردیم به طور متوسط 1.6 میلیون تومان باید به ازای نرخ تورم از مشترکین جدید دریافت می کردیم این در حالی است که اکنون مبلغ کمتری نسبت به نرخ تورم دریافت می کنیم.
چیت چیان بیان کرد: کمیسیون انرژی مجلس نهم در این زمینه بررسی هایی را انجام دادند و در نهایت عنوان شد که صنعت برق به ازای هزینه هایی که انجام می دهد درآمدی ندارد و به این ترتیب قانون حمایت از صنعت برق تصویب شد.
وی افزود: در راستای اجرای این قانون پیشنهاداتی را مطرح کردیم و در شورای تنظیم بازار تصویب شد. بر اساس مصوبه این شورا مقرر شد که در طی 6 سال هزینه های انشعاب به هزینه واقعی خود برسد.
وزیر نیرو بیان کرد: در تهران، کرج، مشهد، شیراز و تبریز هزینه های انشعاب کمتر از حد واقعی خود اخذ می شود یعنی وزارت نیرو تنها 42 درصد هزینه ها را از مردم دریافت می کند.
چیت چیان ادامه داد: در شهرهای گرمسیری که میزان مصرف برق بالا است تنها 12 درصد از هزینه های واقعی انشعاب توسط وزارت نیرو اخذ می شود.در روستاها نیز تنها 6.9 درصد از هزینه ها توسط مردم پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه با وضع موجود شرکت های توزیع چه باید بکنند، گفت: یا دولت باید ما به تفاوت را پرداخت کند یا اینکه این مبلغ را باید مردم بپردازند.
وزیر نیرو گفت: اگر به صورت متوسط کل کشور را در نظر بگیریم حداکثر 20 درصد از هزینه های واقعی را از مصرف کننده ها دریافت می کنیم.
چیت چیان با بیان اینکه در طول تاریخ صنعت برق اقدامی که در این 3 سال پیرامون کاهش تلفات در شبکه توزیع انجام شده بی سابقه است، گفت: آمار تلفات از بالای 15 درصد به کمتر از 11 درصد رسیده است.
وی افزود: وزارت نیرو به ازای هزینه نصب یک انشعاب تنها 20 درصد را دریافت می کند. در حال حاضر تمام اعداد گواه این هستند که برخی از شرکت های سازنده قطعات از شرکت های توزیع ما طلب دارند ولی ما نمی توانیم طلب آنها را پرداخت کنیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه ما یک پنجم هزینه ها را دریافت می کنیم، گفت: دولت امکان پرداخت مابه التفاوت را ندارد و اگر از مردم هم هزینه ها را دریافت نکنیم وضعیتی شبیه به کشورهای همسایه ایجاد می شود که سیم ها را همانند تار عنکبوت کشیده اند و در طول شبانه روز چندین ساعت برق ندارند.
وی با بیان اینکه صنعت برق ایران چهاردهمین صنعت برق در جهان است، گفت: هزینه هر انشعاب قریب به 5 میلیون هزینه دارد ولی ما تنها 300 هزار تومان را دریافت می کنیم.
چیت چیان ادامه داد: در ابتدای سال 95، 32 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته داشته ایم برای پرداخت این بدهی ها چه باید کرد؟
وزیر نیرو گفت: شبکه انتقال ما حداکثر 3 درصد تلفات دارد.
وی افزود: برای مشترکینی که توان پرداخت هزینه ها را ندارند می توان امکان تقسیط را فراهم کرد.
امیرآبادی از پاسخ وزیر نیرو قانع شد
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 9 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوال از چیت چیان، وزیر نیرو از پاسخ های وزیر قانع شد.
اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی پیش از ورود به سوال گزارشی از بررسی سوال ملی احمد امیرآبادی در کمیسیون انرژی ارائه کرد.
وی گفت: نماینده مردم قم دلایل افزایش قیمت انشعاب برق در سال های اخیر، سهم مردم از سرمایه گذاری در صنعت برق و اقدامات وزارت نیرو درکاهش تلفات خطوط انتقال برق را جویا شد.
نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بررسی سوال در کمیسیون انرژی جلسه ای با حضور چیت چیان برگزار شد که امیرآبادی سوال خود را اینگونه بیان کردکه از ابتدای مسئولیت وزیرمبلغ انشعاب از 250 هزارتومان به یک میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافته است به چه دلیلی در طول سه سال این مقدار افزایش قیمت انشعاب داشتیم.
سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: امیرآبادی همچنین مطرح کرد سهم مردم در سرمایه گذاری صنعت برق و پرداخت انشعاب کجاست و چرا در اداره وزارتخانه تحت مسئولیت چیت چیان این مقدار دست در جیب مردم می شود.
قره خانی با بیان اینکه سوال آخر امیرآبادی در خصوص هدررفت برق در خطوط انتقال بود گفت: چیت چیان در پاسخ عنوان کرد گردش مالی شرکت توانیر سالانه 26 هزار میلیارد تومان است در حالی که تنها 30 میلیارد تومان اعتبار در قالب بودجه سنواتی در اختیار شرکت قرار می گیرد.
وی بیان کرد: به گفته چیت چیان به ازای هر انشعاب جدید باید ظرفیت تولید برق اعم از نیروگاه، پست، خط انتقال، ترانس و ... متناسب با افزایش تعداد انشعاب ها نیز افزایش یابد که این امر هزینه های سرسام آوری برای صنعت برق دارد.
این عضو کمیسیون انرژی توضیح داد: وزیر ادامه داده است که قانونا دولت مکلف است مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده خدمات را به دستگاه خدمات رسان پرد اخت کند اما به دلیل محدودیت مالی دولت نمی تواند بپردازد. هزینه تمام شده انشعاب برق روستایی 47 میلیون ریال است که وزارت نیرو قبلا 2 میلیون و 170ریال از مشترکین دریافت می کرد و هم اکنون این رقم به 3 میلیون و 240 ریال افزایش یافته است.
قره خانی ادامه داد: به عبارت دیگر وزارت نیرو یک چهاردهم هزینه تمام شده را از مشترک روستایی دریافت می کند. به گفته چیت چیان قبل از دولت یازدهم هر متقاضی باید هزینه های حق انشعاب، دستگاه اندازه گیری و نیرورسانی را جداگانه پرداخت می کرد و در بسیاری از موارد نارضایتی هایی از عملکرد پیمانکاران این امر وجود داشت.
سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: وزیرتوضیح داد در دولت جدید وزارت نیرو از ابتدا تا انتهای تکمیل فرایند تامین انشعاب مشترکین را رأسا انجام می دهد و نیاز نیست مردم برای هر مرحله مبالغ متفاوتی پرداخت نمایند. در پایان با توجه به عدم اقناع سوال کننده از توضیحات وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داد.
پایان صحن علنی امروز مجلس/جلسه بعدی، سه شنبه
مسعود پزشکیان زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 11 و 55 دقیقه به صدا درآورد.
به گفته نایب رئیس مجلس جلسه بعدی سه شنبه (11 آبان ماه) رأس ساعت 8 صبح برگزار میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *