پراید یک همزاد یونانی دارد!+تصاویر
خودروهای 2CV یکی از معروفترین محصولات کمپانی سیتروئن است که با
نامها و مدلهای مختلف در سراسر جهان به تولید رسید. در سال 1963 میلادی
دو مهندس فرانسوی ساکن ساحل عاج کارگاه مونتاژ محصولات سیتروئن را در این
کشور تاسیس کردند. این دو مهندس خودرویی را بر اساس پلتفرم 2CV ساختند که
بدنه آن از فولاد بوده و تمامی قطعات آن با پیچ به یکدیگر متصل شده بودند.
این خودرو که متناسب با بازار آفریقا ساخته شده بود به نام بیبی بروس (Baby
Brousse) معرفی شد. تولید بیبی بروس در سال 1963 در ساحل عاج آغاز شد و پس
از موفقیت آن، در سال 1969 شرکت سیتروئن امتیاز آن را جهت تولید در سایر
کشورهای جهان خرید.
در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی، شرکت سیتروئن پروژهای را به عنوان خودروی عمومی جهانی در دستور کار داشت. هدف از این پروژه عرضه خودروهای ارزان قیمت در کشورهای در حال توسعه بود و خودروی بیبی بروس نیز به دلیل ساختار سادهاش میتوانست کاملا مناسب این برنامه باشد. بیبی بروس به راحتی در کشورهای مختلف قابل تولید بود به گونهای که قطعات آن به صورت CKD از فرانسه به کشور مقصد ارسال و در آنجا مونتاژ میشد و هر کشوری آن را با نام و ظاهر اختصاصی خود تولید میکرد. بیبی بروس به ایران هم ورود کرد و توسط سایپا با نام ژیان مهاری مونتاژ و عرضه شد.
یکی دیگر از کشورهای مقصد، یونان بود که در سال 1972 شرکت نامکو (Namco) خودرویی به نام پونی (Pony) را معرفی کرد که بر اساس بیبی بروس ساخته شده بود. نامکو پونی به نوعی موفقترین خودرویی بود که در ساخت آن از بیبی بروس الهام گرفته شده بود. این خودرو بسیار کاربردی و قوی و در عین حال ارزان قیمت بود و به همین دلیل با استقبال خوبی در یونان روبرو شد. موفقیت پونی در بازار یونان موجی شد تا نامکو آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند و حتی آمریکا نیز مشتریان این خودرو را داشت. بهره گیری از برند سیتروئن به موفقیت بیشتر پونی کمک به سزایی کرد. نسل اول پونی تا سال 1984 تولید شد و در این دوازده سال بارها مورد فیس لیفت و ارتقای عملکرد قرار گرفت. در سال 1985 نامکو خودروی سوپر پونی را به عنوان نسل دوم پونی معرفی کرد.
نامکو پونی-1972
خودروی سوپر پونی دیگر ارتباطی با سیتروئن و بیبی بروس نداشت و مدرنتر شده بود. این خودرو از موتور فورد استفاده میکرد و نامکو امید بسیاری به موفقیت آن داشت اما سوپر پونی هرگز نتوانست موفقیت پونی را تکرار کند و به دلیل قیمت گرانتر نسبت به نسل اول پونی از دسترس قشر زیادی از جامعه دور شد. تولید سوپر پونی در سال 1991 و در حالی که تنها چند صد دستگاه از آن ساخته شده بود متوقف شد.
در سال 2003 نیز نامکو نمونه جدیدی از سوپر پونی را به عنوان نسل سوم پونی معرفی کرد. این خودروی جدید از پیشرفتهای جزئی نسبت به نسل قبل بهره میبرد اما هیچوقت به مرحله تولید انبوه نرسید.
نسل چهارم خودروی نامکو پونی با همکاری سایپا ساخته شد
شرکت نامکو دست از فعالیت برنداشت اما دیگر اثری از دوران پرفروغ گذشته نبود. در اواخر سال 2011 این شرکت یونانی از نسل جدید خودروی پونی رونمایی کرد. نسل چهارم پونی برای ما ایرانیان چهره آشنایی دارد چرا که طراحی آن به مانند پراید است. نامکو برای تولید دوباره مدل محبوب پونی با شرکت خودروسازی سایپای ایران همکاری کرد تا خط تولید آن را مجددا در کارخانه خود راه اندازی کند.
نامکو پونی نسل جدید از بسیاری از قطعات پراید تولید سایپا استفاده کرد و دماغه جلوی آن به کلی از پراید قرض گرفته شده است. داشبورد آن نیز همان داشبورد قدیمی پراید است تا جایی که حتی نشان سایپا بر روی غربیلک فرمان دیده میشود. نامکو برای پیشرانه پونی جدید از موتور ارتقا یافته M13 پراید وانت 151 استفاده کرده که 70 اسب بخار قدرت دارد. البته نسل جدید پونی بی ارتباط با سیتروئن نیست؛ چرا که نامکو علاوه بر همکاری با سایپا، با کمپانی پژو سیتروئن نیز توافق کرده و به غیر از موتور 1.3 لیتری پراید، یک موتور 1.4 لیتری TU3 پژو در نسخههای بنزینی و گازسوز ال پی جی ارائه شد.
نسل چهارم نامکو پونی بر اساس فرمول قدیمی و محبوب پونی ساخته شده که در عین ساده، سبک و ارزان بودن، توانایی پیمودن مسیرهای ناهموار را داشته باشد. پونی خودرویی دو در با دو ردیف صندلی است که صندلیهای جلو از سقف فلزی ثابت و صندلیهای عقب از یک سقف برزنتی با قابلیت جمع شدن برخوردار است. این خودرو از یک فضای باری بزرگ به اندازه وانت نیز بهره میبرد. به همین جهت نامکو پونی جدید بی شباهت به پراید وانت تولید سایپا نیست. حتی در وب سایتهای یونانی نیز تصاویر پراید وانت ایرانی در کنار پونی دیده میشود. البته شباهت این دو خودرو فقط در قسمت جلویی دیده میشود و قسمتهای دیگر خودرو توسط خود نامکو طراحی و ساخته شده است.
تولید نامکو پونی جدید از آوریل سال 2012 در یونان آغاز شد و نسخهای مدرنتر از همان پونی محبوب قدیمی است. این خودرو برای کسانی ساخته شده که به یک ماشین باربر با توانایی حرکت در مسیرهای ناهموار نیاز دارند. پونی ظرفیت حمل 5 نفر را دارد و از فضای بزرگی برخوردار است. سقف برزنتی خودرو به راحتی جمع میشود و آن را به خودروی نیمه کابریو تبدیل میکند. نامکو تجهیزات جانبی اندکی را بر روی پونی جدید قرار داده است که شامل پخش سی دی و تهویه هوای مطبوع میشود و حتی پنجرهها هم به صورت دستی بالا و پایین میشوند. وزن پونی 850 کیلوگرم بوده و عملکرد مثبتی به عنوان یک خودروی کار دارد.