خودروها در تهران 8 میلیونی به اندازه ترکیه 80 میلیونی مصرف سوخت دارند
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: خودروها در تهران 8 میلیونی به اندازه ترکیه 80 میلیونی مصرف سوخت دارند بنابراین تا زمانی که در زمینه توسعه حمل و نقل مدیریت سفر و گسترش دولت الکترونیک به حد مطلوب نرسیم نمی توانیم برای حل قطعی معضل آلودگی هوا کاری کنیم.
به نقل از شهرفردا، محمدحسین بازگیر در مورد اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوای تهران به ویژه در فصول سرد و همزمان با تشدید آلودگی هوا گفت: هر آنچه توسط دستگاه متولی در مورد بحث آلودگی هوا باید انجام شود در قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا آمده است و زیر مجموعه این قانون آئین نامه اجرایی آن است.
وی ادامه داد: در این قانون که چاره اندیشی برای هوای تهران نیز جزئی از آن بوده و مصوب شورای عالی محیط زیست و یا دولت است تکالیف برای همه دستگاه ها مشخص شده است.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به تجربه مکزیکوسیتی در زمینه مقابله با آلودگی هوا افزود: 10 سال پیش آلودگی هوای مکزیکوسیتی وضعیتی شبیه تهران داشت اما امروز این معضل برای این شهر حل شده است.
وی با بیان اینکه مکزیکوسیتی برای مقابله با معضل آلودگی هوا بیش از 85 اقدام برای 35 دستگاه دولتی، عمومی و حتی مردم تعیین و اجرایی کرد، متذکر شد: این نشان می دهد که برای مقابله با آلودگی هوا همه باید پای کار بیایند و مقابله با آلودگی هوا کار یک دستگاه و دو دستگاه و حتی کار یک دولت به تنهایی نیست.
بازگیر افزود: برای مثال حتی اگر بهترین خودرو و بهترین سوختها را داشته باشیم اما از خودرو درست استفاده نکنیم باز هم مشکل ما حل نخواهد شد. خودروها در تهران 8 میلیونی به اندازه ترکیه 80 میلیونی مصرف سوخت دارند، بنابراین تا زمانی که در زمینه توسعه حمل و نقل، مدیریت سفر و گسترش دولت الکترونیک به حد مطلوب نرسیم نمی توانیم برای حل قطعی معضل آلودگی هوا کاری کنیم.از سوی دیگر زباله سوزی ها و بازیافت های غیر اصولی و برخی نیروگاه ها نیز در افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار است.
به گفته رئیس اداره محیط زیست شهر تهران متاسفانه ساعت هایی از شبانه روز در شهر تهران وجود دارد که فعالیت تمام نهادها و ارگانها، چه دولتی و چه خصوصی با یکدیگر آغاز می شود در صورتی که ما باید حتما در مورد ساعت شروع به کار یکباره همه نهادهای تجدید نظر کنیم.
وی با اشاره به اینکه مصرف سوخت در سیستم های گرمایشی منازل نیز نابسامان است، افزود: در هیچ کجای دنیا مانند کشور ما پوشش افراد در داخل منزل در تابستان و زمستان یکسان نیست. ما دوست داریم در زمستان پوششی راحت و تابستان داشته باشیم برای همین تا جایی که می توانیم منازل را گرم می کنیم و وقتی گرممان می شود به جای کاهش درجه حرارت سیستم گرمایشی، پنجره ها را باز می کنیم.
"در کنار همه این کارهایی که برای شناسایی کنترل منابع آلودگی انجام می شود ما باید آموزش های شهروندی در زمینه عدم فعالیت گروه های آسیب پذیر از آلودگی هوا در فضای باز را در روزهایی که شاخص آلایندگی بالاست در دستور کار قرار دهیم." بازگیر با بیان این مطلب در مورد اقدامات مدیریت محیط زیست شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا نیز توضیح داد: محیط زیست در سطح شهر تهران، بحث پایش صنایع به صورت روزانه در دستور کار قرار داده است.همچین پایش شبانه صنایع نیز با جدیت در حال پیگیری و اجرا است.
وی با بیان اینکه در کنار کنترل این منابع ثابت بحث کنترل وضعیت سیستم های احتراق در موتورخانه منازل را هم به کمک دستگاه ها مختلف در دستور کار داریم توضیح داد: تمام سیستم های تولید گرما در مجتمع های مسکونی بزرگ، ادارات و دستگاه های دولتی و واحدهای آموزشی باید معاینه فنی شوند. درست مانند خودروها و باید رفع عیب و نقص می کنند.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران خاطر نشان کرد: یکی دیگر از این اقدامات که آغاز شده و شهرداری تهران و یک شرکت بین المللی در اجرای آن با ما همکاری دارند تعیین سهم منابع آلاینده است.
بازگیر توضیح داد: در حدود 10 سال پیش یک موسسه بین المللی مطالعه ای انجام داد که در آن سهم هر یک از منابع آلاینده شهر تهران مشخص شد. براساس آن مطالعات، منابع متحرک 70 درصد و مابقی منابع مانند منابع ساکن 30 درصد از سهم آلایندگی هوا را به خود اختصاص داده اند. این در حالیست که در حال حاضر این سهم بندی تغییر کرده است و لازم است این تعیین سهم مجدد انجام شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم این طرح در طول یک سال آینده انجام شود خاطرنشان کرد: این تعیین سهم می تواند سمت و سوی بسیاری از برنامه های ما را مشخص کند و در شناخت اولویت ها به ما کمک کند.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
وی ادامه داد: در این قانون که چاره اندیشی برای هوای تهران نیز جزئی از آن بوده و مصوب شورای عالی محیط زیست و یا دولت است تکالیف برای همه دستگاه ها مشخص شده است.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به تجربه مکزیکوسیتی در زمینه مقابله با آلودگی هوا افزود: 10 سال پیش آلودگی هوای مکزیکوسیتی وضعیتی شبیه تهران داشت اما امروز این معضل برای این شهر حل شده است.
وی با بیان اینکه مکزیکوسیتی برای مقابله با معضل آلودگی هوا بیش از 85 اقدام برای 35 دستگاه دولتی، عمومی و حتی مردم تعیین و اجرایی کرد، متذکر شد: این نشان می دهد که برای مقابله با آلودگی هوا همه باید پای کار بیایند و مقابله با آلودگی هوا کار یک دستگاه و دو دستگاه و حتی کار یک دولت به تنهایی نیست.
بازگیر افزود: برای مثال حتی اگر بهترین خودرو و بهترین سوختها را داشته باشیم اما از خودرو درست استفاده نکنیم باز هم مشکل ما حل نخواهد شد. خودروها در تهران 8 میلیونی به اندازه ترکیه 80 میلیونی مصرف سوخت دارند، بنابراین تا زمانی که در زمینه توسعه حمل و نقل، مدیریت سفر و گسترش دولت الکترونیک به حد مطلوب نرسیم نمی توانیم برای حل قطعی معضل آلودگی هوا کاری کنیم.از سوی دیگر زباله سوزی ها و بازیافت های غیر اصولی و برخی نیروگاه ها نیز در افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار است.
به گفته رئیس اداره محیط زیست شهر تهران متاسفانه ساعت هایی از شبانه روز در شهر تهران وجود دارد که فعالیت تمام نهادها و ارگانها، چه دولتی و چه خصوصی با یکدیگر آغاز می شود در صورتی که ما باید حتما در مورد ساعت شروع به کار یکباره همه نهادهای تجدید نظر کنیم.
وی با اشاره به اینکه مصرف سوخت در سیستم های گرمایشی منازل نیز نابسامان است، افزود: در هیچ کجای دنیا مانند کشور ما پوشش افراد در داخل منزل در تابستان و زمستان یکسان نیست. ما دوست داریم در زمستان پوششی راحت و تابستان داشته باشیم برای همین تا جایی که می توانیم منازل را گرم می کنیم و وقتی گرممان می شود به جای کاهش درجه حرارت سیستم گرمایشی، پنجره ها را باز می کنیم.
"در کنار همه این کارهایی که برای شناسایی کنترل منابع آلودگی انجام می شود ما باید آموزش های شهروندی در زمینه عدم فعالیت گروه های آسیب پذیر از آلودگی هوا در فضای باز را در روزهایی که شاخص آلایندگی بالاست در دستور کار قرار دهیم." بازگیر با بیان این مطلب در مورد اقدامات مدیریت محیط زیست شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا نیز توضیح داد: محیط زیست در سطح شهر تهران، بحث پایش صنایع به صورت روزانه در دستور کار قرار داده است.همچین پایش شبانه صنایع نیز با جدیت در حال پیگیری و اجرا است.
وی با بیان اینکه در کنار کنترل این منابع ثابت بحث کنترل وضعیت سیستم های احتراق در موتورخانه منازل را هم به کمک دستگاه ها مختلف در دستور کار داریم توضیح داد: تمام سیستم های تولید گرما در مجتمع های مسکونی بزرگ، ادارات و دستگاه های دولتی و واحدهای آموزشی باید معاینه فنی شوند. درست مانند خودروها و باید رفع عیب و نقص می کنند.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران خاطر نشان کرد: یکی دیگر از این اقدامات که آغاز شده و شهرداری تهران و یک شرکت بین المللی در اجرای آن با ما همکاری دارند تعیین سهم منابع آلاینده است.
بازگیر توضیح داد: در حدود 10 سال پیش یک موسسه بین المللی مطالعه ای انجام داد که در آن سهم هر یک از منابع آلاینده شهر تهران مشخص شد. براساس آن مطالعات، منابع متحرک 70 درصد و مابقی منابع مانند منابع ساکن 30 درصد از سهم آلایندگی هوا را به خود اختصاص داده اند. این در حالیست که در حال حاضر این سهم بندی تغییر کرده است و لازم است این تعیین سهم مجدد انجام شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم این طرح در طول یک سال آینده انجام شود خاطرنشان کرد: این تعیین سهم می تواند سمت و سوی بسیاری از برنامه های ما را مشخص کند و در شناخت اولویت ها به ما کمک کند.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *